Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Duger detta?

• Duger detta?

Publicerad av algstrand på 5 augusti, 2007 vid 18:30

Tjenare allihop!
    Är helt ny här på forumet. Har en kompis som precis har börjat med kitesurfing och det verkar väldigt häftigt. Så jag sitter och spanar efter begagnade prylar och nu har jag hittat detta.

http://www.blocket.se/vi/12852738.htm?ca=6_s

Nån som har några synpunkter?
    Vad är viktigt att tänka på när man köper begagnat?

Aja, hoppas jag kommer bli lite klokare nu 😛
    /mvh

jonaish svarade 17 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • kasimir

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 19:05

Finns ju billigare om du kollar här på köp och sälj, men visst det är bra grejer. Jag tycker väl inte att Raven är nån nybörjar kite direkt den är rätt svårflugen.

• algstrand

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 20:43

tyckte det verkade praktiskt eftersom jag skulle få med bräda o allt

• kasimir

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 20:56

Det är sant. Jag har en kompis som har en Raven men han blev 10 gånger bättre när han bytte kite. Eftersom den är rätt svårflugen så ramlar den ner en del så det blir mycket vattenstarter i och för sig inga problem när man har 5e lina men får man tång på linorna så hjälper ju inte det.

• algstrand

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 21:31

ok, tack för tipsen. Nått bra förslag på nybörjar utrustning då?

• skejtar_henke

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 21:32

Vad snackar du för skit. Svårflugen? Den är ju hur stabil som helst! jag har precis bytt. Visserligen har jag kört en del i mina dagar. Men svårflugen är den då inte.

• kasimir

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 03:57

Den är ju inte direkt lättflugen och dessutom tror jag vi som kört en del inte känner av det på samma sätt. Min kompis hade i varje fall problem med den som avhjälptes när han bytte kite.
    Så nån skit snackar jag inte, skulle däremot vilja säja att det är en välgrundad slutsats baserat på de erfarenheter jag har.

• che_riff

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 07:33

@kasimir 403093 wrote:

Den är ju inte direkt lättflugen och dessutom tror jag vi som kört en del inte känner av det på samma sätt. Min kompis hade i varje fall problem med den som avhjälptes när han bytte kite.
    Så nån skit snackar jag inte, skulle däremot vilja säja att det är en välgrundad slutsats baserat på de erfarenheter jag har.

– ”Min kompis sa och min kompis sa…” GÄSP!!

• christian12345

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 09:03

Fan vad med mothugg du får, Kasimir! Jag håller med dig i alla fall.

Jag seglade med Raven 05 i 1½ år. Den går att ha som nybörjarkite, speciellt de lite större (12+ m2) för de är inte så hiskeligt snabba och känsliga som de små.

Men: om man är nybörjare och har pengar till att köpa något nyare och helst bow, så är det utan tvivel så att det är avsevärt lättare med hänsyn till stabilitet, re-launch, enkla hopp och säkerhet. Å andra sidan ska man komma ihåg att priset stiger då avsevärt, samtidigt som man inte får helt samma respons som Raven har – det är ju trots allt en hög-AR c-kite…

Till sist: Shift-bommarna från 05 kräver att man moddar dem och sätter på stopper-balls och grejer, annars kommer draken att invertera och hålla på. Detta behöver man inte göra på (de flesta) nya bow och det är bra för en nybörjare att slippa det.

Cost/Benefit; en surfares bästa vän 🙂

Christian

• algstrand

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 10:36

shit, de är mycket man ska ha koll på verkar de som 😛 Nån som har lust att kolla upp om det finns något lämpligt kit här på köp o sälj delen som skulle passa en nybörjare? (väger in på 78kg)
    Sen bor jag uppe i dalarna, nån som vet vart närmsta kurs hålls? Har fått intrycket av att de ska vara bra att gå en sån =)

