Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Eftermonterad farthållare på T4

  • Eftermonterad farthållare på T4

    Posted by sourra on 29 juli, 2009 at 23:15

    Jag köpte en T4 som inte hade farthållare vilket sög eftersom jag ville ha farthållare. Efter lite googlande hittade jag ett retrofit-kit som var gjort för TDI-bilar och kanske för bensinare med elektronisk gaspedal (säljaren var osäker). Kittet bestod av en ny blinkersspak med farthållarknappar och en sladd. Det skulle bara vara att montera skiten och aktivera en parameter i motorstyrenheten och sen skulle det funka.

    Enligt Mechanum i Partille var det bara att glömma att det skulle funka eftersom det krävdes en massa servon och grejer och om inte bilen var kittad med farthållare från fabrik så var det inte mycket att göra åt – det skulle inte gå att ha farthållare.

    När jag fick kittet var det en kabel som var separerad från resten av sladdarna och ställde till lite huvudbry men sen fick jag fatt på ett kopplingsschema och då var allt lugnt. Nu, efter några turer ned bakom säkringsfacket och några mail till de som knackat ihop diagnosprogrammet har jag en cruise control som funkar hur jävla bra som helst. Kostnad? £99 inkl frakt.

    Om nån med en TDI eller en Bensinare med e-gas (jag kan förklara senare hur man avgör om det är e-gas eller ej) som vill ha farthållare i sin T4 kan jag varmt rekommendera den här skiten: http://www.carmediauk.com/store/95-VW-T4-Cruise-Control-Retrofit-Kit.html

    basse replied 15 years, 4 months ago 5 Members · 29 Replies
  • 29 Replies
  • mackanx

    Member
    30 juli, 2009 at 11:50

    Hoppas att du erbjudit grabbarna på Mechanum en provtur!

  • sourra

    Member
    30 juli, 2009 at 13:03

    Haha, nej de där tomtarna i Partille kommer inte i närheten av min bil igen (Åbro-killarna var däremot hur bra som helst). Farthållaren klarar för övrigt av att hålla farten från 24 km/h och uppåt vilket är rätt imponerande.

  • jopi

    Member
    4 augusti, 2009 at 11:19

    Låter ju nice.
    Du får gärna skriva hur man avgör om man har e-gas.

  • sourra

    Member
    4 augusti, 2009 at 11:27

    Ett alternativ är ju att man helt enkelt kollar om det sitter ett servo eller om det går en wire till gasspjället men vill man inte skita ned sig gör man så här: Medan du accelererar så trampar du ned bromsen en bra bit (men inte så att det toknyper). Fortsätter motorn att dra har du inte e-gas. Slutar motorn att dra har du e-gas. Vad har du för kärra?

  • sourra

    Member
    4 augusti, 2009 at 11:29

    Jag kanske ska tillägga att man inte behöver köpa den där spaken eller. Man klarar sig med 3 knappar och 4 sladdar som man kopplar ihop lite finurligt. Kostnad: < 100 kr.

  • jopi

    Member
    4 augusti, 2009 at 11:32

    Jag har en Caravelle 2.5TDI -03.
    Menar du att man inte behöver köpa några prylar alls från England, bara lite småsaker från kjell & company?? Detta låter ju mycket intressant.

  • sourra

    Member
    4 augusti, 2009 at 12:08

    Japp, det är helt korrekt. Men vill du ha en spak med korrekt utseende så måste du köpa grejerna. Då blir det lite kul med demontering av Airbag och ratt. Är man bara lite händig kan man dock bygga nåt snyggt och enkelt med kjell-vippor i panelen också.

    En TDI från 2003 har med all säkerhet E-gas. Vad du ska göra är att leta fram en lös fyrkantig kontakt som sitter längst ut på en gul/röd, en svart, en blå och en svart/blå sladd. Du finner den bakom säkringspanelen. När du funnit den kopplar du in dig på nedstående sätt på den (två vippströmbrytare för set/minska resp. resume/lka och en on/off-brytare behövs).

    Sen är det bara att leta rätt på nån som har antingen VWs eget diagnosprogram eller VAG-COM så man kan kontrollera att motorstyrenheten tolkar knapptryckningarna rätt och därefter aktiverar man farthållningsfunktionen. Är du i närheten av Göteborg kan jag göra det. (Will work for beer)

  • jopi

    Member
    4 augusti, 2009 at 13:03

    Äger själv en Vag-Com, men tackar för erbjudandet.
    Hittar bara en kontakt med 4 stift, men färgerna stämmer inte riktigt. Du vet inte om det kan skilja mellan årsmodellerna?

  • sourra

    Member
    4 augusti, 2009 at 13:29

    Färgerna kanske kan misstämma lite, vad vet jag? Om så är fallet är det viktigt att du går efter numreringen på kontakten. Här är installationsguiden (kolla sidan 7). Jag hittade min utan att plocka ned säkringsboxen men andra har fått leta grundligt innan de hittat sin. http://huutoa.googlepages.com/T4_Cruise.pdf

    För att kolla om motorstyrenheten fattar att det sitter en switch på plats går du in på 01 Engine och sen på Measuring Blocks och kollar block 066 i rutan längst till höger. Där ska det stå 0000 när allt är frånkopplat, 0011, när on/off står i on sen 1011 för resume och 0111 för set. Stämmer det är det bara att aktivera skiten: gå på “login” när du är inne på Engine, knacka in kod 11463 och klicka “do it”. Tändningen ska vara PÅ men motorn ska vara AV när du gör detta. Då kommer rutan bara stängas och nästa gång du går in på motorstyrenheten kommer det finnas ett G i dravvelraden uppe till höger som inte fanns innan. Nu har du farthållare.

  • jopi

    Member
    4 augusti, 2009 at 14:05

    Färgerna mappar iofs mot kopplingsschemat du angav med lite fantasi
    1: weiss/schwartz
    2: blau
    3: rot/orange
    4: schwartz

    Hittar dock inga mätvärden under 066, men dock något under 006 som verkade lovande. Där har jag (från vänster till höger) Speed, brake/clutch monitor, Cruise Control System 2, Cruise Control System 3.
    De två Cruise control system värdena visar 000000 respektive 255.0. Men de reagerar desvärre inte när jag försöker sluta sladd 3och 4 vilket jag tolkar som on/off i schemat 🙁

  • sourra

    Member
    4 augusti, 2009 at 14:21

    Nu ska vi se här om inte jag rört till det. Det är ovanför T4g som är intressant. 1 på kontakten ska vara svart med blått streck, 2 ska vara blå, 3 ska vara röd/gul och 4 ska vara svart så du har nog hittat rätt. Sen är det den svarta du ska koppla mot de andra för att få olika fina utslag på block 066. Med sex värden är det följande som gäller:

  • jopi

    Member
    4 augusti, 2009 at 14:31

    Då känns det ju som jag är nära sanningen men frågan är varför jag inte får några utslag i Vag-Com. Har en av de senare svenska versionerna av progget, men på block 066 hittar jag inga värden alls som sagt.

  • sourra

    Member
    4 augusti, 2009 at 14:35

    Har du en registrerad version? Och vilken kabel kör du?

  • jopi

    Member
    4 augusti, 2009 at 14:39

    Japp, har en reggad version. HEX-USB interface med ett par år på nacken. Köpt på vag-com.se

  • sourra

    Member
    4 augusti, 2009 at 14:48

    Oh, dyrt och fint ska det vara =) Då har jag ingen aning varför du inte får det att lira som det ska. För det är väl en T4 och inte en tidigt producerad T5?

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Eftermonterad farthållare på T4

You must be logged in to create new discussions.