Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Efter 10 år är det dags igen!!

• Efter 10 år är det dags igen!!

Publicerad av anonym-anvandare på 2 september, 2003 vid 07:12

Nu är det dags att börja surfa igen. Har läst så mycket info på nätet att ögonen blöder. Blir ändå inte klok på segelval. Det lutar åt en Freeride, en F2 ride eller Mistral Flow med 110-115 liter. Jag vill kunna köra i vindar mella 5-6 msek och upp till 14-15 msek. Förr gällde ju 4 kvm segel när det brallade i. Vad gäller idag? Klarar man sig med en 7.0:a och en 5.0:a?

/Martin

wiseguy svarade 21 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

Medlem
    2 september, 2003 vid 07:49

Välkommen åter!

Sjunoll till femnoll är ett rejält kliv. Till aktuell bräda är väl femnoll-femhalv lämpligt som minsta segel och runt sjunoll som störst.

Hmmm, tror att sjunoll och femhalv kan vara ett bra alternativ. Om du blir fastbiten igen och köper en mindre bräda så kommer den att funka fint med femhalvan åsså kan du skaffa en fyrhalva för dagar med rejält med vind.

När du har toktryck i femhalvan så kommer brädan ändå att kännas såpass stor att en femnolla inte gör så stor skillnad. Så länge du inte seglar i riktiga vågor, vilket du inte lär göra med brädorna du kollar på, så lär du kunna hålla femhalvan i uppemot en 14 sekundmeter (då pratar jag maxvind i vindbyar här, inga stadiga 14 med byar på mer, då blir det jobbigt…). Se till att skaffa två fenor till brädan – en större för lättare vindar och tidig planing, en mindre för mer vind och kontroll. Det är viktigt.

Så, med sjunoll och femhalv så lär du få bra segling mellan en låga sex upp till en tolv sekundmeter (byar på lite till).

Skulle du i framtiden vilja segla riktigt ofta och köper en större bräda oxå så kan du skaffa en nio-tio kvadrat segel, vilket oxå kompletterar sjunollan fint.

Så, mitt lilla tips, skaffa sjunoll och femhalv. Du kommer att bli förvånad över moderna segels balans och stabilitet, samtidigt så är de lite annorlunda (triangeln mastfot – seglets tryckpunkt – fena är lite annorlunda jämfört med för tio år sedan) att segla grejorna men det lär man sig snabbt!

Sjunollan lär användas mest, se till att hitta ett bra. Femhalv finns det många fina lätt beggade vågsegel att hitta, funkar utmärkt som “hårdvindssegel” för de brädor du kikar på.

Har utgått från att du väger en 75-80 kilo och inte kommer att ha något emot att emellanåt segla med tryck i prylarna.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2003 vid 08:15

Tack för snabbt svar. Nu gäller det att fynda i höst.

• wiseguy

Medlem
    2 september, 2003 vid 08:16

Doktorns svar är väldigt allomfattande och jag kan bara instämma i det han berättar. Jag har väldigt mycket erfarenhet av att köra 115 litersbräda i vågor och jag måste säga att det inte funkat så bra för mig. Brädan är helt enkelt för stor för de förhållandena. nu skiljer det sig säkert en hel del mellan de lite nyare kortare brädorna och de lite äldre längre brädorna men jag tror ändå att du ganska snart kommar vilja köpa en mindre bräda för de mera “vågade” förhållandena.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Efter 10 år är det dags igen!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.