Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Driftlaunch, hur?
-
Driftlaunch, hur?
Publicerad av elfuego på 25 juli, 2009 vid 10:58Jag vill försöka mig på att launcha kiten från en båt och har sökt runt på forumet efter
olika tekniker för att göra detta på bästa sätt. Många som inte har haft hjälp av någon
i båten verkar föreslå att man ska driftlauncha kiten. Har försökt hitta en närmare beskrivning på hur detta gått till men inte riktigt hittat något.Skulle någon som prövat detta kunna skriva en förklaring på hur detta går till så vore jag mycket tacksam, alltså när man ska driftlauncha från en båt. Har ni andra bra förslag på hur man kan launcha från båt så är det också välkommet!
/Micke
gh0st svarade 15 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
rigga den på stranden och släng i skiten när du kommer ut… 😉
-
Jasså det är så det går till, ska jag slänga i bom och sele också? 😉
Hade nog tänkt mig en lite mer detaljerad beskrivning, hur man gör med linor för att inte få trassel, om dom lindas ut när kiten ligger i vattnet osv.
Men tack ändå 😛skejtar_henke;561435 wrote:rigga den på stranden och släng i skiten när du kommer ut… 😉 -
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54712″]Sourras bidrag till mänskligheten – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
Sådär! Bara att se till så allt rullas ut riktigt från bommen medan kiten driver downwind, och självklart att den inte självlaunchar innan du fått ut all lina hehe.
-
Så linan ska lindas ut under tiden kiten driver downwind, låter som att det är upplaggt för
att kiten ska börja dra och vilja självlauncha under tiden. Men är man snabb med linan så kanske det funkar? Läste något om att man kunde linda ut linan i en hink i båten innan man slänger den i vattnet, men fick inte riktigt ihop hela processen.Får väl ge mig ut i båten och försöka helt enkelt..
Pepä;561501 wrote:Sourras bidrag till mänskligheten – http://www.Surfzone.seSådär! Bara att se till så allt rullas ut riktigt från bommen medan kiten driver downwind, och självklart att den inte självlaunchar innan du fått ut all lina hehe.
-
borde det inte funka ?
Rigga kiten på land, koppla ihop linorna och pumpa kiten.
Börja linda centerlinorna runt bomen några varv innan du lindar styrlinorna, så att centernlinorna blir ca 2m kortare än styrlinorna.
när du launchar släpper du kiten och börjar linda upp, se bara till att det inte blir trassel på linorna. Dom kortare centerlinorna kommer se till att kiten inte får för sig att börja dra.
Någon som har några invändningar ?
-
theycallmeMartin;561557 wrote:borde det inte funka ?
Börja linda centerlinorna runt bomen några varv innan du lindar styrlinorna, så att centernlinorna blir ca 2m kortare än styrlinorna.
Visst, men hur ska du linda centerlinorna runt bommen UTAN att baklinorna påverkas?
/J
-
Senast jag driftlauncha var från en brygga. Då såg jag till att chickenloopen satt fast i en påle och att jag var säker på att den satt kvar även om kiten skulle lyfta. Har för mig att linorna låg i vattnet redan. Sedan släppte jag ut kiten och den danade ner så sakta men säkert. Är möjligt att jag kanske hade tur att den inte snurrade runt men det funkade. Det är garanterat att den inte vill launcha innan linorna är sträckta åtminstone, så det problemet kommer du inte ha om linorna redan är lösa. I värsta fall har du alltid en femte lina eller quick-release att dra. Jag skulle gått ut och testat i lättare vind till att börja med för att se hur det går.
-
Vi lärde oss drift launcha 2 linors kites från Zodiacs 2002, 2km ute i Bay of Biscaya- under kite kursen- det var tuffa tider. Body drag och kite launch 2km ute.
På stranden, pumpa upp hela kiten, rigga alla linor och bommen. Rulla upp linorna på bommen försiktig och noggrant. Binda linorna på bommen med snoddar.
Vänd kiten på rygg, placerar bommen vid mitt strut- och släpp luften ur LEn
Rulla upp kiten med luft i strutsen- tip till mitten- Har bommen liggande vid mitt strut.Binda upp hela med lina eller strop.
Gör dig redo med sele, våtdräkt osv.- redo att hoppa i vattnet.
I båten- pumpa LE – och tar hand om bommen så den inte trasslar.
En person lägger kiten LE nere i vattenet och håller en tip så den inte driftar. Man lindar av några meter lina så man har lite marginal.
Släpp kiten så den driftar. Nu driftar du i båten med, då det blir inte mycket drag. Linda ut linan tills allt är ute- kolla att linorna är rätt. Båten driftar med- det blir inte så mycket drag.Kroka i och hoppa i- kompisen kastar in brädan och säkra att du har den.
Båten kör till kiten och en person hjälper att launcha från båten.
Man behöver minst en extra pers i båten.
-
Har jobbat som instruktör då vi launchat från gummibåt, så har gjorde vi:
Rigga kiten på land, ta en hink med vatten upp till hälften. Lägg i linorna i hinken genom att lägga dom i cirklar, börja ca 30cm från bommen och följ linorna upp till kiten. Håll koll på linorna och följ sedan TomW’s inlägg, med lite träning behöver man inte en extra person i båten. -
Låter som upplagt för trassel o klabb 😉
Funkar det inte att en i båten håller kiten till du har hoppat i plurret, rett ut linorna och e redo. Sedan lägger han som håller kiten i vattnet och du vattenstartar? -
Larssa;562490 wrote:Låter som upplagt för trassel o klabb 😉
Funkar det inte att en i båten håller kiten till du har hoppat i plurret, rett ut linorna och e redo. Sedan lägger han som håller kiten i vattnet och du vattenstartar?Lägger du linorna i en hink med vatten blir det inte trassel. Körde rescuebåten med o varje gång vi tog in linorna lade vi i dom i hinken, det blev inte trassel en enda gång med ca 10-12 rescues per dag.
-
haha! kan tänka mig dig köra rescuebåt, du visade ju dina båtskills i polen. 😉
-
pjoter;562531 wrote:haha! kan tänka mig dig köra rescuebåt, du visade ju dina båtskills i polen. 😉
Hahaha, ja då hade jag aldrig kört båt innan =) nu har jag haft en 2 månader båtkörning nästan varje dag (fortfarande kass=). Men framförallt var jag kille nr2 på båten, han som tog emot kiten (och stoppade linorna i en hink) eller så gjorde jag det från jetskin o då lade man linorna bara fram o tillbaka längs med sidan på jetskin o satte fötterna på dom o driftlaunchade så med. Funkade hur bra som helst.
Logga in för att svara.