Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dodge viper med slicks och torr asfalt

• Dodge viper med slicks och torr asfalt

Publicerad av logo på 8 november, 2002 vid 21:50

Prognosen för SV Östersjön, vattnen kring Bornholm.
    Från inatt:
    Ostlig storm 24-30 m/s, orkanvindar 30+ i byarna, lördag förmiddag/ kväll vind omkring nordost 13-16 m/s.

Detta är drömprognosen för alla skåningar, denna prognos kan sammanfattas i några få ord ”Borrby Strandbad går av duktigt imorgon”

Detta hände mig en fredagskväll i år. Åt en kunglig pasta med musslor och skaldjur inkl gudarnas nektar; rödvin. Gick till söms med tanken på att imorgon blir en episk dag. Började genast fundera; 3,7 4,2 5,0 5,9 (de ända segel jag äger). Den gång jag seglar något större än 6,0 hoppas jag att någon har barmhärtigheten att ta mig ur världen.

Lördag morgon kom, kunde knappt sova det var bättre än julafton. Vaknade upp vid sju tiden (lite torr i munnen, det skall erkännas). Kan inte minnas vad jag åt till frukost, men något var det. Kockan åtta gick bilen de tio milen till Österlen. Kände mig rätt go när jag väl bestämt mig vad jag skulle ta med mig. Det blev: 1 st 68 liters vågis, 1 st 96 liters vågis och alla ovan nämnda segel inkl 2 st master (400 430). Min tanke var, kanske det finns lite kvar av orkanen 3,7 om inte 4,2 eller 5,0 i värsta fall 5,9 och till det matchande bräda, fena.

Fem km från Borrby ringer mobilen.

Var blir du av ?
    -Jag är framme nu.
    -Bra, sanden yr omkring oss och havet visar upp sig från sin bästa sida.

Väl framme tänker jag , 3,7 var kanske att ta i. Riggar 4,2 på 68 brädan. Det är lite väl mycket ost fortfarande dvs onshorevind. Det är ruffiga vågor och byig vind på fm. Vid lunch har det vridigt och avtagit lite.

Det är nu efter lunch det händer. Käkar lite, riggar 5,0 drar ner det max och tar 68 brädan. Doppar brädan i vattnet och tar ett lite skutt upp på den och planar. Vinden har vridit till ren side shore (babord). Jag får bra vindvinkel mot vågorna och undviker de värsta breaken. Väl ute på andra revet möter jag Bosch´s värsta tvättmaskin, faller av en aning för att i nästa sekund lova upp emot läppen. Brädan och jag tar ”off” det känns som om man är 5 ggr högre än Dunken (i själva verket kanske 1/3).

Det är i detta läge de flesta tror att jag skall ladda på en vansinnesmanöver, men jag fortsätter uppåt, får häng, känns som 10 sek, var kanske 1 sek. Inser att jag nog bör böja på knäna och bita ihop när jag väl skal landa.

Landar, det bränner till i lårmusklerna snurrar i huvudet nästa sekund står jag i planing igen. Fortsätter ut en bit till, gippar. Det ryker från vågtopparna så där lite sideoff absolut inte några onshore skumbollar, inser plötsligt att jag är på en liten backe, rund och fin, ju längre in mot revet jag kommer förvandlas backen till en svart pist ( Stenmark garvar, ja ja i alla fall 3 m ) jag kör mina slalomsvängar* på facet fram och tillbaka och bara njuter.

*slalomsvängar ; bottomturn, off the lip

Efter ett par timmar såhär, konstigt det blir aldrig tjatigt, är jag tvungen att ge upp mina händer är skinnflådda.

I bilen på väg hem inser jag, varför köra Dodge viper med slicks på somarvarm asfalt när man kan vindsurfa…

/logo

anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ola_p

Medlem
    8 november, 2002 vid 23:32

Precis…

Jag trodde det var allmänt accepterat… smile.gif

• diil

Medlem
    9 november, 2002 vid 13:56

Jag har gåshud. Tack.

/Daniel

• tubert

Medlem
    10 november, 2002 vid 12:44

Tack för en värmande berättelse! Precis vad man behöver nu när det kommit nästan 3 dm snö på 2,5 dygn.

Som jag sagt tidigare: jag älskar dokumentärer…

• jonatan

Medlem
    10 november, 2002 vid 15:30

Varför inte köra Viper på sommarvarm asfalt till surfet? smile.gifDet kanske inte finns takräcken till den iofs, men 911:an har takräcken såg jag nånstans.. kanske kunde va nåt.. wink.gif

• anders_hoffman

Medlem
    10 november, 2002 vid 15:35

Minst sagt underbart att läsa, tack för en värmande berättelse!! cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2002 vid 18:08

Jag får tårar i ögonen…
    Bra skrivet!!
    //Nicklas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dodge viper med slicks och torr asfalt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.