Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dryga frågor ang. utrustning!

  • Dryga frågor ang. utrustning!

    Posted by nikke on 8 september, 2004 at 19:37

    Hade några frågor ang. surfutrustning:
    Bräda: Freestyle/wave eller freeride på vänern? Själv är jag inne på wave/ freestyle pga. mer allround bräda. Märken jag är mest intresserad av är JP, F2. Någon som vet den stora skillnaden mellan dessa båda brädmärken eller har ni bättre förslag? Måste man ha 100% koll på vattenstart om man ska surfa med brädor kring 100 liter eller går det bra att vara lite halvkass på det, plana m.m.

    Mast: Hur mycket kolfiber ska man minst ha i masten tycker ni? RDM är väl lite onödigt när det mest blir surf i vänern och andra insjöar. Som mest lite strösurf vid kusterna. Är det ett dåligt köp att investera i norths en mast för flera segel när det kommer till sverige eller ska man satsa på flera master.

    Bom: Här kan man väl spara pengar och köpa en billig local spiritbom eller något liknande eftersom det inte skiljer så värst mycket mellan bommarna egentligen?

    Segel: Tänkte på segelstorlekarna 7.2 6.2 5.2 Är det ett dåligt val när man väger 90 kg, har ni andra förslag? Har fastnat med blicken på speciellt 3 segelmärken simmer, neilpryde och north. Någon som kan förklara den otroliga skillnaden mellan dessa segel eller märker man ingen större skillnad när man är en simpel fritidssurfare som mig? Vill ha ett lätttrimmat och lättseglat segel! Och vilka och hurmånga fenor till brädan tycker ni man ska investera i?

    Övrig utrustning: Hur lång ska hängseletamparna vara och är sitt – eller midjesele att rekommendera. Har bara haft sittsele och den gillade jag väldigt mycket! Och vad ska man tänka på när det gäller mastfotsförlängare?

    Vet att det här är otroligt tjatiga och extremt jobbiga frågor som oändligt många dryga surfare frågar om konstant men är tacksam för de frågor ni orkar svara på!

    Surfa lugnt!/Nicke

    nikke replied 20 years, 3 months ago 6 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • nordgren

    Member
    8 september, 2004 at 20:39

    Bräda, kollar man på JP så kan ju freestyle vara något för dig, det är grymma freestyle brädor men funkar fint att bränna runt på också. Med dina 90 pannor så kan ju ca 110 l vara något eftersom man även kan dra rigg då. Går du ner till 90-100 liter så är det vattenstart man får sattsa på.

    F2 har ju “eliminator som är deras super-x bräda, alltså både kombinerad speed och freestyle. Den finns på 105 och 115 liter. och den större kan bara ett alternativ om man vill dra rigg och väger lite mer. Den mindre har “target group” på 60-80 kg i hård vind medans den större har “target group” på 75-85 kg i hård vind.
    Vill du gå än mer åt trickhållet så finns f2 style där den största är på 109 liter. Denna bräda är enligt dem freestylewave.
    Eller compstylen för dedikerad freestyle.

    Jag väger ju ca 10 kg mer än dig och har en JP freestyle 113 liter. På den är det trixigt att dra rigg eftersom den sjunker en del så jag kör nästan uterslutet på vattenstart såvida inte vinden dör helt.

    Kollar man på mast så när de börjar komma kol över 50% så börjar det ju likna något. Men har man inte pengarna så funkar ju även c30 ok.

    Bom så är LS och liknande schyssta, ska man köpa grymmare prylar så blir det ju kol. Men lokal spirit har ju T8 aluminium (som NP x5 bommarna) och så och är bra kvalitet.

    Segel så kan en kombination 7,2 6,0 5,2 vara bättre, eller 7,2 5,8 5,0. I de större storekarna kan man ha större mellanrum för att de inte ska gå in för mycket på varandras vindområde.
    Alla de märkena du väljer mellan är bra, men om man vill ha lätttrimmat så är ju faktiskt Norths “VTS” eller visual trim system väldigt bra. Då är det utmärkt på seglet var tryckpunkten ligger, där man ska ha hängseletamparna. Hur mycket akterliket ska twista i olika vindstyrkor samt hur underliket ska se ut.

    Antal fenor är ju lite vanskligt ibland men två st till den kombon kan nog vara ett bra alternativ, orginalfenan ska täcka upp de två mindre seglen och sen en lite större till det största seglet.

