Taggad: ,

• Duck Jibe

Publicerad av baywatch på 10 november, 2003 vid 20:23

Tänkte ge ett tips till alla de som inte vindsurfat så länge. Själv började jag förra året och sätter sedan en tid tillbaka gippen, för det mesta…. Igår när jag var ute och seglade ville jag prova ngt nytt och kom därmed fram till att en Duck Jibe kanske kunde vara lämplig! Har kollat hur man gör på filmer och övat lite på land. Det resulterade i att jag på mitt första impulsiva försök satte min första Duck Jibe (fan vad skönt!! trodde det skulle gå åt h-ete). Nu är alltså vårens mål redan nått (får komma på ngt nytt och öva in Duck Jiben ordentligt)! Vill bara säga att om man inte redan behärskar Duck Jiben så är den inte svår om man har hyfsad koll på gippen!!
    Hang loose!! smirk.gif shocked.gif laugh.gif tongue.gif

rasmus_w svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • naish

Medlem
    10 november, 2003 vid 21:07

GRATTIS grin.gif

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2004 vid 00:05

Duckjibe är verkligen sååå skönt! Näst efter ett riktigt högt hopp tror jag duckjibe är det skönaste “trick” man kan göra. Det är bara när jag duckgippat riktigt tajt med trefemman eller fyrfemman som jag upplevt nåt som liknar g-krafter i svängen, brädan nästan vinkelrät mot vattnet, masten svävar nån decimeter över vattnet och man får anstränga sig lite för att orka stå upprätt.

Kort sagt grym känsla!

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    5 januari, 2004 vid 12:29

Tänkte på en go vurpa jag fick till sist jag körde i Lejet.

Just det dära du nämner med seglet som e en decimeter ovanför vattenytan..
    Kom med pansardrag i 4.0, gör allt precis som vanligt, men lite för mesig i rörelsena så seglet doppar sig i vattnet, bom stop!,weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee…fick mig en feting flygtur som endade i en go nackstreckning o ont i magen frown.gif höhö..sen gjorde jag ingen mera duckjibb den dagen..

• baywatch

Medlem
    5 januari, 2004 vid 13:07

Samma sak har jag testat… Det tar tvärstopp!!
    Man ska inte släppa fram riggen för långt..tror jag smile.gif

• endy

Medlem
    5 januari, 2004 vid 14:22

eller kanske ducka lite tidigare….. smirk.gif

• rasmus_w

Medlem
    6 januari, 2004 vid 03:25

Framför allt inte för långt, för tidigt, då åker den i vattnet bums. Väntar man tills man är nästan i länsläget är det inga problem. Inte heller om man släpper fram den toktidigt och genast svänger så brädan nästan slår knut på sig.

Jag dyker ofta eftersom jag alltid försöker släppa nästan i halvvindsläget, svårare men roligare eftersom det ger tajtare gippar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.