Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › EFTERLYSER tjejer som kan delta i tråden om oseriösa bilder
-
EFTERLYSER tjejer som kan delta i tråden om oseriösa bilder
Publicerad av getwet på 13 mars, 2008 vid 13:18Tjejer, kan ni inte ställa upp nu och skriva vad ni anser och tycker. Vi är många grabbar/gubbar som undrar.
Lätt offtopic kanske…….
Oregistrerad svarade 16 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Jag tror damerna somnar efter tio inlägg. Dessutom känns det som det finns rätt lite att tillägga efter att Jeppe och slusken skrivit sina inlägg, även om jag inte håller med hela vägen.
-
Oregistrerad
Gäst13 mars, 2008 vid 17:11Get Wet din fjolla du kan väl föra motsatta könets talan, tror du har mandat för det!!!!!
-
För er info kan jag tala om att min fru tyckte att Jespers senaste inlägg var mycket bra. Hon är för övrigt en av de svenska kvinnliga surfare som varit med längst och rippat på många olika ställen. En allmän kommentar hon har är att det är konstigt att tjejer ofta förväntas uttala sig som kollektiv. Att alla tycker likadant. Så är det naturligtvis inte.
-
äsch vill man diskutera politik finns andra sidor än surfzone 🙂
-
Visst men man måste inte sticka huvet i sanden bara för att man inte vill diskutera politik. Det är just precis här som sexismen då och då sticker fram huvet och då känns det lämpligt att diskutera det just här.
-
Jag bejakar min fjolliga/kvinnliga maskulinitet. Jag kanske kan funka som reperesentant? Men representant för vadå? Vad är egentligen kön?
Om vi tittar på forskningsfronten inom genusteorin så är det där med manligt/kvinnligt inte riktigt relevant längre (mer än som empiriska begrepp att studera). Nu handlar det mer om hur olika typer av maskuliniteter och femininiteter skapas lokalt i olika kontexter. Typ varför aggressiva tjejgäng är mer våldsamma än dito mansdominerade. Ibland. Varför de nya kvinnorna i investmtentbanker i på Wall Street NY och the district i Toronto (mest analytiker, sällan traders) har en mycket kaxigare och synligare profil än motsvarande kvinnor i investmentbankerna kring Stockholsmbörsen. Varför herrfotbollstjärnor ofta blir gay-iconer, samtidigt som damfotbollsstjärnor antas vara lesbiska…
I det urbana västeländska (hyfsat globala) vardagstänkandet (dvs inte inom forskningen som har en betydligt mer sofistikerad begreppsapparat) har vi idag föresten åtminstone 4 olika etablerade kön: Hetro och homo, män och kvinnor. Alla dessa är rätt accepterde på en pratnivå, om än ej i alla praktiker. De verkar vara helt oaccepterade av rätt många vindsurfare.
Rätt intressant att se den historiska utvecklingen av en enkönsmodell (mannen den fulländade, barn och kvinnor mindre fulländade människor) till en tvåkönsmodell (kvinnor och män kvalitativt olika) till en idag mer mångfacetterad modell (som sagt åtminstone 4).
Om vi skulle efterlysa tjejer så borde vi åtminstone efterlysa minst två sorter (homo och hetro). Om vi pratar om manlighet borde vi åtminstone prata om två sorter (homo och hetro). Men, det är utifrån min position som forskare bland annat inom genusteori allt för primitivt. Ibland är man homo, ibland hetro, ibland bi, ibland switch, ibland dominant switch. Då har vi beränsat oss till sexuellt beteende. Ska vi vara lite mer nyanserade borde vi prata om sexuellt beteende, annat beteende, uttalade värderingar och förgivettana värderingar. En och samma människa kan vara rejält olika i dessa dimensioner.
