Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Draken flyger förbi mig…
-
Draken flyger förbi mig…
Publicerad av stellan på 5 augusti, 2003 vid 20:25Hej
Jag har en X2:a 14m2 och när det brallar till rejält (sällsynt nu för tiden) och jag låter draken söka sig till kl 12 i neutralzon… dvs rakt ovan mig… fortsätter draken förbi mig tills den är bakom mig, tappar luft och dyker så den faller tillbaks igen. Så håller den på. Pigg och alert men irriterande. Ska det vara så.Inget problem om man rör på kiten men när man ska få på brädan och komma i position vill man ha den rakt ovan och då går den för långt fram.
Kan man kanske flytta de främmre linorna ett till de inre ifästningarna (jag har två ögglor fram och använder de yttre). Hjälper det tro eller ska det vara på detta viset.
/Ha det
anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
det dar later inte sa bra. har du ingen du kan fraga pa plats? svart att saga sa har. men som sagt later inte som det ska…
-
Så betedde sig min drake också men jag förlängde akterlinorna med 10cm och nu är den sjukt stabil.
-
Jag hade några knutar att leka med så jag använde mig utav dom, men du kan ju lika gärna korta ner mitt linorna för att få samma effekt.
Prova dig fram… korta av, förläng, mer eller mindre depower, snart har du en grymt stabil drake du kan lita på.Lycka till!
Fred.
-
Du ska aldrig ha draken kl 12 precis (om du inte är mitt i ett hopp : ) ställ den vid 11 eller 13 istället så slipper du detta problemet…
Om du står på land med draken kl. 12 och det kommer en kraftig by så lyfter draken dig rakt upp i luften… men om du har draken på sidan så drar den bara iväg med dig på marken…
Villket föredrar du?Ett annat tipps (som du redan fått) är att korta strylinorna (dom yttersta på bommen) lite (10 cm) så att du håller igen draken lite när du har bommen längst ut, ett annat sätt är som du själv säger att flytta bak fästpunkten så draken står lite längre bak i fönstret…
X2 är en högprestanda drake som inte är lika stabil och lite mer nervös och som går längre ut i kanten (fönstret), det ska va så! det är en av anledningarna att en komplett nybörjare ska ha en mellanprestanda drake…
För att kunna säga om det verkligen är något konstigt med draken så måsta jag/någon flyga den och känna själv men tycker att det låter som handhavande ? bara att träna mer och håll inte draken rakt ovanför dig det är det sämsta tänkbara stället när man är på land!!!!!Keep your kite low and go..
-
Tack fær hjælpen. Jag ska nog tæmja den innan sæsongen ær øver…
-
Som sagt korta styrlinorna och problemet bör vara ur världen.
På min kite så har jag olika knutar på bakkanten där jag fäster styrlinorna. Välj den knut som är längst upp så kommer du att få en högre anfallsvinkel på draken vilket i sin tur gör att den inte kommer lika högt ovanför dig. Du får också mer kraft i kiten. Nackdelen är att du inte kan göra den lika kraftlös med din depower. Tror dock att det i ditt fall inte spelar så stor roll.
Ett annat knep kan vara att dra handtaget emot dig, skota hem, då får du i princip samma effekt. Man bromsar kiten.Lycka till.
CH, Varberg
-
Låter som om du har förväxlat linorna med varandra dvs du satt de yttre styrlinorna i framkant på draken och mittlinorna bak. då reagerar draken på de sättet.
-
Svar till:
Låter som om du har förväxlat linorna med varandra dvs du satt de yttre styrlinorna i framkant på draken och mittlinorna bak. då reagerar draken på de sättet.
[/ QUOTE ]
Yeah right ! -
Behöver väl inte vara så?
de flesta kitesen (speciellt den sorten, med så hög AR) har väl en liten tendens til att flyga över en om man har full depower och står med den i zenit?..om inte vinden är helt helt heeelt jämn dvs!
-
Yeah right! ?????…
Testa och lär dig något nytt
Smaaart asss!
-
Nej, det har jag inte. Det Draken går bra att styra i övrigt men den tenderar till att söka sig lite långt mot vind.
-
Hmm, bara en fundering: Om man tänker rent fysiskt och aerodynamiskt så är det ju så att en inflatable drake fungerar som en flygplansvinge och automatiskt söker sig til den position där den har lägst luftmotstånd, vilket är när den ligger helt i linje med vinden parallellt med marken. När man sedan skall få kraft i draken så “tvingar” man ju ner den i vindfönstret genom att svänga den.
OM det är så här så bör man, vid ditt bekymmer, fölänga styrlinorna, alltså de som är längst ifrån vinden. Om man gör det så hamnar draken parallellt med marken längre framför dig och stannar således där
Sen är det nog idé att hålla draken lite åt sidan, dels om det kommer en vindby dels för att slippa bryta nacken av sig om man vill se draken…
Good luck!
-
Så sant.
Men problemet löser man tvärtom i det här fallet därför att draken nästan alltid har fart framåt och eftersom motståndet mot vinden, som du riktigt påpekar, är lågt så far draken över gränsen och faller framåt, dvs, bakom kitaren. Därför måsta man dra åt baklinorna något.
/H
Logga in för att svara.