Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Do you dear to join me – call for wind lovers

• Do you dear to join me – call for wind lovers

Publicerad av bertoft på 10 oktober, 2010 vid 08:13

Hi there folks.

Ni verkar vara sköna medlemmar på den här sajten. Troligtvis kunde jag vara farsa till de flesta av er…ni är klart yngre och surfar på en heeelt annan nivå. Hur som haver så hittade jag min gamla Tornado 39a i mors källare och tre dagar senare var jag på väg ut från Möja med packning surrad i för och akter. Målet var Svenska Högarna och jag kom dit. Faktum är att jag är den förste i världen som vindsurfat dit haha…kanske inget ”big step for mankind”, men en kul repa.

Alltså, ni surfar fort med korta brädor. Jag surfade långt med ett tält på en lång. Kompisar?

bertoft_svenskahogarna2010.png

Nu har jag bestämt mig för att försöka fixa VÄRLDENS STÖRSTA ESKADERSURFNING. Jo just det, samla ihop så många som möjligt som surfar ut till ett grymt beach party på Svenska Högarna. Iden är enkel: Vi inrättar ett ”basecamp” på Möja, vi transporterar ut folk till 2-3 oika ”starting points”. Lite jollar och katamaraner kanske hakar på också. Tenderbåtar tar med sig packning och annat. Skärgården kryllar av öar att stanna o vila på, och att sova på. Sista benet över till Svenska Högarna är det långa. Fixar ni lätt om ni bara orkar. Det gjorde jag otränad i allmänhet och otränad vindsurfare sen 25 år tillbaks (på den tiden hade ni inte haft en chans däremot :-).

surf_mapflight.jpg

Framme på Svenska Högarna blir det ett grymt beach party med mat, DJ, liveband och annat.
    Men först efter en grandios Opening Ceremony för det nya vindkraftverket.

Vindkraftverket? Jomen. Det här är inte bara en kul resa, de är även en global manifestation för förnybar energi. Jag blev bestört när jag kom ut dit och såg ett trasigt vindkraftverk som kroknat sen mer än tio år och istället har Sweden installerat ett dieselkraftverk som dunkar som en trimmad 18-wheeler och spyr ut sot och koldioxid bland grodor, sälar, blommor och vindsurfare. Rakt ut i atmosfären varje dag och natt hela året.

Tycker du det låter 2010? Vill du vara med på en grym surfresa, en unik invigning och ett grymme-grymt beachparty längst ut på en av Sverigest mest isolerade öar? Är du med kommer du även vara en del av ett statement för vindenergi och en grönare värld.

Kolla in uppropet jag skrivit på engelska

Sprid till polare i hela världen eller skriv ihop nåt bättre själv viktigast är att bjuda in dom. Jag har redan fått två anmälningar från Hawaii och fyra från Stockholm.

Kolla och joina gruppen ”Fixa vindkraft på Svenska Högarna”
    Alla som går med i gruppen garanteras att få en inbjudan till evenemanget när vi är klara med med nya vindkraftverket. Datum? Troligtvis sommaren 2012 eller 2013. (Vi vet inget än, jag kan bara garantera att jag inte kommer ge upp i första taget).

Kolla och joina gruppen ”Windsurfing Retro Revival Group” om du gillar old-school…

Tack för att du läst ända hit. Hoppas vi ses på invigningen och beachpartyt!

Best/Björn Bertoft

PS. Om du mot förmodan vill läsa om repan ut till Svenska Högarna i somras
    finns en lååång story här.

bertoft svarade 14 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • doc

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 09:48

Vilken idé! Dags att börja spana efter en lång bräda på säljes, skulle vara grymt kul att vara med!

• tsss

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 09:59

Fin story o goda idéer.

Jag läste den långa storyn som är länkat till. Underhållande och intressant. Man inser oxå att Björn B är en kille som får saker att hända, så det blir kul att följa projektet.

• bertoft

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 20:47

Kul, va glad jag blir. Klart du skall hänga med! No doubt. Idén till ursprungsrrepan ut till Högarna fick jag av två spanska killar som just kommit till Stockholm och spontan-köpt varsin old-schoolbräda på Blocket och skulle lära sig vindsurfa på Riddarfjärden…500 pix tror jag de sa att de betalat.

1) Vill du garanterat ha en inbjudan till vår bauta-eskader, bli medlem på Facebook-gruppen eller maila mig
    på bjorn (at) bertoft.com
    http://www.facebook.com/group.php?gid=146753318684090&ref=ts

2) Vil du frottera dig med old-school surfare kanske det kommer dyka upp några här:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=117034385013049&ref=ts

Ha det bäst och sprid gärna detta så mycket du orkar. Tack! BB

• bertoft

Medlem
    10 oktober, 2010 vid 20:52

@tsss Hej o tack! På FB kommer det bli mest uppdateringar, men det kommer väl några hit in också. Ingen blir gladare än jag om du anmäler dig på gruppen…och sprider the buzz. Ju mer tryck och drag om projektet desto svårare blir det för nej-sägarna att bromsa. Ja du fattar såklart.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Do you dear to join me – call for wind lovers

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.