Det mesta kokar ner till någon slags individualitet, dock en social sådan. Vi skapar oss själva och våra medmänniskor, dvs våra identiteter genom interaktion. Kastrera! skriker någon – andra lyssnar. Ultrafeminist skriker någon – andra lyssnar. Denna konf är en ypperlig teknologi att (re)producera identieter. Jeppe, Toröromantiker, regelbunden Mauiresenär, Hotimportör (ja ja, jag ska uppdatera hemsidan, i vart fall innan 20090rna finns på marknaden), forskare på Handelshöskolan, och självklart feminist. Men vad vi lägger i dessa begrepp är jag inte ensam om att bestämma, det bestämmer även ni. Det samma gäller er. Det gäller både individer och mer abstrakta kategorier som kitare, vindsurfare, medflera.
Vem är pure, vem är danneman, vem är “brudar”, vem är män….
Orginaltråden kokade till slut ner till biologi. Det brukar landa där när andra argument tagit slut. Eller argument som: “jag har faktiskt pratat med tjejer och de säger”. Eller “min tjej skaffade plastbröst helt frivilligt”. Pust. Vad säger vetenskapen? Vad säger mer omfattande studier?
Testosteron och aggressivitet: Biologiskt borde det finnas ett samband. Studier har gjort för att testa detta: Finns inget samband. Aggressiva människor har inte mer testosteron än mindre aggressiva människor. Gäller både om man inkluderar både kvinnor och män i studien eller om man enbart studerar män respektive kvinnor. Slutsatserna i dessa studier utförda av naturvetare är att den socio-kulturella miljön slår ut de biologiska skillnaderna. Ni vet väl dessutom att testorsteronhalten varierar kraftigt med ålder, i vissa åldrar har kvinnor mer (i genomsnitt) än men.
Kvinnor och ambition/vilja att konkurrera: Å ena sidan hävdar man ibland att kvinnor inte kan samarbeta (lika bra som män), å andra sidan hävdas att män är mer konkurrensbenägna. De studier som finns visar på annat. Det finns en internationellt känd (erkänd) studie av mellanchefer på världens största möbeltillverkare och försäljningsföretag. De manliga (män) mellancheferna uppfattades inte som mer eller mindre samarbetsbenägna än motsvarande kvinnor. Självklart var det som alla andra liknande studier visar: Kvinnorna jobbade fler timmar, hade högre utbildning och längre praktisk erfarenhet än männen. Det intressanta var att dessa mellanchefer var lika intresserade av att avancera oavsett om de var män eller kvinnor. Men till de högre chefspositionerna rekryterades mest män. Inte pga testosteronhalter, inte pga att de var mest ambitiösa eller mer kompetenta. Jag glömde kanske att säga att de mellancheferna som var kvinnor hade lägre lön än motsvarande män.
Jag håller ju också på med det här med mångfalld, jämlighet och jämställdhet i mitt jobb. Eller kanske snarare med forskning om detta, snarare än de politiska konsekvenserna av detta. Det finns sååå mycket bra introduktionslitteratur för de som är intresserade. Vad säger 150 års forskning om personlighetsskillnader mellan kvinnor om och män? Allt finns att läsa.
Nu tycker jag inte man måste läsa en massa litteratur för att ha sundare, mer nutida, inställning det här med kön. Det viktigaste är väl att man SER att vi har olika villkor, snarare än att vi har olika väsen. Vi är alla människor, men, vi kan inte avfärda en massa maktprocesser med att om vi är humanister så behöver vi inte, t ex, feminister. Inte så länge det ser ut som det gör i vår värld. Här hemma, på konfen, i våra familjer, i relation till våra partners, ute i den stora världen, och så vidare.
Satan, här är det stora vågor och fin trade och så sitter jag här framför en skärm och orerar – nu drar jag ner till Kuau och ser om det är för stort för att segla där, om så vidare till Kanaha. Hoppas svallet gått ner lite och vridit om mot nord, då kan det bli en hiskligt intensiv storvågsuplevelse på Koau.
Kul med debatt – viktigt också!
/Jesper B
-
Oregistrerad
Gäst13 mars, 2008 vid 23:23Som psykolog får man ju se vad budskapet om att skönhet och sexighet är det viktigaste i livet får för konsekvenser. Massor av ungdomar, både pojkar och flickor har ångest, hatar sin kropp och sina liv för att de inte ser ut som modeller. Småflickor som tycker de blir tjocka när kroppen börjar utveckla sig, börjar banta och utvecklar anorexia. Unga pojkar som inte vågar duscha tillsammans med andra eller aldrig kan närma sig en flicka pga av könsorganens utseende.