    Hängsele tamparna är omöjligt att säga, det beror på hur långa armar du har helt enkelt, samt vilken slags sele du använder. ett alternativ kan ju vara att prova någon polares tampar eller att köpa vario (som man kan ändra längden på) i början.
    Vilken sele man har är en smakfråga. Men om du trivts i din sittsele så varför byta ett vinnande koncept? Något att tänka på är att om du har sittsele så har man en aning längre hängseletampar.
    Mastfor och längare spelar inte så stor roll, ha tillräckligt lång förlängare så att den räcker till, en 45a funkar ju alltid. sen om det är kol eller alu är ju en prisfråga. Mastforsystem så har man ofta QR om man har vågprylar och pin annars, men det funkar med vilket som. Ingen prisskillnad heller så…

    Något att ätnka på är ju att man kan se sig om efter en segel linje som gärna är sydda efter en mast längd, eller åtminstone så man endast behöver två längder. Har man tre master till tre segel så springer ju notan iväg.

    Hum, har jag glömt något??? nej jag tror att det täckte upp en del…

  • feg

    Member
    8 september, 2004 at 20:48

    Var noga med att köpa master som rekomenderas av segeltillverkaren. Annars “dödar du” funktionen i det fina seglet. Har exempelvis sett Gaastra segel med billig Arrows som stod som skit. Ingen vitts att köpa nya, dyra, fina segel och sedan stoppa in fel tandpetare.

    /feg

  • nordgren

    Member
    8 september, 2004 at 20:50

    Absolut, fel mast är knappast något att sattsa på. För styv eller mjuk framförallt är riktigt kasst.

  • feg

    Member
    9 september, 2004 at 05:24

    Bör även tilläggas att olika märken kan ha olika böjkurvor på master och segel. Dvs masterna är lika styva, har samma kolhalt och kanske även lika dyra/fina men olika “mjuka” i toppen. Exempelvis var en Fiberspar mast kan vara mjukare i toppen än vad en Neil Pryde mast (eller var det en North, brorsan får slå mig om jag har fel)när jag provriggade mitt HOT Stealth på brorsans mast förrut. Sådana skillnader gör att seglen blir väldigt olika mot vad de ska vara.

    /feg

  • styret

    Member
    9 september, 2004 at 08:27

    north är väldigt lättriggade och jag tycker dom funkar finfint med fiberspar master trots att ´north egentligen ska ha g-curve eller nått sånt. tyvär är dom dyra, dyrast på svenska marknaden tror jag nästan.
    Simmer är minst lika sköna enligt min erfarenhet och dessutom mycket mycket billigare. kanske inte lika extremt lättrigade (ingen vts) men absolut inte svåra för det.

    om jag var i dina skor skulle jag vlja mellan simmer eller north, jag har haft nielpryde och nja… jag gillade dom två andra bättre. jag står faktiskt själv just nu och lurar på vilket jag ska köpa till nästa år. lutar åt simmer för min del.

  • voodoo

    Member
    9 september, 2004 at 08:40

    testa för guds skull North -05 INNAN du sparar slantar, NU tom ännu mer lättriggade med tex en öppen övre del i mastfickan så inget mer krångel att få in masten, NU även rullar i nedhalet som kan skiftas till pinne om man vill samt lite annat smått och gott wink.gif
    har kört 4.2 instinct -05 (har dock beställt superstar bara för att dom är så snygga) och 6.4 disco -05 och den nya toppen gör under för seglet, discot har -05 en supermjuk rotation jag inte trodde var möjlig, känns som ett vågsegel wink.gif

  • dr-masse

    Member
    9 september, 2004 at 09:26

    Du har ju fått många bra svar här, tycker jag! Slänger in lite eget tänkt eftersom det är kul, ah!

    Hade några frågor ang. surfutrustning:
    Bräda: Freestyle/wave eller freeride på vänern? Själv är jag inne på wave/ freestyle pga. mer allround bräda. Märken jag är mest intresserad av är JP, F2. Någon som vet den stora skillnaden mellan dessa båda brädmärken eller har ni bättre förslag? Måste man ha 100% koll på vattenstart om man ska surfa med brädor kring 100 liter eller går det bra att vara lite halvkass på det, plana m.m.
    – Skillnaden mellan brädmärken är väl inte sådär enorm, skillnaden mellan olika brädor (även från samma leverantör) är ofta minst lika påtaglig. Närapå alla märken tillverkar sina brädor på samma ställe (Cobra-fabriken i Thailand), dock har man olika upplägg och innehåll i brädorna. Några jätteskillnader i teknik är det ganska sällan. Välj ett märke som du gillar, som har bräda som du tror passar dig och som du (om du tycker det är bra) kan köpa på ett ställe där det inte blir onödigt strul om något skulle pajja. De flesta (öh, alla?) brädor idag är bra, kruxet är att hitta en som passar den egna stilen och förhållanden bäst. Det är desto lurigare… Men både JP och F2 är ju två märken som länge hållt på med “freestylewave” brädor, en typ som jag tror passar fint för dig. Även en mer renodlad freestyle kan helt klart vara värt att kika på, som någon nämnt här. Viktig fråga – skall detta bli din enda bräda eller har du någon mer?

