Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › dra sig in till kiten?
-
dra sig in till kiten?
Publicerad av sunnebunne på 15 augusti, 2008 vid 11:19Jag fundera bara lite på hur man gör om nått skiter sig när man kör (för lite vind eller lintrassel) har en sb2 me 121 powerdrive, har mest kört me min kompis kite och den har en 5lina man kan dra sig in me ifall de skulle gå lite snett. Så ja undrar bara hur ja borde göra för att undvika att draken får kraft när man drar sig till den?:)
wibban svarade 16 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Simma till draken istället. Linda upp linorna på bommen, men se till att kunna släppa snabbt om den får vind. Skit i att linda upp de sista 10 metrarna innan du simmar och tar tag i kiten.
Googla efter kite och self rescue. Så får du säkert en fin instruktionsfilm -
Vet inte riktigt hur det blir med bow men med 4-linors C-kites skulle man linda in REJÄLT med en lina först så att det effekten blir att man “flaggar” kiten och den kan inte få kraft. Sen lindan man inte alla andra linor fram till kiten.
-
Det gäller även för SLE-kites. Börja med att linda upp 5-6 varv av den lina (oftast en framlina) som leashen är kopplad till. Har du leashen kopplad suicide eller till trimlinan så är det bara att bestämma sig för en lina och köra igång. Då slipper du oroa dig för att kiten ska få fart igen i vinden. OBS! Linda aldrig någon lina runt någon kroppsdel som är dig kär medan du lindar upp.
-
Jo just ja, genom att göra på detta sätt istället för att bara simma till kiten slipper du simma i ett virrvarr av linor som bara längtar efter att skada dig.
-
Jag har leashen kopplad till plast/gummislangen direkt efter chickenloopen, betyder de att jag kan välja vilken av dom 4 linorna som helst och linda in den en bit och sen linda in alla andra linor (utom den första?) fram till kiten?
(Tack för svaren :))
-
Yes, ungefär så. Men börja med den linan som det är tänkt att leashen ska sitta i om man kör full safety så är du verkligen på den säkra sidan. Och sen när du lindat in lite av den första ska du linda in alla linor, INKL den första. På så vis kommer du ha slack på tre linor och spänn på en. Tänk bara på att om du har ett nystan på linorna kan läget vara ett annat.
-
Okej, nu hänger jag med hur de funkar 🙂 man e lite slow ibland :p
Grymt tack för svaren nu känner man sig lite säkrare 🙂 -
Är det lite vind och svårt att relauncha kiten kan detta vara bra att kunna oxå.
Istället för att låta kiten slås sönder där vågorna bryter så linda upp linorna som sagts ovan och ta med dig kiten upp på land.
Kan spara en del slantar och tråkigt fixande.OBS! Behöver inte vara så stora vågor för att kiten ska åka på däng
Logga in för att svara.