Tjejer som som överhuvudtaget inte kan tänka sig att bada eller vara på badstränder eftersom badmodet kräver nästan total nakenhet och tillåtelse för alla att titta och döma.
Killar som känner att de inte motsvarar vare sig utseendeidealen eller förväntat sätt att vara och blir tillbakadragna och osäkra, förminskar sina verkliga talanger och därmed möjligheten till ett bra liv pga att de känner sig underlägsna.
Av en klass på 30 är det kanske två personer som ser riktigt bra ut, resten har helt normala kroppar med olika variationer men känner sig mindervärdiga.
Unga tjejer tror också att de måste klä sig och uppföra sig mycket vågat och utmanande för att bli accepterade, utan att de själva trivs med stilen. Många killar frestas också till uppförande som de egentligen tycker är pinsamt och vulgärt men följer gruppen för att passa in. Förgrovningen verkar ha skett för båda könen. Och ångesten av allt tystas med mängder av alkohol.
Att ständigt visa retuscherade, passiva men sexuellt utmanande kvinnor samt starka, självsäkra och okänsliga män, stressar både flickor och pojkar. Vägen till prostitution, kvinnomisshandel, gruppvåldtäkter, självmord, droger, våld, könssjukdomar, medicinska komplikationer, komplicerat sex och olyckliga liv är mycket kort.
Ann-Sofi
-
Kanske kan man dra till sweclockers.se, har hört att dom snackar mycket vindsurf där.
-
Oregistrerad;451729 wrote:Som psykolog får man ju se vad budskapet om att skönhet och sexighet är det viktigaste i livet får för konsekvenser. Massor av ungdomar, både pojkar och flickor har ångest, hatar sin kropp och sina liv för att de inte ser ut som modeller. Småflickor som tycker de blir tjocka när kroppen börjar utveckla sig, börjar banta och utvecklar anorexia. Unga pojkar som inte vågar duscha tillsammans med andra eller aldrig kan närma sig en flicka pga av könsorganens utseende.
Tjejer som som överhuvudtaget inte kan tänka sig att bada eller vara på badstränder eftersom badmodet kräver nästan total nakenhet och tillåtelse för alla att titta och döma.
Killar som känner att de inte motsvarar vare sig utseendeidealen eller förväntat sätt att vara och blir tillbakadragna och osäkra, förminskar sina verkliga talanger och därmed möjligheten till ett bra liv pga att de känner sig underlägsna.
Av en klass på 30 är det kanske två personer som ser riktigt bra ut, resten har helt normala kroppar med olika variationer men känner sig mindervärdiga.
Unga tjejer tror också att de måste klä sig och uppföra sig mycket vågat och utmanande för att bli accepterade, utan att de själva trivs med stilen. Många killar frestas också till uppförande som de egentligen tycker är pinsamt och vulgärt men följer gruppen för att passa in. Förgrovningen verkar ha skett för båda könen. Och ångesten av allt tystas med mängder av alkohol.
Att ständigt visa retuscherade, passiva men sexuellt utmanande kvinnor samt starka, självsäkra och okänsliga män, stressar både flickor och pojkar. Vägen till prostitution, kvinnomisshandel, gruppvåldtäkter, självmord, droger, våld, könssjukdomar, medicinska komplikationer, komplicerat sex och olyckliga liv är mycket kort.
Ann-Sofi
Håller med! Word!
-
Spray;451731 wrote:Kanske kan man dra till sweclockers.se, har hört att dom snackar mycket vindsurf där.
Jaså.. Hänget du där 😉
// NH – are
-
Oregistrerad
Gäst14 mars, 2008 vid 08:31@Oregistrerad 451729 wrote:
Som psykolog får man ju se vad budskapet om att skönhet och sexighet är det viktigaste i livet får för konsekvenser. Massor av ungdomar, både pojkar och flickor har ångest, hatar sin kropp och sina liv för att de inte ser ut som modeller. Småflickor som tycker de blir tjocka när kroppen börjar utveckla sig, börjar banta och utvecklar anorexia. Unga pojkar som inte vågar duscha tillsammans med andra eller aldrig kan närma sig en flicka pga av könsorganens utseende.
