-
Efterlyser bilder från Fituna
Jag efterlyser nu bilder från Fituna, men inte vilka bilder som helst. Eftersom Fituna säteri inklusive mark (där vi surfare håller till ingår) nu har sålts till M&M fastighetsförvaltning (enligt Nynäshamnsposten så är det privatpersoner) för en nätt summa av 124 millar (värderat till minst 155) så är det nog dags att agera inför kommunen. Nynäs kommun hävdar att dom har förköpsrätt på Fituna och vill köpa området eftersom kommunalrådet Ilja anser att värden för friluftslivet, naturvärden och det öppna landskapet är tungt vägande skäl för ett inköp.
Just därför är det viktigt nu att vi agerar och hjälper/stödjer kommunen i dess arbete för att kunna använda sin förköpsrätt.Jag efterlyser därför bilder, kanske inte just surfbilder men dokumentation från exempelvis stranden, parkeringen eller dylikt där vi kan påvisa att det finns MASSOR av surfare som nyttjar Fituna, samt att påtala att det skulle bli ett dråpslag för surfare i hela Mälardalen om stället skulle stängas pga privata intressen.
Så, lägg upp bilder här på denna tråd (om ni har) där vi kan visa att hela grustaget är fullt av bilar, eller att stranden är full av av folk, massor med surfare på vattnet eller liknande.
Jag författar sedan ett brev till kommunordf och bifogar bilderna för att påtala att detta är Sthlms mest frekventerade surfspot.Kommunordförande Iljan är beredd att gå till regeringen om man inte får nyttja sin förköpsrätt påtalar han, så vi bör nog hjälpa till här.
Logga in för att svara.