    Mast: Hur mycket kolfiber ska man minst ha i masten tycker ni? RDM är väl lite onödigt när det mest blir surf i vänern och andra insjöar. Som mest lite strösurf vid kusterna. Är det ett dåligt köp att investera i norths en mast för flera segel när det kommer till sverige eller ska man satsa på flera master.

    – Olika master är olika bra, så är det. Jag har haft master med 55% kol som varit bättre än en med 70% kol. På master som används sällan och som mår bra av hållbarhet så duger 30% rätt bra, faktiskt. Lite mer kol än så är bara bra. RDM är nog lite overkill, som du skriver. Men grundtipset är att skaffa så bra mast som du har råd med, håller VERKLIGEN med de här som påpekar vikten av att köpa rätt (läs: rekommenderad) till dina segel. Sikta på bäst mast till det segel du kommer använda mest (oftast det största). OM du köper en annan mast än rekommenderad, eller har det, provrigga om möjligt och försök ta reda på om det är en fungerande kombination. Går ofta att kolla hyggligt över nätet, alltid är det nån Cliff Barnes som hittat fel eller nån Alexander Lukas som hittat rätt. För 7.2 – 6.2 och 5.2 kommer du att behöva två master, en 460 och en 430. Sikta på två master, det är nog vettigt. Kolla så att 5.2 (eller vad det nu blir) riggas på 430.

    Bom: Här kan man väl spara pengar och köpa en billig local spiritbom eller något liknande eftersom det inte skiljer så värst mycket mellan bommarna egentligen?

    – Både ja och nej. Jo, det är skillnad, men ofta inte sådär jättestor. Skillnaden blir dock påtagligare ju längre bommen är och över typ 2 meters längd tycker i alla fall jag att det börjar märkas mer och mer. Då kan en kolbom verkligen vara värd pengarna eller, som för Formula-segel, vara helt nödvändig. Jag tycker nog som dig, att det inte är någon större idé att lägga ner en förmögenhet på bommen, men hygglig klass är bra. En styv bom gör skillnad, hela riggen blir stabilare. Men viktigast är att den håller, helt klart. För dig som är lite tyngre så kan en lätt beggad kolbom kanske vara något, ah? Men en bra alubom kommer att fungera utmärkt!

    Segel: Tänkte på segelstorlekarna 7.2 6.2 5.2 Är det ett dåligt val när man väger 90 kg, har ni andra förslag? Har fastnat med blicken på speciellt 3 segelmärken simmer, neilpryde och north. Någon som kan förklara den otroliga skillnaden mellan dessa segel eller märker man ingen större skillnad när man är en simpel fritidssurfare som mig? Vill ha ett lätttrimmat och lättseglat segel! Och vilka och hurmånga fenor till brädan tycker ni man ska investera i?

    – Jag tycker dina segelstorlekar är helt OK! Passar fint på en bräda i hundra-hundratiolitersklassen. Alla tre märkena är ju fina segel (och det finns fler). Faktiskt så har du ändå lyckats hitta segel som skiljer sig lite, de tillverkas alla tre på olika ställen i alla fall. North och Neil Pryde är ju bland de dyrare (öh, dyrast), men är ju väldigt genomarbetade. Neil Pryde har länge varit lätta och välbalanserade, till 2005 tycker jag mig se att man börjat jobba med lite starkare material och förstärkningar oxå. North har länge haft mer förstärkningar än Pryde och har (hade?) en annan känsla i seglingen än Pryde. Vet inte hur jag skall utrycka det, det är ett tag sedan jag provåkte ett North, men Pryde har jag länge upplevt som mer “direkta” och North lite “mjukare/smygande” i sin karaktär. Både Pryde och North har väl emellanåt balanserat farligt nära “form före funktion” gränsen i några av sina modeller, looks ÄR viktigt. Simmer är oxå fina grejor, men lägger inte ned lika mycket energi på olika detaljer i seglen (trimmsystem, nedhalskrokar, masttoppar, andra klurigheter) som North och Pryde. Ligger lägre i pris. Pryde är på någe vis väldigt eleganta i sin look och i detaljer, North månne snäppet robustare. Norths trimmsystem gör att de nog måste betecknas som mest lättriggade av dessa segel, de North jag kikat på i år har sett väldigt genomarbetade ut. Pryde är oxå lätta att rigga, tycker jag (vi pratar inte räjsseglen här, det är ett kapitel för sig). Kanske något av Simmes akilleshäl, detta med riggning, då de ofta är lite knepigare att rigga med mått som inte alltid stämmer perfekt men det kan inte sägas vara svårt. Både North och Pryde riggas med fördel på deras egna master, även om andra funkar. Själv tycker jag att Simmer verkar ha fått rätt rejäl ordning på seglen de senaste två-tre åren, med en del mycket fina testomdömen. Förmodligen Sveriges vanligaste märke? Faktiskt tror jag inte att det är sådär jättesuperpetigt vilket du väljer, det är fina grejor alltihop.

