Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Dyrt att köra fort…
-
Dyrt att köra fort…
Publicerad av klang på 18 september, 2006 vid 15:48Vet inte om jag har råd att köra mycket fortare, sist det blåste som tusan (någon vecka sedan) lyckades jag plantera nosen i ett chop -> kastfall -> jag landade på masten -> och den går så klart sönder (överdel till och med).
Synd på en så ny mast, kört mindre än 10 timmar på’n. Finns det mer hållbara prylar på marknaden om man planerar göra om det? Funderar på ett stålrör eller nått 😉
/Klang
ola-h svarade 18 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jovisst är det dyrt att leka med sin hälsa och sina prylar men det är det värt. Adrenalinkicken är ju fantastisk.
Masten var det en Sailworks joystick 75% som min? För alla andra så är det samma som Powerex Z-free mast. Skall du ha hållbart så får det bli wavemaster skulle jag tro om ens det hjälper.
Har för mig att du dundrade ut liiiite överriggad den dagen du knäckte eller har jag fel för mig. Sedan så lärde du väl dig en läxa i Klagsamn att störst är inte snabbast…:wink: Vi körde ju om dig ända tills du bytte ner dig till mindre segel och fena. Då blev det omvänt.
Du är i gott sällskap när det gäller sådana missöden men det hjälper iofs inte plånboken.
//Jonas
-
Kostar o ligga på topp…Själv var jag oxå ute o körde med 6.5 de där blåsiga dagarna i början av September, stundtals blåste det så mycket att det inte gick att köra (eller jag kunde inte iaf, folk hade ju runt 4.0 – 4.5 och bra tryck)…Fick själv en mycket läskig “tailwalk”…slutade med att jag bailade o “sparkade” ifrån mig grejerna och gjorde en fin “kullerbyta” i vattnet innan jag landade helt så att säga, dock höll allt…
Finns väl eg bara ett sätt att undvika material-slakt o det är att ge sig fan på att inte få kastfall, eller baila för den delen…
Just vid överriggad segling “hjälper” det iaf för mig att skrika typ “No pain!” eller bara “Banzai!” när de där monsterbyarna kommer o skota hem allt du bara orkar…Brukar gå bra, självklart till en viss gräns:-). “Positive thinking” tror jag det kallas… -
Förresten!Masten kan du nog ta på din drulleförsäkring, det gjorde mitt FB när jag knäckte en helt nyinköpt mast ca 4timmar efter inköp….
-
joth wrote:Jovisst är det dyrt att leka med sin hälsa och sina prylar men det är det värt. Adrenalinkicken är ju fantastisk.
Masten var det en Sailworks joystick 75% som min? För alla andra så är det samma som Powerex Z-free mast. Skall du ha hållbart så får det bli wavemaster skulle jag tro om ens det hjälper.
Har för mig att du dundrade ut liiiite överriggad den dagen du knäckte eller har jag fel för mig. Sedan så lärde du väl dig en läxa i Klagsamn att störst är inte snabbast…:wink: Vi körde ju om dig ända tills du bytte ner dig till mindre segel och fena. Då blev det omvänt.
Du är i gott sällskap när det gäller sådana missöden men det hjälper iofs inte plånboken.
//Jonas
Lärde mig en läxa… nej nej nej… jag var ju helt knäckt… fick prata ut med Tina hela kvällen… och hon lovade att storleken har betydelse… så nästa gång tänkte jag köra silvertejp runt händerna till bommen och satsa ännu större :-P.
Fenan kan ju dock vara pytte-liten.
Masten var (notera var, numera en sällsam pinne) en lipstick, alltså 55% wave. Vi får se om Kent kan hitta en topp till mig hos Bruce på Sailworks.
/Klang
-
kinetic wrote:Förresten!Masten kan du nog ta på din drulleförsäkring, det gjorde mitt FB när jag knäckte en helt nyinköpt mast ca 4timmar efter inköp….
