Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › double depower
-
double depower
Publicerad av ziik på 29 november, 2006 vid 18:44någon som köpt sådan kite och kört in sig ännu? vore intressant med jämförelser mot andra populära drakar.
mvh
//Joelpatrikol svarade 18 år, 3 månader sedan 19 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
(off topic rambling)
I think this 100% depower with a bow kite thing is BS…. the closest you will get to it will probably result in your kite falling out of the sky and into some tree by pulling some release mechanism.
-
Vet inte om du syftar på Naish Double Depower? Har provkört lite kort i taskig vind men jag kommer snart med en utförlig ”test berättelse”. Har dock fått mersmak då jag fortfarande föredrar C-kites och tror detta ger mig möjligheten att släppa ut lite tryck, speciellt vid vågridning.
6 dagar kvar i detta mörka land som dock levererar vind näst intill varje dag :).
-
ZIIK wrote:någon som köpt sådan kite och kört in sig ännu? vore intressant med jämförelser mot andra populära drakar.
mvh
//JoelDouble depowern har ju inte så mkt med draken att göra, det är ju en Naish-bom som går och köra med äldre drakar också.
Känns inte som man ska förväxla bow/sle med double depower iaf, för med double depower måste du skjuta bommen med tryck ifrån dig för att få depower-effekten.
Vilket gör att det kanske inte är så mycket för nybörjare då man inte direkt tänker på det när man krashar ordentligt. -
Har läst gott om detta på Norska forum, vill prova detta på Naish Torch vid nästa tillfälle.
Cheriffen ska till Brasilien 🙂
nic
-
nic wrote:Har läst gott om detta på Norska forum, vill prova detta på Naish Torch vid nästa tillfälle.
nic
Nic, om jag kommer ner till V-berg i helgen får du gärna klämma på min grej :). Ringer dig när det närmar sig. Japp, Brasse-land blir det.
-
ZIIK wrote:någon som köpt sådan kite och kört in sig ännu? vore intressant med jämförelser mot andra populära drakar.
mvh
//JoelTja Joel!
jag kör 07 naish torchen med double depower. fördelar. i byig vind eller om man kör riktigt över riggad är det bara att skota ut bomen. det är inte riktigt lika mycket depower som en sle som faller ner när du skotar ut och du får snabbt kontroll över kiten igen. fungerar bra i vågridning när det är mer onshore vindar. det som jag tycker är bra är att man kan hälla samma storlek i riktigt härd vind.
det går nog att använda naish bomen på dom flästa c kitsen med lite instälingar.
jag är nöjd med bomen men det är också sjukt mycket depower i nya torchen i sig så kan inte säga exakt hur det fungerar på en annan modell av kite.
Det går nog att demo köra den hoss falle i varberg
Ha de gött
Arild:cool2: -
Che_Riff wrote:nic wrote:Har läst gott om detta på Norska forum, vill prova detta på Naish Torch vid nästa tillfälle.
nic
Nic, om jag kommer ner till V-berg i helgen får du gärna klämma på min grej :). Ringer dig när det närmar sig. Japp, Brasse-land blir det.
Hehe, sista chansen för dig att skaffa dig en rejäl förkylning 😉
nic
-
Che_Riff wrote:nic wrote:Har läst gott om detta på Norska forum, vill prova detta på Naish Torch vid nästa tillfälle.
nic
Härligt, ha det gott där i värmen med alla halvnakna damer o pina colada =)
-
gh0st wrote:Che_Riff wrote:nic wrote:Har läst gott om detta på Norska forum, vill prova detta på Naish Torch vid nästa tillfälle.
nic
Härligt, ha det gott där i värmen med alla halvnakna damer o pina colada =)
Värme, halvnakna damer och pina colada! Gissa om jag ska till Varberg i helgen! -
bohm wrote:Dum fråga… vad är dubble depower?
Skjuter man bommen ifrån sig (förbi knuten i vanliga fall, nu en stopperball som kan glida) så kortas 5e-linan och kiten ändrar vinkel och depowras.
Titta på filmen här så förstår man om min förklaring var sådär:
http://www.naishkites.com/products/kites/kites_control_shift.html -
hehe, våga åk pulleybar… i ordets sanna bemärkelse å inte nått sånt där platt kite tjaffs 😉
//Joel
-
givetvis är det ett barsystem. men jag tar även för givet att det fungerar bättre med vissa drakar som kan flyga ”bra” med så låg aoa.
helt klart ett intressant alternativ eftersom jag inte heller svalt den platta kitens framfart helt. den sitter fortfarande i halsen.
så en c med tillgång till mer depower vid behov ser ju sweet ut på pappret.sen om det är en naish double depower eller en rrd med ”100% depower” eller någon annan med liknande system är väl mindre viktigt.
följdfrågan till dem som har mer tid med denna typ av system blir ju då om draken fortfarande beter sig ok när man utnytjar möjligheten att dumpa kraft eller hur det beter sig.
gillar annars att ha separat cleat på 5e som på ff axis för finjusteringar.//Joel
Logga in för att svara.