• hbgkitare

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:00

@ALgstrand 403162 wrote:

shit, de är mycket man ska ha koll på verkar de som 😛 Nån som har lust att kolla upp om det finns något lämpligt kit här på köp o sälj delen som skulle passa en nybörjare? (väger in på 78kg)
    Sen bor jag uppe i dalarna, nån som vet vart närmsta kurs hålls? Har fått intrycket av att de ska vara bra att gå en sån =)

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14145&sort=1&cat=9&page=1

Köp min 13 så klarar han de mesta vindarna (upp till 12 ms)

• superoskar

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:30

@christian12345 403146 wrote:

Till sist: Shift-bommarna från 05 kräver att man moddar dem och sätter på stopper-balls och grejer, annars kommer draken att invertera och hålla på. Detta behöver man inte göra på (de flesta) nya bow och det är bra för en nybörjare att slippa det.

Invertera? Vadå, som en Crossbow?
    ”stopper-balls och grejer”? Så man behöver flera stopperballs och vad är det för andra ”grejer” man behöver sätta på?
    ”invertera och hålla på”? Vad gör draken när den håller på?

• christian12345

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 12:42
    superoskar;403172 wrote:
    Invertera? Vadå, som en Crossbow?[..]

Har aldrig crashat med Crossbow, men jag har några som liknar och när man crashar dem så trasslar de ofta ut sig så pass mycket efter att ha rullat runt om sig själva att man kan segla in till stranden med dem med snodda fram- och baklinor – eller bara segla vidare. Shift har femte lina som för mig ibland ledde till ett värre trassel och ibland kunde man inte ens starta den igen. Vet inte om det berodde på drakarna eller bommen, men jag har inte haft det problemet med senare drakar särskilt ofta.

superoskar;403172 wrote:
    [..]Så man behöver flera stopperballs[..]

Nej, en är nog, men den måste sitta på rätt ställe.

superoskar;403172 wrote:
    [..]vad är det för andra ”grejer” man behöver sätta på?[..]

Man måste justera depower-linan för den kommer på tok för lång från fabriken.

superoskar;403172 wrote:
    [..]Vad gör draken när den håller på?

Trasslar in sig i linorna efter crash och invertering.

Men missförstå mig rätt: Shift-bommen är den bästa bom jag har haft med hänsyn till den där smarta chicken-loopen utan donkey-dick och att den alltid sitter rätt när man ska kroka i igen samt att den inte har någon skramlig swivel – jag tror bara inte att man som nybörjare har så mycket nytta av det som man har av något som bara funkar från dag ett utan problem. Om man som nybörjare köper de här grejerna är det för att man slipper betala så mycket – för prisvärda det är de.

Christian

• algstrand

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 13:51

Men vad ska jag kolla på då om jag ska leta efter grejer?
    Årsmodell?
    c eller bowkite?
    storlek om jag bara vill börja med 1 kite?

• sourra

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 14:43

@ALgstrand 403201 wrote:

Men vad ska jag kolla på då om jag ska leta efter grejer?
    Årsmodell?
    c eller bowkite?
    storlek om jag bara vill börja med 1 kite?

Börja med en bow så får du bra wind range och en drake som är förlåtande att lära sig med. Beträffande storlek så talar många om att en 12 kvm är kanon för svenska vindar. Själv delar jag ett 7-9-12 Naish Shockwavequiver med min bättre hälft och jag kan knappt minnas senast jag använde tolvan (eller sjuan för den delen). Nian är den som har fått jobba klart mest sen den införskaffades i mars eller när det nu var. Jag väger ca 74 kg och har en Underground FLX 132 på fötterna. När det blåser så lite att man kanske skulle vilja ha en tolva tar jag och sätter en JN Fish 6’1″ under fötterna och sen kör jag som om inget hade hänt eller så sätter jag mig på stranden och pruttar i våtdräkten. Nian är snabb men har ändå ett jävla gott drag samt går att hålla i hyffsat hårda vindar. Detta är min enkla åsikt och således ingen absolut sanning.

• superoskar

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 14:52

fair enough Christian 😉

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Duger detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.