Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Eastcoust vs. Westcoust

• Eastcoust vs. Westcoust

Publicerad av anonym-anvandare på 5 november, 2002 vid 21:53

Jag får en känsla av att folk som bor på västkusten är bättre vindsurfare än folk från östkusten. Det kanske beror på att de har bättre förhållanden, mer vågor, mildare väder. Däremot tror jag folk på östkusten (speciellt norr om Stockholm) är mer fanatiska. Surfar i sämre förhållanden, i alla vindar till vilket pris som helst. Vad tror ni?

Anonym Stockholmare

anonym-anvandare svarade 22 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jonatan

Medlem
    6 november, 2002 vid 11:13

man kanske påverkasd av saltet? tongue.gif

• sebbe

Medlem
    6 november, 2002 vid 11:26

I stockholm kommer vinden oftast i oktober och november, det är enligt min erfarenhet de absolut bästa månaderna på Torö framförallt (blåder nästan aldrig so-v på våren här i stockholm för wave).
    Så ska man segla Wave så måste man ut och köra järnet trotts att det är 1-5 grader i luften.
    Dock har det sugit duktigt på västkusten i år under aug-sept som tradionellt är bra månader där.

Sebastian
    Mannen som evigt pendlar mellan öst och västkusten efter vind smile.gif och våg!

• anonym-anvandare

Medlem
    6 november, 2002 vid 12:07

Jag tror skåningar är bäst för de har nära till bra förhållanden nästan oavsett vindrikting. De har inte så långt till västkusten heller.
    Är själv skåning men bor i GBG…Kan inte säga att årets säsong var så utvecklande här i väst. Fick köra några vändor till östkusten och skåne för att få ihop årets dos av pangdagar. Har en känsla av att stockholmare är mkt duktiga lättvindsseglare wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    6 november, 2002 vid 14:52

Är fd eastsidaa som flyttat västerut. Dom flesta surfare jag träffat här är vågnissar som bara ger sig ut i kuling och vars största segel är runt 5.5, det är helt ok men det blir ju inte många timmar på vattnet (i år iaf). Själv så har jag kvar lite östtokfasoner och ger mig ut i tveksamma frånlandsvindar (och får bittert erfara vad brännmaneter är).

• calle_b

Medlem
    6 november, 2002 vid 17:40

Ang. vilka som är mest fanatiska av ost eller västkustare lämnar jag osagt. Men jag undrar om inte det finns flest fanatiker på ostkusten… Jag är iaf helt sjukt fantastiskt fanatisk. Så är det. Brännmaneter luktar för övrigt bajs. De Danska speciellt. Stora röda slemmiga historier som bara ligger och jäklas med fanatiska surfare, och andra oxå för den delen.

Ha d gott

• tubert

Medlem
    6 november, 2002 vid 18:13

Håller med dig Calle_B!
    Windsurfing har väl aldrig handlat om att vara sansad och förståndig, eller hur?
    Därför borde ju vi ostkustare galnare och därmed mera riktiga shocked.gif vindsurfare! cool.gif

• kungdenknege

Medlem
    6 november, 2002 vid 18:49

Men fanatiskast (???) är nog ändå vi skåningar. Cyklade 3 mil idag för att surfa enånhalv timme, 3 grader i luften 6 i vattnet.

• calle_b

Medlem
    6 november, 2002 vid 20:37

Absolut imponerande “fanatikitism”. Tyvärr kan jag inte kontra på just det området. Men med tanke på att vi ostkustare sällan(SKITSÄLLAN) får smaka på ös, förutom när det är 2cm kallt för vissa organ. Ska nog ta tag i vårt inomhusbad här och tvinga dom att köpa en jetmotor eller två så kanske man får segla lite. För övrigt så tror jag som tidigare skrivet också att vi oskustare är mindre kräsna när det kommer till förhållanden. Vi snackar byig 7.5 vind i sjuka rikningar(för det mesta tokfel).
    Men man kommer iaf ut och får köra. Sen att jag står och svär och pumpar som något utav en primitiv urmänniska 9 fall av tio är en vanesak. Man vänjer sig. Eller flyr till västkusten. Eller Torö. Jaja.

Ha d gott

• anonym-anvandare

Medlem
    6 november, 2002 vid 22:30

Det verkar vara fritt fram att skryta lite här, så jag tar chansen! Jag var helt fanatisk jag med första åren jag seglade. När jag var 15 så tejpade jag in mig i torrdräkten och for ut och seglade i minusgrader (det låg is runt viken). Det är inget jag rekomenderar för så värst roligt var det nog inte och det var lite jobbigt nar det frös is på seglet, dessutom förfrös jag stortån. Sen fick man ju även betala priset med “ice cream” i fingrar när de skulle tinas upp. Tur att man har blivit klokare med åren. crazy.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Eastcoust vs. Westcoust

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.