Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dykartrumpor i skorna?

• Dykartrumpor i skorna?

Publicerad av nikke på 29 februari, 2008 vid 23:16

Någon som har bra/dåliga erfarenheter av dykarstrumpor i skorna när ni surfar? Och någon som har testat både tjockare våtskor (5-7mm) och dykarskor och kan ge en liten jämförelse. Ska tydligen enligt någon på steffo finnas dykarskor med tunnare sula som ska funka rätt bra när man surfar.

lars_k svarade 16 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • hampuss

Medlem
    1 mars, 2008 vid 18:24

När det är riktigt kallt kör jag med 7mm dykarskor med ganska tjock sula. Det funkar hyffsat bra, och man fryser inte 😉

• nikke

Medlem
    2 mars, 2008 vid 11:09
    hampuss;448612 wrote:
    När det är riktigt kallt kör jag med 7mm dykarskor med ganska tjock sula. Det funkar hyffsat bra, och man fryser inte 😉

Är en dykarsko på 7 mm varmare tror du än typ atan hot wave 6.5 mm?

• rillo

Medlem
    2 mars, 2008 vid 12:13

Kör med NP3000 skor 4mm, samt 1,5mm neoprenstrumpor från Rehband. Funkar klockrent.

/Rickard

• lars_k

Medlem
    2 mars, 2008 vid 13:52

Jag kör med vanliga 4 mm skor och har neoprensockar på 1.5 mm. Riktigt varmt och gott. Har dock beställt ett par Atan 7mm, blir intressant att jämföra. Tror jag får lite mer direkt känsla med Atanskorna, men kanske inte riktigt lika varmt.

• jps

Medlem
    2 mars, 2008 vid 15:25

Du kommer inte att frysa i de tjockare modellerna av Atan. Har svårt att tro att det skulle vara någon fördel att ha två tunnare lager av neopren. Det sista säger jag dock utan att ha testat så det kan ju tänkas vara fel.

• lars_k

Medlem
    2 mars, 2008 vid 16:01

Brorsan gick från dykarsockar till Atan 7mm. Dykarsockar var varmast men mer direkt känsla och tillräckligt varmt med Atan. Tyckte han…

• nikke

Medlem
    2 mars, 2008 vid 17:48
    Lars_K;448782 wrote:
    Brorsan gick från dykarsockar till Atan 7mm. Dykarsockar var varmast men mer direkt känsla och tillräckligt varmt med Atan. Tyckte han…

Frågan är om det är värt att komplettera dyksockar till atan hot wave 6.5 mm som jag funderar på att beställa? Bra att tänka på det när man köper våtskorna så man kan köpa en storlek större så att dyksockorna får plats. Jag vill ha det så varmt som möjligt om fötterna eftersom jag badar en hel del fortfarande. Lite svårt att lära om sig med mindre brädor tror jag…hehe.

• jps

Medlem
    2 mars, 2008 vid 18:02

Atan ska sitta tight och är av en modell som krängs på utan några dragkedjor. Finns inte en chans att det skulle funka med dyksockor under i mina i alla fall. De skulle i så fall få sitta utanpå och det blir nog inte så bra…

• nikke

Medlem
    2 mars, 2008 vid 18:10
    JPS;448811 wrote:
    Atan ska sitta tight och är av en modell som krängs på utan några dragkedjor. Finns inte en chans att det skulle funka med dyksockor under i mina i alla fall. De skulle i så fall få sitta utanpå och det blir nog inte så bra…

Ok, då var det inte såmycket att fundera på då. Vet du förresten om atan är stora/små i storlekerna och om man kan gå på sin vanliga skostorlek?

• jps

Medlem
    2 mars, 2008 vid 18:29

Jag har 41 i skostorlek och kör med Atan 7mm i storlek 40-41. Då sitter de riktigt tight och bra. Nästan så att det gör ont i stortårna efter ett tag. Testade en större storlek när jag köpte dem och då gled fötterna runt inne i skon så det var inte att tänka på. Helt bekvämt men lite sladdrigt eller supertight och perfekt passform men kanske liiiiiite svårare att få av och på + ev lite känningar i tårna. Bara att välja 😉

• lars_k

Medlem
    2 mars, 2008 vid 20:00

Atan 6.5mm plus dykarsockar är ju lite overkill. Blir för tjockt.
    Bra dock till att komplettera sina vanliga 4mm dojjor. Har funkat för mej i 3 vintersäsonger, men Atan 7mm blir nog bra det med.

• nikke

Medlem
    2 mars, 2008 vid 22:23
    Lars_K;448868 wrote:
    Atan 6.5mm plus dykarsockar är ju lite overkill. Blir för tjockt.
    Bra dock till att komplettera sina vanliga 4mm dojjor. Har funkat för mej i 3 vintersäsonger, men Atan 7mm blir nog bra det med.

Det blir atan hot wave 6.5 mm utan dyksockar då. Tack för tipsen allihopa!

• oden031

Medlem
    2 mars, 2008 vid 23:26

Lars_K, Låter bra att höra att det funkar bra såhär års med 4 mm skor och neoprensockar på 1.5 mm, tänkte nämligen oxå införskaffa mig detta kit då mina gamla skor gjort sitt. Men blir det inte trångt i skorna med neoprensockar, eller kör du med 1 storlek större skor typ? Hade nämligen tänkt använda skorna utan neoprensockar framåt vårkanten o då rädd att de är för stora i storleken…om du fattar vad jag menar..?

• lars_k

Medlem
    3 mars, 2008 vid 06:40

Ja, jag har en storlek större i mina vinterskor just nu. Blir mindre trångt med sockorna i. Men innan hade jag min vanliga storlek. Funkade också men lite trängre. Men det är ju iofs bara 1.5 mm till som ska i skorna, som dessutom är av gummi. Så några större problem är det inte när det sitter tajt. Dock har jag nog rätt smala fötter… Så det beror nog lite på. Testa! 😛

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dykartrumpor i skorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.