Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?

• Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?

Publicerad av anonym-anvandare på 17 april, 2002 vid 07:38

Vilket tycker du är den uslaste vindsurfkonstruktionen hittills med facit i hand – något som vi helst vill glömma att vi haft?

Kan det vara Cutawayseglen på 80-talet?? En helt sjuk konstruktion där man tog bort(cutaway) en stor del av segelytan upptill-ganska värdelöst eller???? Ger ett gott skratt så här i efterhand!!

pajas svarade 22 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2002 vid 07:49

Fotboll och staketfenor på -80 talet var inte heller fel….

• silversurfarn

Medlem
    17 april, 2002 vid 08:50

Det fanns någonting som hette något med “Shark”, Shark-bom kanske? Konceptet var i alla fall en helt rak bom istället för en wishbone-modell, och sedan var seglet tvådelat, en del över och en del under bomen.

Ett annan svensk rigg som fanns var den symmetriska riggen som skulle underlätta gippar. Det var alltså två master som spände upp seglet, och när man gippade behövde man inte snurra på seglet.

Måste tillägga att jag endast sett dessa fantastiska skapelser på bild, tyvärr aldrig i verkligheten.

• aerial-arnie

Medlem
    17 april, 2002 vid 12:39

helt klart mistral’s flextailen.

såna camber som man kan tar bort. Med camber hadde man då en stabil slalom rigg, utan ett vågsegel. Dem hoppade bara av när dem själv vilde, oftast mitt på vattnet, men dem sjönk aldig så det var bra.

eller visa segtel hadde även en sjusterbar camber: genom att trycka på knappen på själva camber kunde man då ändra lattspänning (mer eller mindre buk). Camber fans då till latten ovan bomen. Försökte man trycka i fullfarts planing slutade det alltid i en ren okontrolerat i krokat kastfal. Härliga gammla tider

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2002 vid 12:51

Det är ju bara det att
    North seglen nästan påminner om cut-away.
    Bara trender för att sälja saker.
    Det absolut sämsta i vindsurfingväg jag testat är
    dock helt klart BIC Calypso så j-vla trög bröda.
    Känns som att köra traktor-pulling heller ha handbroms.
    Annars är ju även åttiotals brädorna ganska kasssa
    med trekant segel.

• voodoo

Medlem
    17 april, 2002 vid 13:10

Vart är det likt ett North segel?

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2002 vid 13:17

NP Garda seglen

• swe-16

Medlem
    17 april, 2002 vid 14:12

Såg en ihopfällbar bräda (veks på tre ställen tror jag) i början på 80-talet.

Såg ett par mkt styva handskar kopplade till en sittsele med linor (föregångare till dagens hängselelinor och hängselar).

Samtliga surfprylar tillverkade av Nivea (förmodligen var det standardprylar med Niveas tryck men det var ruggigt kassa grejer)

WindWeapon

Y-bommen

Icke delbara master

Tunga pråmar med fällbara fenor som glappade +/- 2 cm i boxen

Windglider

Trekantssegel

Those were the days… 🙂
    /Per

• oscar

Medlem
    17 april, 2002 vid 14:54

Brädan som hade stroppar åt båda hållen. Speedbräda åt ena hållet och nåt annat åt andra. Finns på bild i surfsports jubileumsnummer.

• ola_p

Medlem
    17 april, 2002 vid 14:56

Sverige!!!
    Kallt, regnigt och vindstilla. smile.gif

• getwet

Medlem
    17 april, 2002 vid 16:42

Min gamla Dart bräda från 78-79, sylvass fogkant så när man skulle åka på högkant skar man sönder benen…..har ärr än idag!
    Den däringa skumgummi brädan var väl ok…….och alla aluminium master som fick konstant böjkurva….
    Minns ni brädan med massor av hål genom skrovet för att den skulle få in luft inunder och glida på en luftkudde?
    Hur många revben har inte knäckts av bröstselen modell tidig åttital…?
    Krokar som fästes i handleden och sedan lades på bommen istället för hängsele…..
    Fat head segel….

• slor4ever

Medlem
    17 april, 2002 vid 19:43

Titta på Disco seglen. Det North kallar hyperleech är likt det som kallades Cutaway tycker även jag. Även Vulcanon var väl lite konvex i akterliket.

Om jag inte minns fel så var det North som var mest emot Cutaway på den tiden. Dom gick aldrig på den grejjen… förrän nu…

(Väntar f.ö otåligt på att prova mina Disco segel och se om teorin fungerar)

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2002 vid 21:24

Den där grejen med handskarna har jag för mig kallades “spökgreppet” i surfsport. Tror den funkade som så att man trädde in händerna i förböjda hårda händer som greppade bommen och sen gick via en tamp gick bak till en sele runt midjan. Ascoolt.
    Sen var det ju windweapon som jag tyckte verkade vara en ganska kul grej, Grymma hopp!

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2002 vid 07:04
  • swe876

Medlem
    18 april, 2002 vid 08:25

Mycket av det som nämns är inte så tokiga grejer faktiskt… Cutaway lever till viss del vidare i dagens negativa akterlik. Staketfenekonceptet används och har använts på båtar i många år (hindrar luft från att sugas ner i höga farter). Bilderna på hoppen med Windweapon är fortfarande starka!

Däremot så har det i amerikanska windsurf i många år annonserats en plattform som gör att man kan koppla ihop två brädor och få någon sorts windsurfingkatamaran. Den verkar bara fel! Annonseras den fortfarande?

/Jona – SWE876

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2002 vid 08:25

Ang cutaway…idag är den ersatt av massa löst segel i toppen som i princip har samma funktion…
    Stolf fd ägare till ett ART Race Slalom, samma som Arto Kantjärvi hade en gång i tiden. Det figurerade oxå i sportnytt när de visade brutal slalom från Skanör 1988 eller 1999 tror jag. 2m vågor och det blåste pungen!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.