Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › drops???
-
Vilken typ av brädor är du intresserad av i deras line? Har själv tidigare seglat Drops och kan bekräfta att dom är minst lika bra som övriga. Utomlands är Drops betydligt större än här hemma.
Men återigen, vilken typ av bräda är det du funderar över? Våg, freestyle, race eller? -
Svar till:
Tror aldrig Vidar Jensen har stått på en drops, alla hans brädor är Carlos Sosa(proof).
Freestylebrädorna ser ju grymma ut.[/ QUOTE ]
Om han någonsin stått på en Drops eller ej vet jag inte. Men vågar dock påstå att alla brädor han kör på privat/i tävling är Sosa shejpade med Drops grafik.(Vid reklam plåtning kanske han kör på “äkta” Drops) Om man ska/kan kalla dom Proof kan ju diskuteras vidare även det.
Men nu är Vidar långt ifrån ensam om att köra Sosa brädor med “serie grafik”, Dunkens “F2” vågisar shejpades av Sosa i över 10 år, Marcus Perez “Mistraler” va Sosa, Moreno systrarnas och Lars Pedersens lika så. Goyas “Fanatic” 00-01 (kanske fler) var Sosa osv osv. Väldigt många av dom som har förmånen att kunna välja vilka brädor som helst i världen anlitar Carlos Sosa och hans gäng på Proof fabriken i Vecendario när dom ska ha brädor.Undrar ni varför? Testa en Proof nästa gång ni åker till GC så ska ni se att allt klarnar, billigt att hyra och dessutom dras hyran av vid köp.
-
Vad jag har lite svårt att fatta är varför seglare med nån typ av utvecklingsansvar kör custombrädor. Att de som bara får spons för att promota märket kör sosa eller Quatro som ser ut som Mistraler eller F2 kan jag fatta, men Goya hade väl ansvar för att se till att Fanatics vågisar blev riktigt vassa? Han har ju påstått i flera intervjuer att hans mål var att vågisarna skulle bli så bra att alla Fanaticseglarna skulle kunna tävla med dem i världscupen.
-
Svar till:
Vad jag har lite svårt att fatta är varför seglare med nån typ av utvecklingsansvar kör custombrädor. Att de som bara får spons för att promota märket kör sosa eller Quatro som ser ut som Mistraler eller F2 kan jag fatta, men Goya hade väl ansvar för att se till att Fanatics vågisar blev riktigt vassa? Han har ju påstått i flera intervjuer att hans mål var att vågisarna skulle bli så bra att alla Fanaticseglarna skulle kunna tävla med dem i världscupen.
[/ QUOTE ]
fast de custom shaperna har de användning för sen, jag kommer ihåg jag läste om goya när han vann någon wc tävling tror jag det var så direkt ner i boarbagen å den blev goya pro model sen när han fortf. körde för fanatic…. så det ger dem nog mer fria händer att utforma en bräda som passar och blir så som de vill ha den för att sen kunna använda vid shapningen av nya produktionsbrädor…
-
utveckling utveckling utveckling
för att ta fram nya produktionsbrädor måste man bygga ganska många custombrädor för att testa sig fram och när man väl hittat en bra modell vill man inte vänta 1-2 år innan man kan ställa om produktionen. Att sedan en custom bräda ofta byggs lättare och hållbarare är oxå en anledning till att segla custom. Produktionsbrädor är anpassade för att passa alla men är du på den nivån vill man ofta ha individuella anpassningar, lite kurvigare rocker än vad standard seglaren vill ha från en produktionsbräda, lite bredare stance på stropparna, etc. etc. etc.
-
Svar till:
Vad jag har lite svårt att fatta är varför seglare med nån typ av utvecklingsansvar kör custombrädor. Att de som bara får spons för att promota märket kör sosa eller Quatro som ser ut som Mistraler eller F2 kan jag fatta, men Goya hade väl ansvar för att se till att Fanatics vågisar blev riktigt vassa? Han har ju påstått i flera intervjuer att hans mål var att vågisarna skulle bli så bra att alla Fanaticseglarna skulle kunna tävla med dem i världscupen.
[/ QUOTE ]
Ansvar och ansvar. Killarna och tjejerna som kör på den nivån vill/måste helt enkelt köra på de bästa dom kan få tag i därför är produktions brädor uteslutet. Och att brädan väger 5 snarare än 6,5 kg (äkta kg, inte broshcyr kg) gör en helt otrolig skillnad, sen om den är lite ömtåligare är inte väsentligt för dom.