Ann-Sofi
Men inte kan man väl skylla allt på samhället…vi som föräldrar måste väl ändå ha ett visst ansvar att uppfostra våra barn till sunda värderingar och en frisk syn på pojkar/flickor/kvinnor/män
Du för ju faktiskt vidare din egen personlighet,moral o värderingar på dina barn. Jag hoppas ju verkligen inte att det är de retuscherade bilderna av “bikinibrudar” i kitereklamer som just nu gör at jag har en 9 årig grabb som tjatar sig blå om att få testa kite….då har jag ju misslyckats när jag/vi började introducera honom för kitesurfandet …
Visst finns det en snedvriden syn i samhället men den måste vi ju göra vårt bästa för att plocka bort och den processen måste ju börja i hemmet, kan jag ju tycka! -
@Oregistrerad 451647 wrote:
Get Wet din fjolla du kan väl föra motsatta könets talan, tror du har mandat för det!!!!!
Jo, men frågan e om han har balle nog till o göra de?? ;))))
-
Trist med objektifierande reklam vare sig det är kvinnor eller män, det är så….stereotypt och okreativt.
Är själv uppväxt med tre bröder och det fanns liksom inget som jag inte kunde göra.. Lirade t ex hockey med både dam- & herrlag och massa annat ostereotypt. Uppfostrad att ta för mig och “finnas” på det sätt alla människor har rätt till.
Men reklam har stor makt och påverkan, fast vi gärna vill tro att vi är neutrala. Den här typen av bilder spär på överdriva könsroller ännu mer naturligtvis. Om jag får en dotter så är jag inte förtjust i att hon ska se denna typ av reklam när hon bläddrar i mammas surftidningar – eller vad det nu må vara. Oavsett hur hon är uppfostrad så påverkar bilden! Och bilden påverkar kompisarna, som påverkar…->
“Jaha, det är inget konstigt med att tjejer står och tittar på…det verkar vara vanligt också..” Så tråkigt att en fantasilös, okreativ liten skit till reklammakare ska ha ett finger med i spelet.
Sen har man också ett ansvar att själv inte bli objektifierad, ut och ta för er! Drar en parallell till sjukvården där syrrorna länge släpat efter i lönenivå. Det beror, faktiskt, delvis på att man inte värdesatt sig själva. Tag rättmätig plats och du får plats.
Könsrollstänkandet i sig finns överallt i samhället och är egentligen ganska naturligt. Det är ju oftast skillnad på män och kvinnor (var är annars attraktionen). Men det behöver ju inte bli så square, måste berätta en historia:
När jag jobbade extra i kundtjänsten på Taxi Gbg så ringde ofta lokförare ute från Sävenäs. SJ betalar deras taxiresa åter till centralen genom att de uppgav en speciell kod. En gång ringde en ung tjej med denna kod och jag sa “Hmm, du vet att detta är för lokförare bara va?” Och tjejen sa “Eh….jag är lokförare”
Kände jag mig dum eller.. Men man blir präglad av hur samhället ser ut och det är ont om kvinnliga lokförare.. Sådana reaktionen har inget med åsikter att göra, att man skulle tycka att tjejer inte är tillräckligt bra för jobbet eller så – utan vana, empiri, primitiv erfarenhet nästan. Fick en tankeställare.
Och taskig reklam påverkar sånt här också. En fräck windsurfingbild på en aktiv tjej och kille på varsin bräda sänder en HELT annan signal än en silikonbrutta med putröv i string som står på stranden och tittar beundrande på surfkillen.
Och vad ÄR alla roliga, nyskapande reklammamakare?! Rapp med linjalen för tyska AD:s 😀 -
Spännande att debatten fortsätter här, med riktigt bra(!) snack.
Jesper, dina inlägg är svinbra med spännande belägg. Din forskning skulle jag med flera intresserade gärna ta del av, framför allt genusforskningen.Med risk för överpedagogiskt inlägg, generaliserat och vimsigt…. :
Kris, din miss med lokföraren är ett klassiskt exempel. Att medvetet jobba med frågor som dessa innebär en hel del “bita sig i tungan” i början.
