Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dykar-öron!?

• Dykar-öron!?

Publicerad av danpe på 14 juli, 2003 vid 11:35

Finns det någon med bra erfarenheter av att täppa till öronen? Själv har jag surfat sen slutet på 70-talet, och drabbades för ett antal år sedan av det nån beskrev som dykaröron. Det känns ok under surfdagen, men på natten svullnar hörselgångarna igen och det gör ONT! Inträffar om vattentempen går under ca 20 grader, vilket ju inträffar ibland…Påstås bero på nån försvarsmekanism mot kyla
    Jag har testat skumproppar (ljud, ramlar ur) och neoprenband (ramlar av i krascherna, Speedo simmarproppar som ser ut som ”silikonlameller” (arbetar sig ur)och huva när det är redigt kallt.
    Någon som har testat nåt bra? Var kan man i så fall shoppa? confused.gif

surfen svarade 21 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • styret

Medlem
    14 juli, 2003 vid 12:36

jag gör på skumgummiproppar och tycker det funkar utmärkt måste jag säja.

Blir ju lite som en våtdärkt att dom suger åt sej vatten som sen värms upp av kroppen.

det är bara att skruva ihop och pressa in långt.

• surfen

Medlem
    14 juli, 2003 vid 19:19

Välkommen till klubben! Själv så har jag detsamma och det uppdagades förra året när folk trodde jag hade proppat i mig allt skit som finns att få tag på, kunde inte gå kunde inte krypa fick sitta på toastolen med folk på varje sida för att stödja mig. Tog mig till sjukan och dom frågade mig efter att tittat mig i öronen om jag var dykare nää sa jag men jag vindsurfar. Aaaaa sa läkaren det du har kommer sig troligen av att du vistas mycket i kallt vatten som just dykarna gör! Men dom kallade det VALÖRON för att valarna ser likadant ut i sina öron, led jag av det så lägg av att surfa sa läkaren . Det har bara hänt en gång efter jag gick genom isen med isjakten när det var 10 grader kallt ute.
    OCH EN GÅNG ÄR INGEN GÅNG enligt vissa grin.gif…..

Jag brukar köra med en vanlig neoprenhuva på sena hösten/ tidiga våren och det är helt OK för mig.

• danpe

Medlem
    14 juli, 2003 vid 19:41

Hmm, låter som du tog genvägen till disatster. Vill bara varna för att jag var problemfri i 20 år (inkl dykning) innan det började strula,och nu är det som sagt 20 grader som gäller. Man skall nog vara lite preventivt försiktig… smirk.gif

• surfen

Medlem
    14 juli, 2003 vid 20:07

Ja det är rätt, kroppen har faktiskt skickat ut en varning på att allt inte står rätt till det ska man lysna på. Ja så blir man inte yngre heller….. tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA