Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?
-
Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?
pajas svarade 22 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 27 Svar
-
Racingseglen kring början av 90 talet, stela profiler, otroligt kassa.
Nu kontrollerar man ju deformationen istället
och får plattare profil då det blåser mycket.
PinHead seglen var ju heller inget att hurra för.
Med fathead, så sparar man ju en halv meter mast minst 400gram.
Dessutom får man ju bättre tvist.Speedfoil, den lilla fenan man satte före en vanlig
fena för att hindra spinout var väl bland det sämsta.
Men det som irriterat mig mest när jag började surfa
var de otroligt kassa fenorna, de flesta
var ju gjutna i helt vanlig plast och mjuka nå så förb.nnat -
Allabommar utan snabb koppling de som man var tvungna att knyta fast med
snören, kan ju snöras åt helveta -
Knytbommen var bedrövlig. Kommer ihåg att jag hade en sådan där bommens fäste bara gick runt halva masten, sedan var man tvungen att knyta fast det hela med några tampar så gott det gick. Det brukade ta minst 15min o det glipade o glappade o bommen kunde glida ned…..!!!! Vansinne???
-
Tveklöst den där flärpen i våtdräkten som gör att dragkedjan ALLTID fastnar när man skall stänga.
Annars var ju lösningen att segla med centerbordet hängandes över armen på slörarna inte dum den heller, skiljer män från möss.
Surfa På!
-
Tips till Dr Masse!
Den här tråden kanske man kunde spinna vidare på i nästa nr surftidningen? Kan tveklöst vara kul att se några BILDER på alla dessa hejdlöst vansinniga konstruktioner och få sig ett gott skratt!!! Nån som har eländet på bild???
-
Minns ni inte mastfötterna som hoppad ur sitt hål i brädan när man skulle dra rigg? Jag började -82 på en bräda som hette Saint Tropez eller nåt. Det var en höjdare när det var lite vågor och man skulle försöka få i hop grejerna igen.
Sen vet jag bestämt att instruktionsboken var tryckt på undersidan av brädan!
Man hade rätt kul ändå!
-
Utvecklingen har tveklöst gott frammåt! Hur stod vi ut???
Fast det var kul ändå!!!!!!!! -
Ah! Underbart diskussionsämne!
Vad garvar vi åt om tio år?
Själv röstar jag för
– shear-tip och liknande toppkonstruktioner (är väl redan nästan där?)
– formula-brädor (jajamensan)
– dagens nedhalskonstruktion med löjliga små tampar och risigt tänk… F-n, till å med spännbanden till takräcket är bättre… (öh, idé?)
– Tabou Mad Cow är tveklöst framtidens motsvarighet till vad F2 Sputnik med en påmålad Gorba på är idag…
– carbon i alla dessa former (kom ihåg var ni läste det först! idag skrattar vi åt våra gamla Serfiac master i alu, hur balla var inte de på sin tid)
– brädor som inte tål minsta lilla smäll utan att tappa färg, form och styrkaSurfa På!
-
Windglidern är en kalkon helt utan efterföljare i samma klass!
jag lärde mig surfa, mot alla odds, på en Windglider. En windglider hade den sanslöst ogenomtänkta liggfåran längst bak (där man vill stå när man planar). Liggfåran var till för en passagerare som skulle ligga på mage och åka med. Det fanns inga handtag och liggytan saknade halkskydd. Liknade mest en vattenrush-bana. Att ligga kvar där var omöjligt även när brädan inte rörde sig.
Varje gång jag kom upp i planing och tog det naturliga klivet bakåt så befann jag mig plötsligt i vattnet och såg brädan segla vidare utan mig och utan att fatta vad som hände. Att brädan krävde 2 man för att bäras samt var omöjlig att rigga med en totalt värdelös bom som inte gick att fästa på masten, ett segel som fick mer buk ju mer det blåste och med ett centerbord av trä, 3 cm tjockt, gjorde ju inte utmaningen mindre.Hela vintern -85/-86 (har jag för mig) jobbade jag extra som en tok för att nästa säsong köpa mig en Jet 320 i okrossbar plast tillsammans med en 5.5 NP rigg med genomgående lattor. Snacka om lyft!!!
Då kunde jag plana med fötterna i fotstropparna och med en fontän sprutandes ur centerbordshålet!/Gustav
-
Deviatorn, är *by far* den mest helt värdelösa skitgrej som någonsin uppfunnits. Inte bara inom vindsurfing utan i alla kategorier, alla ämnen, har det aldrig gjorts någonting sämre än just deviatorn.
-
Tack !! jag började oxå på Windglider
och alltid undrat varför den var urgröpt i aktern .. 20 års funderade är slut …
Logga in för att svara.