Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dräkt för höstsegling

• Dräkt för höstsegling

Publicerad av john1 på 3 september, 2007 vid 19:09

Jag har under alla år haft problem med kramp i underarmarna därför att dräkten är för trång i armarna. Skall nu köpa ny dräkt.
    Finns någon som kan rekommendera ett märke med rymlig plats för armarna?
    JJ

bicless svarade 17 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kinetic

Medlem
    3 september, 2007 vid 19:43

John: Skönt att höra att man inte e ensam…Jag löste problemet genom o klippa upp dräkten o sy i en passande lagom stor neoprenbit…Kommer in mer vatten men bara om man doppar armarna, vilket jag undviker så gott det går…Jag har en “Gun sails” dräkt så denna dräkt rekommenderar jag dig att inte köpa pga “krampen”, i övrigt en mycket varm o smidig dräkt!

• donpedro

Medlem
    3 september, 2007 vid 20:14

Jag tycker prolimit har rätt rimligt med utrymme för armarna dock e inte jag nån kroppsbyggare men de e iaf bättre med plats i min pro limit assult än min gamla gunsails dräckt.

• jks

Medlem
    4 september, 2007 vid 07:03

Men lite bygger du…har ju sett dig bland skroten.

• xhib

Medlem
    4 september, 2007 vid 07:22

FriFlyt (Norskt outdoormagizine, finns där utländska tidningar säljs) hade en test av våtdräkter i sitt senaste nummer. Enligt dem så var ION’s 5/4 dräkt bäst i test.
    Själv har jag en North Move 5/4 som jag tycker är OK men de tillverkas inte längre.

• martin

Medlem
    4 september, 2007 vid 07:25

Har du testat någon pvc-torris? Jag har en Mystic Lightning (från Ontop) som jag är jäkligt nöjd med. Det blir lite “fladdrigt” möjligen om man kör riktigt fort, men överlag känns det som att surfa runt i ett skidställ ungefär. Muddarna på handlederna sitter lagom hårt just precis i kanten, men resten av armarna är helt lösa. För krampen gör det underverk jämfört med en tight neoprendräkt. Jag brukar köra med underställ och ett lager microfleece och klarar då segling i ner till 6-7 grader ca. Är det kallare lägger jag till ett par fleeceshorts och en väst. Då går det att segla tills seglet isar igen.

• pure

Medlem
    4 september, 2007 vid 07:41

Jag har Nielpryde 5000 http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=61_62&products_id=187 och är riktigt nöjd.. den e riktigt slapp i armarna..

• booman

Medlem
    4 september, 2007 vid 09:32

Får hålla med Martin! En PVC-torris är helt ok. Surfar från isen lossar till den lägger sig igen. (Ocean Rodeo Pyro Classic) Bra flytkraft i den också iom att den håller en del luft… (så länge den är hel…:wink: ) Men det ska rätt mycket till innan man river hål på den…
    Kitearna kör väl oftare med såna dräkter, men jag tycker den funkar bra till Windsurfingen åxå…

http://kitesweden.se/pyro.html

Mvh

//BooMan

• basse

Medlem
    4 september, 2007 vid 10:31

@BooMan 411522 wrote:

En PVC-torris är helt ok.

//BooMan

Är de smidiga?? Tycker det ser ut som att man skulle kunna bli ganska orörlig i dem. Har jag fel?

• booman

Medlem
    4 september, 2007 vid 10:35

@Basse 411537 wrote:

Är de smidiga?? Tycker det ser ut som att man skulle kunna bli ganska orörlig i dem. Har jag fel?

Jag trivs kanon i den! Tycker inte att de är osmidiga, men det är nog en vanesak. De kan vara svåra att ta på sig om man är själv, trög dragkedja på ryggen. Men jag brukar sätta på mig den hemma, får hjälp av frun eller grabben o dra åt…. Sen är det bara att rigga o dra ut på sjön…

//BooMan

• drakglenn

Medlem
    4 september, 2007 vid 10:52

@xhib 411472 wrote:

FriFlyt (Norskt outdoormagizine, finns där utländska tidningar säljs) hade en test av våtdräkter i sitt senaste nummer. Enligt dem så var ION’s 5/4 dräkt bäst i test.
    Själv har jag en North Move 5/4 som jag tycker är OK men de tillverkas inte längre.

Stor del av Norths fd. våträktsavdelning arbetar vidare i just ION, så North Move som du har kanske är en föregångare till den nya testvinnaren….:laugh:
    //Glenn

• bicless

Medlem
    4 september, 2007 vid 13:14

Neoprenet i Ascan polar är mycket mjukt och flexibelt (och självklar mycket varmt), tror inte det kommer strama i dina underarmar. De finns under http://www.surfspot.se
    Skulle den mot förmodan inte passa så har du 2 veckors öppet köp.

Mvh

Bicless

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dräkt för höstsegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.