Man gör missar konstant där man kategoriserar, generaliserar och inte bryr sig om det som faktiskt betyder något. Nämligen individen.Vi är ett gäng som tycker att “jag är sexuell” räcker. Homo, bi, trans, queer etc osv är “bara” ytterliggare kategoriseringar, något som människans hjärna uppenbarligen strävar efter.
Att få stoppa in en grupp i hjärnkontoret i en trälåda med rubriken
“Skummisar – DO NOT OPEN” är helt klart mänskligt.
Problemet är när man möter en människa som passar in i detta. Säg nu att Feminism-gruppen hör till den dammiga lådan i skallen. Vad händer?-“åååh så skönt, en SÅN, nu vet jag hur jag ska bete mig, ja ja din lilla feminist, du är en skum skit för det vet jag, jag har en hel låda med minnen av såna som du.”
Och så är vi där vi är i debatten… iaf lite grann.
Kategoriseringar är ett mänskligt tankesätt.Säg nu att man har upplevelsen av kvinnor i den där lådan på loftet.
“Aaha! En blond brud, jag har nog sätt hundra som du på tv1000, du kan juh inte vara riktigt riktig.”Det finns ett begrepp som kallas självuppfyllande profetior. Eller nåt liknande.
Det går ut på att jag har en förutfattad mening av, säg Stök Nisse.
Stök Nisse kliver in på fritidsgården där jag jobbar. Han vet att han är Stök Nisse, och att jag vet precis hur överjävligt stökigt stökig Stök Nisse är.
Stök Nisse är alltså en jävel med koll.
Om jag bemöter honom i det, i stöket, i hans roll som en riktigt jobbig fan, vad händer? Han blir skit-stökig.
Om jag bemöter honom med ett, “tjena hej, snygga skosnören, vad ska vi hitta på ikväll, du har juh koll” så händer det grejor. Bra grejor. Stök Nisse är inte Stök Nisse, utan blir till en grabb, en människa, en individ.När man applicerar samma sak, på frågor som sexualitet så blir resultatet det samma, fast väldigt mycket mer komplicerat.
Får en kille höra “tjena lilla bögen” x antal 1000 ggr, eller “du är klen som en kärring” då tänker Nisse ganska osunda tankar….Når man till dessa frågor i en debatt, då händer det grejor, för plötsligt börjar kanske några att förstå att “ok, det rör mig, men inte på ett hotfullt, nedvärderande sätt” utan kanske mer på det utvecklande, spännande planet.
Det är livsfarligt att kategorisera sexualitet, eftersom det är en så tydlig identitetsfråga, och ändå så gör vi det, på gott, men kanske på mest, ont.
“Jaha, du är hetero, du är sån”….Jag vill juh inte bli sedd för min sexualitet, eller kanske vill jag det. Hellre sedd för min sexualitet, än inte sedd alls.
Det senare är ett uppenbart problem som jag har mött bland tonåringar där jag jobbat, snart över halva Sverige(Stockholm med omnejd, Gotland, Umeå….)
Många vill uppmärksammas och bli bekräfdade för sin sexualitet i första rummet, och det räcker.
Frågar man kidsen i dag vad dom vill göra om 10 år så är det kändis, fotbollsproffs/hockeyproffs. Ungefär, och, igen generaliserat.
På det glada 80-talet när jag fick frågan var det något i stil med “polis, eller brandman”. Vad tjejerna svarade kommer jag inte ihåg.Vad händer när tiden kommer ikapp drömmarna och man gått ut högstadiet eller gymnasiet och polleten faller ner och man fattar att “hallå, jag kommer inte bli känd”
Jag tror många hamnar hos Ann-sofie, vilket är kanon. Men till vilket pris. Innan man hamnar hos en psykolog och får det stöd man behöver
kan det ha runnit en och annan liter vatten (eller sprit, droger) under bron, så att säga.Min sexualitet är unik, min kropp är unik, mitt tankesätt är unikt.
Och förresten är min vindsurfing unik oxå…
Logga in för att svara.