Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dra nerhalet = paj segel?

• Dra nerhalet = paj segel?

Publicerad av stoorfaen på 31 december, 2007 vid 14:49

Jag skulle häromdagen spänna nerhalet på en NP search eftersom jag var lite överriggad. Som vanligt så blåser det som bäst när man inte är i vattnet och för att snabba på processen så fuskade jag med att släppa på bakhalet…Efter att (med goda hejarop om att ”nerhalet ska dras uta’ bara tusan” bakom ryggen) dragit för ett halvt kungarike, skyndade jag ner i vattnet igen. Det första som hände när jag skulle ruska buken tillrätta var att näst understa fönstret small av i två delar…ajajaj. Det första jag tänkte var att seglet (-03) var gammalt och spött, men nu tror jag att det var bakhalet som spändes ytterligare när jag drog nerhalet.

Är det någon annan som råkat ut för samma grej? Tror ni att det är ”skit bakom spakarna” eller är det materialfel?

Anders ”sail-trasher” Karlsson

perrapops svarade 17 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • jakob_s

Medlem
    31 december, 2007 vid 14:56

vad faan snackar du om ?

• lars_k

Medlem
    31 december, 2007 vid 14:58

På mina vågsegel brukar spänningen i uthalet minska när jag drar mer nedhal…
    Finns ju alltid en gräns för hur mycket grejorna tål. Du kanske helt enkelt drog för mycket…?!

• surfan

Medlem
    31 december, 2007 vid 14:59

ja tror det var slitet och skit bakom spakarna 😉

• imported_borje

Medlem
    31 december, 2007 vid 16:03

Uthalet blir ”slappare” ju mer du drar i nedhalet precis som Lars_k beskriver.

Gammalt sprött segel, har det varit utomlands? I så fall håller de inte så många säsonger.

• crashboombang

Medlem
    31 december, 2007 vid 17:16

…går ju knappt att dra för mycket nedhal, eller?

• stoorfaen

Medlem
    31 december, 2007 vid 19:42

Ber om ursäkt om jag var lite otydlig. Frågan kanske kan förenklas till ”Spänns bakhalet om man spänner nerhalet?”

Men som Lars_K säger så verkar det som att bakhalet snarare slappas om man drar nerhalet ytterligare. Om det är så, så gissar jag att det var en extra förstärkning i seglet (gjord av en segelmakare) som kanske styvade upp och snedbelastade seget något…fast troligast är, som Surfan säger, att det var skit bakom spakarna! 😉 Well well, tack för alla svar, och äntigen får jag en anledning att skaffa nytt segel!

• perrapops

Medlem
    31 december, 2007 vid 19:52

Mera nedhal!!
    nedhalet på expression liknas med en spänd vajer..hehe

• Oregistrerad

Gäst
    1 januari, 2008 vid 01:55

@Perrapops 436196 wrote:

Mera nedhal!!
    nedhalet på expression liknas med en spänd vajer..hehe

Expression?? Search och även Combat behöver mycke mer nedhal, för att inte tala om simmer -96 när man behövde talja och block för nedhalet.s

• tim-eriksson

Medlem
    1 januari, 2008 vid 04:02

Drog sönder handtaget till mitt onshore simmer 5.0 02 nyligen, men det var ju bara ett handtag så det får bra ändå… Men mitt 5.7 kommer smälla av när som helst nästa säsong pga trasig nedre ruta… Men, saker är till för att användas! När saker går sönder så går de sönder av en anledning!

• stoorfaen

Medlem
    3 januari, 2008 vid 13:55

@Oregistrerad 436215 wrote:

Expression?? Search och även Combat behöver mycke mer nedhal, för att inte tala om simmer -96 när man behövde talja och block för nedhalet.s

Precis Perra, expression…come on, vem kör expression idag! Search…kanske combat, det är för riktiga karlar…pschh, expression please… 😉

• perrapops

Medlem
    3 januari, 2008 vid 13:57

Du har för starka nypor, kanske dags att satsa påm speed!

• stoorfaen

Medlem
    3 januari, 2008 vid 13:58

Jag tror inte seglet varit speciellt mycket utomlands, är rätt fint i monofilmen. Men som sagt var det förstärkt, tror att det var det som fick lasset att tippa.

• perrapops

Medlem
    3 januari, 2008 vid 14:00

Ähh nu snackar du bara, jag såg minsann när du trampade sönder monofilmen för att du int vågade dig ut i blåsten ,annat var det med trecambrade sailworks racesgel från 94.. hehe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dra nerhalet = paj segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.