Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Dra kablar i transportern T4
-
Jag har satt mitt extrabatteri inne i skåpet bakom ryggen på en hemmabyggd soffa. Har tyvärr inga bilder på inredningen, och just nu är allt urplockat efter en större plåtreparation. Kan återkomma med bilder när allt är ihopbyggt igen.
/j
-
12 meter blir det jag får köpa, kanske blir 10-11 meter i slutändan om man tänker på hela sträckan.
35mm blir det bra lr Svenne? 😉Fan vad jag hatar att ta ut golvet. Värmen stiger ju ändå uppåt så det borde räcka med väggar och golv, fan man ska väll inte upp till Arjeplog.
-
Såja fått tag i et 72ah batteri, ska göra ritningen till batteri boxen ikväll och sen beställa virke till boxen och sängen imon bitti. även mäta kabel längden igen för det har blivit liten förändring vart boxen ska stå.
Men vad tror du Svenne, skita i att isolera golvet?
Sen har jag sett att folk använder plast utanpå isoleringen. Tror jag skiter i det också så det får lufta, jag tänker inte vara ute med min van när det är så kallt.
-
Vicky;458334 wrote:12 meter blir det jag får köpa, kanske blir 10-11 meter i slutändan om man tänker på hela sträckan.
35mm blir det bra lr Svenne? 😉Nu var det allt några årsen man höll på och täva i billjud men 35mm area låter jävligt stort, jag skulle tro att 21mm räcker finfint, har mitt batteri bak i min bil standard och jag har MAX 16 mm2 på de kablarna. När det gäller att ha flera batteri i bilen bör man ha en “Laddväxel” (Glömt namnet) och ha separata batterisystem så slipper man riskera att så med två tomma batterier när man ska starta kärran, har diskuterats i andra trådar, sök på vetja…….
Köp bara underhållsfria batterier om du ska ha dem i bilen, billiga på biltema….
God luckiluck
//Glenn
-
Jag tror att ett tunnt lager frigolit gör susen, men det går säker precis lika bra att slänga in en vanlig matta tillfälligt. Det är i alla fall sjukt oskönt med kall metall mot fötterna.
Skit i plasten, det om något stänger in fukt. Jag renoverade en 33 år gammal Merca-buss med vanlig Gullfiber-isolering i väggarna, jag fick så mycket skit för att jag föreslog samma lösning för ett par år sen i en viss känd folkabussklubb… Ett rejält lager rostskydd på insidan av plåten var det enda rostskyddet, väggarna fulla med isolering och inte ett frimärke med rost! Sen att golvet var värre än mariekex runt hjulhusen är en annan femma. 😀
Om jag vore dig, spruta väggarna med något riktigt kladdigt rostskydd och sen i med vanlig hederlig isolering. -
Mm köpte ett firtids batteri idag på OK 72Ah
Jag läste att man behöver 35mm2 för att man ska kunna ladda bra. Jag kanske ställer in ett till batteri senare så det är lika bra att betala några extra kronor så man får tjocka kablar och slipper byta senare.Jag har ett relä så att inte start batteriet ska ladda ur.
Thing is: Jag kollade på D+ idag och det är “två kablar” som går in där. Med en rätt finurlig koppling, man lär klippa av dom va och meka en egen. Några tips?
-
Okej det ska jag komma ihåg att spruta på massa rost skydd.
Då blir det att isolera imon.
Saken är väll det verkar sjukt jobbigt att plocka ur 18mm playwood skivan så det vill jag helst skippa. Vad finns under den?
Måste den ut eller?
-
Vicky;458454 wrote:Mm köpte ett firtids batteri idag på OK 72Ah
Jag läste att man behöver 35mm2 för att man ska kunna ladda bra. Jag kanske ställer in ett till batteri senare så det är lika bra att betala några extra kronor så man får tjocka kablar och slipper byta senare.Jag har ett relä så att inte start batteriet ska ladda ur.
Thing is: Jag kollade på D+ idag och det är “två kablar” som går in där. Med en rätt finurlig koppling, man lär klippa av dom va och meka en egen. Några tips?
