Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Dr X 5.0
-
Dr X 5.0
Publicerad av voodoo på 14 november, 2000 vid 09:4401 North Sails DrX 5.0 Anv. 5 ggr nypris 4399:- Nu 3200:- pga byte till större stl.
voodoo svarade 24 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Vad har du för bräda egentligen och hur mycket väger du? Är du säker på att den inte klarar en 5.7:a.
Ola H.
-
tjena Ola jag har en Proof 255 och jag väger 70-75 kg .. brädan är byggd för 5.0 och neråt men funkar bra med en 5.4
-
Jag väger iochförsig bara 65 kg, men jag har kört 5.7 (NP Core) på min Proof med hyfsade resultat. Den Proofen jag har är en 249:a byggd åt Vidar Jensen och jag vet inte om shapen liknar Proof standard. T.ex. har den extremt tunna kanter, speciellt fram runt framre stroppen (tunnare än RRD MPE 248, till och med) och rätt lite volym (gissningsvis en bra bit under 70 liter).
Hur som helst, brädan går att köra med 5.7 och sticker iväg rätt bra faktiskt. Som väntat är dock höjdtagningen inte direkt lysande. Jag har shapat till en egen fena, 23 cm med mycket mjuk topp men styv och tjock bas som jag använder till 5.7 och ibland 5.0. Fenan jag fick med var en Cutre, eller nå’t, 20cm i G10 med rätt styv topp. Jag tycker inte den var så skön. I rejält drag med 5.0 i onshore är den OK eftersom den svarar på tryck rätt bra, men i sideshore känns den bångstyrig. Min 23:a känns nästan lika loose och mer förlåtande. Jag har också provat en Fins 19cm i G10 med lite mjukare topp och mer svep. Den är bättre men inte superbra.
Ola H.
-
Det är bara att såga outlinen med en sticksåg och sedan slipa profilen med en bandslip, eller nå’t annat lämpligt. I mitt fall helt ovetenskapligt. Faktum är att jag tycket det är rätt svårt att få till en bra profil om glasfiberplattan är enfärgad som t.ex. G10. Att jobba i klassiska två/fler-färgade plattor är mycket lättare.
Skall man göra racefenor är det nog viktigt att man håller järnkoll på profilen. På en vågfena har jag en känsla av att flexen nästan betyder mer förutsatt att profilen inte är helt uppåt väggarna.
Ola H.
-
Hörru Micke, du kan få köpa en Style 5.8 2001 av mig om du vill – lite mer drag än doktorn, lite tuffare, lite snyggare, lite bättre, lite dyrare, lite nyare (oanvänt, har stått i min hall i tre veckor).
Jag skall byta upp mig i storlek till en 6.2 eller 6.4 vulkansegel. Vi får se. Beror lite på vilken fristilsbräda jag bestämmer mig för att spendera pengar på.Köptorskar är vi allihopa!
S..
-
Style är lite billigare än DrX annars skulle jag ”kanske” vara intresserad…
-
Du vill inte byta det mot ett aldrig använt volcano 5.9 -01. Otäckt bottendrag i min 6.9a.
-
seglet finns fortfarande kvar, ev delbet. på 2 ggr kan erbjudas! passa på att köpa det ett av de skönaste segel som finns på marknaden…
Logga in för att svara.