Produktions brädor är överdimensionerade kompromisser, dom ska kunna seglas över allt av alla från Frits, till Bob, Joe, Mads, Håkan osv. Och dessutom hålla för kastfall mm och då blir vikten därefter. Sen att dom byggs av “fabriks arbetare” (inget fel på det yrket) snarare än passionerade hantverkare som står för sin produkt och oftast personligen överlämnar den till kunden talar inte heller för produktions brädans fördel. Sen är pris skillnaden mellan custom o Cobra i det närmaste obefintlig med tanke på vad man får. Ligger på mellan på 30-40%, kolla vad te x vad pris skillnaden är på ett par fabrikstillverkade skor från kina jämfört med ett par svenska el italienska handsydda “custom” dojjer. Eller en koreansk fabriks gitarr och en handgjord custom dito från en gitarr byggare, el hör efter vad en möbelsnickre tar för att spika ihop en soffa åt dej innan du slår till på en från Ikea. Priset mellan “serie” och “custom” ligger på 100% och upp, ibland 1000-tals %. Sen är det ju lite underligt att vi i sverige, till skillnad från många andra länder, värderar cusom läger än serie brädor i andrahand. Men helt ok för mej, jag köper gärna beggade custom till vark priser.
-
Svar till:
Sean lämnade drops förra året men om jag fattar rätt har drops kvar en av hans linjer även 2006. I år håller Sean på att lansera eget märke. Kanske kan kännas onödigt med ännu en gammal pro-vågseglare med eget märke, /Jesper B
[/ QUOTE ]
Kan aldrig bli för många gamla pro våg märken! Vi väntar med spänning på din “JB+ Sweden” (eller vad du nu ska kalla den) linje våg brädor, blir väl iaf en Torö modell med alu skal?
-
Så vitt jag vet körde aldrig Fransisco själv Sosa-brädor utan enbart brädor från Sebastian Wenzel (Fanatics shaper) och en och annan från Keith Teboul. Givetvis är det fortfarande många av proffsen som kör på brädor från Tebould, Sosa och andra och får dem lackade i respektive sponsormärkes färger. Dock tror jag ändå att de som verkligen har ett lite mer utpräglat utvecklingsansvar (typ Goya när han var på Fanatic) verkligen också jobbar med utvecklingen och både kör seriebrädor då och då samt seglar på brädor som verkligen är prototyper för kommande seriebrädor. Olika seglare är dock mer eller mindre seriösa när det gäller detta, och gissningsvis reflekteras detta också i de olika kontrakt som brädtillverkaren skriver med seglaren. En del är bara “showseglare” som skall visa upp märket (utan att skylta alltför mycket med att den möjligen är något annant under skalet). Andra “ombeds” köra seriebrädor, men kanske inte är tokmycket inblandade i utvecklingen. Den tredje kategorin (som delvis kanske sammanfaller med föregående) är de som får färdigshapade kandidater på produktionsbrädor för “approval” och den fjärde är de som verkligen själva är med och driver utvecklingen (Goya, Scott McKercher etc).
Själv ser jag inget direkt fel med att proseglare kör på andra brädor. Det är samma sak i alla sporter. Att även de som är inblandade i utvecklingen ofta kör på andra brädor är också det rätt bra. Sponsormärket drar på det sätten en slags nytta av erfarenheterna som seglaren gör med “customshaparens” (Sosa, Teboul etc) ideer. Man kan se det hela som ett slags tillåtet industrispionage.
-
Visst är de väl så att även proffsen ibland måste visa sej på produktions brädor av sina respektive märken. Men när dom själv får välja, och defenitivt i tävlingar, så kör dom custom. För även om formen på produktions brädan skulle vara helt optimal enligt “proffset” så är vikten den avgörande faktorn. För att citera dej Ola: “lätt är rätt”. 1-1,5 kg på en vågbräda är som dag o natt.
Hur stort “utvecklings ansvar” el intresse de olika proffsen har varierar säkert mycket. Finns allt från de som bara får pengar och sen köper sina brädor från vilka shapers dom vill, ibland flera olika, bara dom har sponsorns grafik. Till de som är handgripligen involverade i shapandet, te x Sean Ordonez.
Vet även mindre kända killar som har kört på custom brädor dom gillde men sen fått erbjudanden dom inte kunnat tacka nej till från stora brädmärken. Kraven har varit att dom alltid SKA köra på deras produktions brädor. Och om det är de som gör skillnaden på att kunna segla heltid eller som hobby är väl valet lätt. Men såna krav kan brädtillverkarna knappast få igenom hos världens topp 10-20 seglare, så dom kör lätta custom istället.
Inte väsentligt egentligen om Fransico körde på Sosa eller ej. Men jag har iaf sett honom segla på Fanatic Goya Pro modell målade brädor med Sosa logon i aktern. Den modellen med den stora runda blå paden, den var bara målad och så satt det vanliga svarta pads på. Undrar varför serie brädor egentligen har stora pads i konstiga former, var iofs vanligare för ett par år sen. Men proffsen själva har aldrig såna på sina brädor?
-
Litet obetydligt tillägg är kanske att Goya enbart körde Sean Ordonez shapade brädor från det att quattro bildades och fram till för sådär 5 år sedan då Sean lämnade quatro och Keith tog över (och därefter lärde Seabstian hur vågbrädor ser ut. Ett annat kanske ännu obetydligare tillägg är att Goya gillar relativt raka rockerkurvor, Keith gillar mycket böj och Sean lite mitt emellan. /Jesper B
Logga in för att svara.