Njaa… försökte med den också. Folksam ger inte ersättning för några surfprylar du tar sönder, eller får stulna i bil etc. Då måste det till en båt försäkring eller nått. Ska kolla på det i eftermiddag, läste lite i de andra trådarna om försäkring och fattar inte varför jag ignorerat dessa. Har iofs inte haft några prylar av värde tills nu, man är ju körd om man tar i sönder något…
Vojne vojne
/Klang
-
Lärde mig en läxa… nej nej nej… jag var ju helt knäckt… fick prata ut med Tina hela kvällen… och hon lovade att storleken har betydelse… så nästa gång tänkte jag köra silvertejp runt händerna till bommen och satsa ännu större :-P.
Fenan kan ju dock vara pytte-liten.
/Klang
hehe vissa lär sig aldrig… Du vet väl att tekniken är a och o … inte storleken.
-
Klang: Kan du inte ha backat över masten med bilen istället?
-
Klang wrote:Vet inte om jag har råd att köra mycket fortare, sist det blåste som tusan (någon vecka sedan) lyckades jag plantera nosen i ett chop -> kastfall -> jag landade på masten -> och den går så klart sönder (överdel till och med).
Synd på en så ny mast, kört mindre än 10 timmar på’n. Finns det mer hållbara prylar på marknaden om man planerar göra om det? Funderar på ett stålrör eller nått 😉
/Klang
Enkelt – satsa på segel som är sydda för rdm. Det gäller (väl?) t ex Naish och även Hots nya speedsegel (som jag har i handen om tre timmar). Det finns även några andra märken som syr snabba segel för rdm och om jag inte minns fel så var de Gaastra som Barry Spanier modifierade till Erik Beale för några år sedan gjorde för rdm.
Inte ens en bra rdm är oförstörbar, men jag har rätt svårt att tänka mig att man kan knäcka en i ett kastfall. Då får det nog gå en bit över 40 knop i alla fall.
-
De mindre Gasstra Vapor storlekarna är väl gjorda för RDM tror jag (< 6,5 kvadrat har jag för mig).
En sak att tänka på är kanske att om man inte knäcker masten i fallet så kanske något annat (kan) gå sönder, du landade väl på masten Klang? -
Ola H. wrote:Enkelt – satsa på segel som är sydda för rdm. Det gäller (väl?) t ex Naish och även Hots nya speedsegel (som jag har i handen om tre timmar)
Rdm är kanon, det är väldigt skönt att slippa åka och vänta på att masten ska smälla av
Går det att få se bilder på ditt rdm hot speedsegel?
-
tobhed wrote:De mindre Gasstra Vapor storlekarna är väl gjorda för RDM tror jag (< 6,5 kvadrat har jag för mig).
En sak att tänka på är kanske att om man inte knäcker masten i fallet så kanske något annat (kan) gå sönder, du landade väl på masten Klang?Ähhh… med lite silvertejp och McIver tuggummi får man lemmarna att sitta ihop igen, det är värre med master och segel…
Var nu försiktig med RS5:an, jag går och räknar ner dagarna… 😛
/Klang
-
joth wrote:
Lärde mig en läxa… nej nej nej… jag var ju helt knäckt… fick prata ut med Tina hela kvällen… och hon lovade att storleken har betydelse… så nästa gång tänkte jag köra silvertejp runt händerna till bommen och satsa ännu större :-P.
Fenan kan ju dock vara pytte-liten.
/Klang
hehe vissa lär sig aldrig… Du vet väl att tekniken är a och o … inte storleken.
Baahhh… teknik är bara en ursäkt för något annat. Kolla bara hur avundsjuk långsamma Hart är på Mighty Whiteys extra kilon i kortfilmen “Faster”. Dave försöker ursäkta sin magnifika hydda om och om igen, nej du, det är stort segel och fläskpannkaka och inget annat som är lösningen 😀
/Klang
-
tbsurf wrote:Ola H. wrote:Enkelt – satsa på segel som är sydda för rdm. Det gäller (väl?) t ex Naish och även Hots nya speedsegel (som jag har i handen om tre timmar)
Rdm är kanon, det är väldigt skönt att slippa åka och vänta på att masten ska smälla av
Går det att få se bilder på ditt rdm hot speedsegel?
Fick seglet i eftermiddags men hann inte rigga det (det var 8 andra segel oxå…samt två barn, grenar från 9 hamlade lindar och en föreläsning som skulle förberedas).
Hoppas dock hinna testa det en sväng imorgon förmiddag. Kan försöka ta en bild då.
Logga in för att svara.