• Publicerad av hans01 på 10 september, 2007 vid 12:23

Jag fick en fråga från en kompis som väger 80 kg. Hur stor bräda måste man ha för att någorlunda bekvämt kunna dra upp riggen?

Är det någon som har koll på detta?

Knatte svarade 17 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • pure

Medlem
    10 september, 2007 vid 12:35

Jag väger nått kilo under 80 och kan rätt så bekvämt dra rigg på en 125 liters bräda utan att den sjunker speciell mycket.. men e man helt nybörjare bör man sattsa på större för det gäller ju ändå att vara rätt snabb när man väl fått upp riggen ur vattnet för det är inte stabilt o stå på utan vind i seglet…

• rillestark

Medlem
    10 september, 2007 vid 12:37

Det beror på vilken nivå man är på. Som nybörjare är det enligt min erfarenhet den egna vikten + 50 liter som är lämpligt. Det innebär en volym på ca 130 liter för din kompis. Klarar man att balansera brädan även fast den sjunker under ytan så klarar man sig med betydligt mindre volym. Jag väger 80 kg och kan dra rigg på min 100 liters slalombräda, men att manövrera den i lättvind är inte lätt…

Frid.

/Richard

• hampuss

Medlem
    10 september, 2007 vid 17:09

Jag är ganska mycket nybörjare, väger runt 70kg.. Drar utan större svårigheter rigg på 87L bräda.

• Knatte

Gäst
    10 september, 2007 vid 18:23

Man brukar räkna med minst 30 liter över din kroppsvikt, för att kunna dra rigg om man är nybörjare. Men gärna 40 + liter över vikten.
    Men detta beror lite på hur volymen på brädan är. Är brädan kortare och bred, så är det lättare att dra rigg, jämnfört med en smalare och längre bräda.
    Så själva designen på brädan spelar roll, på hur lätt det är dra rigg på brädan 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.