Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Dodge Van
-
Bussen är nu´inköpt, nice som fan.
Dock så låter det konsigt, tickande ljud när man kör, vad kan det vara? nån snubbe snacka om backventilerna?Getwet, hur har du inrett din buss?
-
Backventiler????? Aldrig hört talas om på en bil……möjligen att det finns en på bränsletillförseln för att hindra att förgasare/insprutning töms på bensin….men den lär inte ticka.
Nä…..du menar nog ventilerna i topplocket. På alla amerik.vanar sitter det hydrauliska lyftare (dom ser till att ventilerna inte behöver justeras och arbetar med oljetryck) och när dessa börjar tappa trycket vill gärna ventilerna ticka eller slamra lite. Hörs oftast på en kall motor innan trycket byggts upp ordentligt i hydraul lyftaren. Om det är så att den tystnar när motorn är riktigt genomvarm är det inte mycket att bry sig just nu, men så småningom måste lyftarna dock bytas. Om de tickar hela tiden bör de bytas ut för att inte ”bränna” ventilerna, även effekten i motorn försämras.
För att avgöra om det verkligen är ventilerna så kan man lyssna precis vid ventilkåporna, tickar det därifrån och tickandet följer motorvarvet så kan jag sätta mycket pengar på att det är just lyftarna.
Att byta dessa är en ganska enkel match, med en bra rephandbok så är det gjort på en dag för en orutinerad.
Insuget ska bort och direkt därinunder ligger lyftarna. Lite stötstänger och skit ska bort också men det är inget invecklat. En viktig sak…….byt samtliga lyftare, inte bara den/dom som är dålig…..det är 16 stycken.
En annan sak som man bör tänka på, är det rätt olja i motorn? Många kör vans med syntet eller multivisco oljor som är för tunna för en amerk gjutjärns åtta. Om oljan är för tunn blir det för dåligt tryck i lyftarna och ventil tick som följd, framförallt om lyftarna börjar bli slitna. De flesta vanar ska ha en olja på SAE 15 och däröver, kör min egen på SAE 20-30W. Märker att den drar mindre olja och trycket är högre framförallt på sommaren när det är varmt. Man bör dock vara försiktig vid mycket kallt väder om man har ”trögare” olja.Inredning i min buss…..ska plocka fram några bilder så får du se.
-
Svårt å se nåra bilder, såg bara lite från ett mail?
De där lyftarna vad kostar dom?
-
Blev lite fel med bilderna……..men det var ändå inte på inredningen. Försöker få fram något på den.
Angående vad lyftarna kostar så kontakta Hansen racing. Det är inga jätte dyra prylar. -
Hehehe…sug i dig PT Cruiser Carbone…Chevrolet V8 med V8 båt…samt RRD…häng med får du en bra tid!!!
(tyckte att du inte hängde med i söndags riktigt!!!) -
Tid och tid.
Tyckte att du tillbringade din tid på land mest.
Med att rigga och hålla på med linor.
Ser att du drar din Formulabräda efter bilen smart.
Nåt som är kul är att min låda på voyagern som byttes i våras. Nu skall in till Sverker på ”renovering” garanti.
Kommer till Stockholm nästa vecka.
Behöver man dubb på bilen
Vet att er klimatzon uppe i norr är bister.
-
Jag tror att det är du som är mest bister, inte klimatet…….över att inte få åka ordentliga bilar=).
Inte behövs det vintergummi här inte, Apex går bra!
Hör gärna av dig när du kommer till huvudstaden. -
Finns de nåra takräcken som funkar till vans, speciellt Dodge behöver ju va höga som satan eftersom de både finns takklucka + nån ventilationsgrej.
När motorn är kall drar den som satan då? Polarn har tömt halv tanken på 1 vecka utan att köra speciellt mycket. -
Japp…det finns speciella ”van” räcken med höga fästen och breda lastbågar.
Klart att den drar mycket bensin som kall, vilken motor gör inte det? Uppgiften ni fått om 1.5l milen är landsvägskörning. Stadskörning med många kallstarter och korta sträckor drar den säkerligen mellan 2-3l milen så länge automatchoken ligger på.
Tänk på att motorn som sitter i Dodgen har mer än dubbel slagvolym jämfört med en normal bil! En vanlig Volvo V70 ex har oftast en 2.4l motor, hur mycket drar den vid kallstart? Säkerligen uppemot 2 l milen innan motorn är varm, och då är det ändå inte ens hälften i slagvolym.
Så du får räkna med att det går åt ordentligt med bensin om den används ”fel”.
Logga in för att svara.