    – Vad gäller fenor så håller jag med om minst två. En större för 7.2 och lättare vind med 6.2, en mindre (förmodligen orginalfenan) för mer vind/bätre sväng med 6.2 och för 5.2.

    Övrig utrustning: Hur lång ska hängseletamparna vara och är sitt – eller midjesele att rekommendera. Har bara haft sittsele och den gillade jag väldigt mycket! Och vad ska man tänka på när det gäller mastfotsförlängare?

    – I början så är ju justerbara hängseltampar en höjdare. Sådana som går från typ 24-30 tum borde funka fint för dig. Jag kör fortfarande med justerbara, mest för att jag har en bom för alla mina segel och kör med längre linor på stora seglet jämfört med minsta. Gillar du sittsele – kör på det! Mastförlängare tycker jag att man snudd på bara behöver tänka på en sak – kvalitet! Det är ASTRÅKIGT när en förlängare går sönder, dessutom kan det uppstå lite sådär halvjobbiga (läs: skitjobbiga) situationer på vattnet. En bra mastfot är bra. Bra, va?

    Vet att det här är otroligt tjatiga och extremt jobbiga frågor som oändligt många dryga surfare frågar om konstant men är tacksam för de frågor ni orkar svara på!
    – Jag tycker du har ställt bra frågor som jag fortfarande ställer mig. Stäm av mitt lilla bidrag här med annat så får du nog en hyggligt rättvisande bild av alltihopa, yes!

    Surfa lugnt!/Nicke

    – Surfa På!/masse

  • styret

    Member
    9 september, 2004 at 11:31

    Svar till:


    testa för guds skull North -05 INNAN du sparar slantar.

    [/ QUOTE ]

    jag går och våndas hela tiden. men grejen är att för samma peng så får jag ett simmer extra… kör jag north så blir det 6.2, 5.4 och 4.5 väljer jag simmer kan jag byta ut 4.5 mot ett 4.7 och ett 4.2. dessutom vet jag inte om jag vill handla av wallén eftersom han inte sällan strular till leveranser.

    sen finns det andra aspekter som att jag gärna handlar från skidsport eftersom jag ahr väldigt positiv erfarenhet av dom och dom dessutom har brädan jag vil ha och då kan jag alltså köpa allt på en gång från samma butik.

  • nordgren

    Member
    9 september, 2004 at 12:29

    Styret, du behöver ju inte köpa från sverige…

  • styret

    Member
    9 september, 2004 at 13:59

    ehhh. jo.
    jag vill handla av svenska butiker eftersom jag vill ha möjlighet även i framtiden att handla direkt i butik så väljer jag att gynna svenska handlare.

    det blir dessutom samma peng om man ska handla 05 grejer oavsett om du beställer av keppler. och 04er har jag ju redan så det finns ingen anedning att handla det hos honom heller.

  • nikke

    Member
    9 september, 2004 at 18:45

    Tack för alla svaren, ni har hjälpt mig otroligt mycket! Vi syns på vattnet!!!!!! Och dr masse, wave/freestylebrädan jag kommer att köpa är enda brädan jag kommer att ha, därför är det så viktigt att brädan verkligen är allround! Tror ni att man får mer vinddagar med en annan typ av bräda än WF på vänern m.m. min tanke var att har man en WF så kan man surfa på både plattvatten och vågor jämfört med andra modeller! Förresten så finns bara north Duke bara upp till 6,7 Tänkte på upp till 7.2 när det gäller segel eller är norths 6.7 som andras 7.2 kanske? smile.gif Tittade på JP wave/freestyle segelkapacitet. När det står possible för vissa segelstorlekar, vågar man köpa dessa segelstorlekar då?

  • nikke

    Member
    15 september, 2004 at 16:18

    Kom att tänka på en sak till. Hur är en freestylewave att speeda med jämfört med en super-X? Kan det vara så att en super-X sammandraget är mer lämpad för vänern än en freestylewave? Eftersom freestyle inte riktigt verkar vara min grej, ni vet man planar upp i en begränsad hastighet, gör ett trick och så håller man på sådär *Gäsp*, så kanske inte en freestylewave är en bra bräda för mig heller om den skulle dra förmycket åt freestylehållet. Vill helt enkelt speeda, köra vågor som är minimala tyvärr här i vänern och som mest göra några freestyletrick. Bestäm nu om jag ska ha en super-X eller en freestylewave och vilket märke jag ska ha. JP ligger bra till hos mig när det gäller båda brädtyperma.

    NICKE

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dryga frågor ang. utrustning!

You must be logged in to create new discussions.