35 kvadratmillimeter är inte så himla fet kabel, typ 6,5 mm plus isolering. Tänker du sätta in ett batteri till så är det klart vettigt att lägga en 35:a redan nu. Dessutom kommer det batteri du börjar med att få bra laddning.
Ska du klippa D+, se till att det blir en bra skarv. Löd gärna!PS: Om du har en plyfa/plywoodskiva som golv så skit i att plocka bort den, det är helt okej att stå på och dessutom är det stryktåligt. Det brukar inte vara något under den, den ligger direkt på golvplåten.
-
Svenne;458453 wrote:Jag tror att ett tunnt lager frigolit gör susen, men det går säker precis lika bra att slänga in en vanlig matta tillfälligt. Det är i alla fall sjukt oskönt med kall metall mot fötterna.
Skit i plasten, det om något stänger in fukt. Jag renoverade en 33 år gammal Merca-buss med vanlig Gullfiber-isolering i väggarna, jag fick så mycket skit för att jag föreslog samma lösning för ett par år sen i en viss känd folkabussklubb… Ett rejält lager rostskydd på insidan av plåten var det enda rostskyddet, väggarna fulla med isolering och inte ett frimärke med rost! Sen att golvet var värre än mariekex runt hjulhusen är en annan femma. 😀
Om jag vore dig, spruta väggarna med något riktigt kladdigt rostskydd och sen i med vanlig hederlig isolering.Låter som ett sant recept på mögel:grin: ,Cellpast (frigolit) is the shit……
-
@Svenne 458458 wrote:
PS: Om du har en plyfa/plywoodskiva som golv så skit i att plocka bort den, det är helt okej att stå på och dessutom är det stryktåligt. Det brukar inte vara något under den, den ligger direkt på golvplåten.
skönt att äntligen höra. Men då går det alltså inte att isolera mitt golv?
Jag ska slänga in en plast matta ovanpå plyfan -
Vicky;458466 wrote:skönt att äntligen höra. Men då går det alltså inte att isolera mitt golv?
Jag ska slänga in en plast matta ovanpå plyfanVarför inte? Du kan lika gärna isolera ovanpå plyfan. En centimeter frigolit gör mycket.
@Drakglenn: Isolering som möglar? Naaee?.. Jag tror att det är rätt safe att bygga med vilken isolering som helst i en husbil. Det finns ju liksom inte så mycket gipspapper eller trävirke som möglet kan leva på.
-
Gomon Svenne, here we go again.
Lägger man 1cm frigolit ovanpå plyfan och sen en plastmatta blir det väll bucklor om man sätter ner foten hårt. Gör det något?
Om man t.ex ska skruva fast sängen lär man ja skruva genom matta frigolit och plyfa, särskilt stabilt?
Edit: Måste jag klippa D+?
-
Om du vill ha bucklor i din frigolit får du avgöra själv. Lägg något hårt golv istället, eller en masonitskiva eller liknande innan plasmattan.
Är inte plyfan tjock och fastskruvad i karossen? Så har alltid mina fabriksmonterade golv varit, och kan man dra fast verkstadsinredningar i ett sånt golv kan man nog skruva fast en säng också… -
Jo min tjocka plyfa sitter ordentligt.
Får kolla om jag hittar 1cm frigolit. Men min tanke är att när jag fått in 1cm frigolit och masonit skiva och sen plastmatta så då har man några centimeter att skriva igenom tills man kommer till plyfan när man ska skriva dit sängen.
Men det kanske är chill för det blir en jämn press på frigon pga masoniten. -
http://www.albybilel.se/ Deras koppling schema visar att man ska dra en tjock röd kabel från startbatteri-> relä-> förbr.batteri-> generator
Dock så borde det redan finnas en sladd från generator till startbatteri. Ska man koppla ur och ta bort den?
Ska gå ut och ta kort på min D+ kontakt nu för den är himla knepig och jag funderar på om jag ska och sätta en “sockerbit” på den så jag kan linka in 1,5mm2 kabeln från relät.
Log in to reply.