-
Donsö/Styrsö
Hej! Jag ska jobba ute på Donsö/Styrsö utanför Göteborg i maj och juni. Är det någon som känner till några bra spots på de öarna? Det är ju på västkusten så det borde ju vara bra…
Logga in för att svara.
Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Donsö/Styrsö
Hej! Jag ska jobba ute på Donsö/Styrsö utanför Göteborg i maj och juni. Är det någon som känner till några bra spots på de öarna? Det är ju på västkusten så det borde ju vara bra…
Se fram emot stark sjöbris! Den är som starkast på våren.
Men… Styrsö/Donsö ligger lite längre in i skärgården, inte så lätt att ta sig ut alltså. Vågor kan du glömma är jag rädd. Men om du jobbar där så kan du säkert låna en båt av någon, då kan du åka ut till Bolleskären, där bryter det masthöga Hawaiivågor…. (ryktet säger det 😉
Jag har inte seglat på dessa öar själv men varit ute där mycket då flickvännen äger hus på Styrsö samt att jag har haft en del jobb på Donsö. Det självklara tipset är att kolla sjökortet! Då kan du se hur du skall ta dig ut.
Detta kan du spana efter:
Öster om Donsö finns det ett stort öppet vatten, öppet för ost-syd, även nord kan nog funka. Ett av få ställen i Göteborg som funkar på ost tror jag.
På Styrsö är det krångligt… I kanalerna mellan Brännö – Känsö och Känsö – Styrsö kan vinden tryckas ihop en del vid västlig vind. Även vid ostligt.
Om det blåser syd har jag faktist sett att de surfar ut vid Halsvik på Styrsö, det ligger en bit in så du måste ha en bräda med flyt i – men då du kommer ut kan du sikta på Danmark och passera Vinga i 30 knop.
Nu har jag tömt mitt förråd på surfställen på dessa öar. Spana vidare på sjökortet.
Staffan
Logga in för att svara.
Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".
Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".
Surfzones app (PWA) har installerats.
Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA
För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknologier som cookies för att lagra och/eller få tillgång till enhetsinformation. Genom att samtycka till dessa teknologier kan vi behandla data såsom surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Att inte samtycka eller återkalla samtycke kan negativt påverka vissa funktioner och egenskaper.
Det uppstod ett problem med att rapportera detta inlägg.
Vänligen bekräfta att du vill blockera denna medlem.
Du kommer inte längre att kunna göra det:
Vänligen observera: Denna åtgärd kommer också att ta bort denna medlem från dina kontakter och skicka en rapport till webbplatsadministratören. Det tar några minuter innan processen är klar.
Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Donsö/Styrsö
Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.