Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Dodge Van
-
Nya toppar menar du……inte topp…=)
Nä då, så dyrt var det inte med toppar och ren låda.
Förra sommaren ren. jag topparna till båten, (också en 350 V8 maskin)och då kostade det 8000kr, det var en ”finverkstad” (egentligen en trimverkstad)som gjorde det eftersom jag var tvungen att göra det mitt i sommaren, alla andra hade semesterstängt. Vet att man kan komma ned på 5000-6000 på annan verkstad. Lådans ren inklusive dem. och mont. 12 000kr. En stor och utbredd missuppfattning är att det är dyrt med reservdelar till amerikanska bilar…det är precis tvärtom. Oftast billigare än till VW, Ford osv, och definitivt billigare än japanska bilar/bussar. Det finns hur mycket som helst på beg marknaden och utbytesdelar finns det massor av. Gott om firmor/shopar som tar in reservdelar, och det är billigt! (inte allt men mycket av det)
Så att hålla igång en amerikansk van är inte dyrare än att hålla igång en VW eller annan buss, men det kostar några kronor till att köra den, i bensinkostnad. Men jag tar det……inbillar mig att jag har så mycket mindre repkostnader….så det borde gå på ett ut!Har haft min Cheva sedan 1983…du läste rätt, 1983. Årsmodellen är 1979.
-
Tack för infon får se var det blir..
bensinkostnaden skrämmer en lite..//Lars
-
Polarn har vanen hemma för provkörning nu. Vad skall man kolla på.
Rosten verkar lugn.
Angående miltal så säger ägarn att han ej vet då mätarn bara går till 99999km och sen börjar om..
Lådan skulle gå lugnt och inte hacka.
Ej svart rök när man startar.
Vad ska man mer kolla??
Är det värt att ta en sånt där M-test hos motormännen?
Alla tips är välkomna!
//Lars -
Number one….det går att beställa bes.protokoll från SvBi.provning, där står miltalen och du kan då utläsa hur mycket den gått år till år.
Visst kan det vara värt att kolla den på M, om man själv inte är kunnig.
Är motorn och aut. låda fuktiga (olja), finns det vita rinningar på kylaren (vattenläckage). Är det diffad bakaxel eller inte? Fungerar all el??? (vanligt på fullutrustade vanar att AC och allt lullull lägger av)
Men det är jättesvårt vad du ska leta efter, så jag rek. att en kunnig person eller M kollar.
Så en sista fråga….är det vanen från SR vi pratar om här eller? -
Japp, har själv bara kikat lite grann på den..
Men det måste vara en 250 för ägarn säger att den drar ca 1,5l/mil.
Det där emd att beställa protokoll, kostar det cash? -
Vet ej om det kostar, känner bara till att det går att få fram protokollen.
Är det en 250 så kan jag nästintill garantera att det är diffad bakaxel, 350 inte diffad.
Diffad är egentligen ett smeknamn för differentialspärr, vilket gör att om ena drivhjulet börjar snurra (spinner på halt underlag) så skjuts kraft över till det andra hjulet som har grepp. Bilar utan det, kanske du lagt märke till, där står hjulet med grepp still och det andra spinner, och då står du där! Diffspärr sitter i princip på alla vans, B250, G20 samt Fords econoline 100-200. B350 och GM:s G30 och Fords heavy duty linje har en helt annan typ av bakaxel som kallas ”flytande axel” (konstruktionen är likadan som på tunga lastbilar)och på dom finns det inte diffspärr.
Men den 250 din kompis har hemma på prov har säkerligen diffspärr, och är den sliten eller defekt så sjunger det i bakaxeln. Men det är sällan problem såvida den inte gått oljetom i bakaxelklumpen. -
Okej, jag mailade bilprovningen de hade bara protokoll för de 3 senaste åren. =/ Vad gör man då?
Servicebok har man det till så gamla bilar? -
Ursäkta att jag bryter mig in i diskussionen.
Det verkar som om du har bra koll på mekaniken, getwet.
Orsaken till mitt inlägg är att jag har en ”sjungande” bak axel. Det är dock ingen VAN utan något så oballt som en Toyotamen du kanske vet mer allmänt vad som gäller bakaxlar?
Ljudet blir pipigare i takt med farten ökar och hörs framförallt när man rullar/motorbromsar.
Mekanikern på Toyota sa ”…det bara är att köra, skiten är egentligen helt körd långt efter att man inte står ut med ljudet längre, så något faktiskt ras sker inte…” vilket får mig att fortsätta använda bussen som den är.
Har mekanikern rätt, finns det något bot utan att byta skiten?
/feg (vill helst byta men är rädd att inte lyckas eller bli av med all deg)
-
De här fick jag ut av bilprovningen/bilregistret. 3 ägare.
Besiktad 99 ua. mätarställning 008936km
2000 ua.
2001: positionslyckta ur funtion
infästningen fjäder, bak vänster, sprickor godkänt efter efterkontroll
2002-09-23
Skyltlykta ur funtion
Däck 1 st mönsterdjup för litet.
På senaste protkoll står det ingen mätarställning, men mätarn står på ca 55000km. dvs 5000 mil de senaste 3-4 åren.
Är det omöjligt att få tag gammal dokumentation av bilen?/Lars
-
Helt klart något fel men ingen aning vad det är….har du olja i axeln??? Annars är det nog som mekanikern sa…kör tills det inte går längre. Det troliga är väl att den helt enkelt är sliten. Billigaste alternativet är naturligtvis att skaffa en beg på skroten. Att renovera en sådan axel blir nog dyrt så jag tror inte det är någon ide. Även om det bara är en detalj som är trasig/sliten så byter man inte bara den när man ”sprängt” klumpen. Byter man bara den mest akuta delen så kan du ge dig på att efter 100 mil är det dags för nästa lager/drev. Så leta du efter en beg bakaxel, måste finnas hur mycket som helst på tippen….
Ibland tror folk också att det är fel på bakaxeln när det egentligen är bakhjulen som ”sjunger” mot asfalten. Men det är inte så på din eftersom ljudet ökar vid motorbromsning, vilket borde tyda på kraftigt slitage, grejerna glappar mer vid olika belastningar och lägen.
-
Det är inte ens säkert att bilen gått här i Sverige hela tiden och då blir det helt omöjligt att få tag på dok. Men jag tycker nog att de tre senaste åren räcker ganska bra, då vet ni ungefär iallafall. Och är den i ett bra skick så får man väl anta att den inte gått jorden runt! Ett komptest kan man alltid göra, avslöjar en hel del och kostar inte mycket. Går att göra själv, finns billiga komp mätare på ex Biltema. Kanske kan låna en? En koll på stiften avslöjar också konditionen väldigt bra.
-
Nu snackar vi bilar. DVS Chrysler. Hade en Dodge Van i 6 år
Inga problem. Grabbar köp en Voyager. Går snålt. Snabb, 6:a.
Ligger under litern på landsväg.
Jag älskar detta bilmärke så att jag köpte en PT Cruiser.
Bara för att visa ett Cheva Freak hur en bil skall se
ut.
Micke sälj chevan och RRD.
KÖP JP -
det säkraste är ju att ta ett m-test hos motormännen! då får du ju redan på alla brister om det nu finns några!
jag tycker det e bättre att betala 1500 nu än att bakaxeln rasar liksom…!
Logga in för att svara.