Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Eftermonterad farthållare på T4
-
Fick farsan till att betala hälften för ett par år sedan 🙂
Nä, en T4 är det. Hittade detta i textfilen till vag-com:3)0-Vehicle with Cruise Control,Cruise Control OFF
; 1-Vehicle with Cruise Control,Cruise Control ON
; 255-Vehicle without Cruise ControlJag har ju 255 för detta värdet, det kan inte vara så att jag måste enabla cruise control innan man ser några utslag? Kollade du värdena innan du enablade?
-
Ahaa. Jag enablade efter att jag sett värdena men min är ju en bensinare från 02 så det kanske är annorlunda. Aktivera och testa.
-
Tvekade 5 sekunder innan jag vågade aktivera, men vad fasen kan gå fel 😉
Och det verkar faktiskt funka, nu får jag respons! Nu ska det shoppas knappar och switchar, coolt!
Tusen tack för snabb feedback och hjälp sourra! -
Np. Allt är roligare än att plugga =)
Meddela hur det går och hur du löste det med knapparna. Pz. -
Absolut, kommer förhoppningsvis med någon bild om en vecka. Tänker jag rätt att jag behöver en vippbrytare för on/off och två tryckknappar för övriga funktioner?
-
Nu vart det klart. Hittade inga bra tryckknappar lokalt så det fick bli från Elfa, samt lite bättre kvalitet så totalkostnaden blev nästan 200:-, men det är det ju lätt värt.
Moterade en av/på knapp samt en röd och en svart tryckknapp på instrument panelen. Har precis varit ute på en provrunda och det funkar klockrent.
Brickorna bakom trycknapparna kom dit för att jag var lite ivrig och borrade för stora hål 🙁
Tack än en gång Sourra! -
F*n va bra gjort. Tur att de inte har samma styrsystem som i bilarna, för då blir det byta rattstyrbox och sånt skit. Fick göra det på Touranen som inte heller hade CC. Som vanligt hade reservdelsförsäljarna och butikspersonalen helt olika uppfattningar om vad som ska göras. De har alltsom oftast inte koll på nåt som är mer abstrakt än en ringnyckel.
-
Nice. Det är så skönt att göra såna grejer som “inte går att göra” eller som kostar multum i VWs egen regi. Hur kopplade du knapparna?
-
Men vilken av dom är vilken enligt schemat? 2 on/off, 3 set, 4 res?
-
sourra;564621 wrote:Men vilken av dom är vilken enligt schemat? 2 on/off, 3 set, 4 res?
Ah, såklart. Så här tror jag det var:
1 – On/off
2 – Resume/öka
3 – Set/minskaStämmer ju bra med bilden också, E227 är skjutreglaget på spaken som i läge 1 slår på CC, läge 2 som jag antar är fjädrande på en riktig spak ansluter 2an (resume) och set är en egen brytare, E45.
-
Vet någon om detta funkar på T5?
Sourra… du har ju mycket tid nu 😉 Vill du göra en insats?? 😉
Har du en sådan där com-mockapär?Krya på dig!
-
Hehe, vet inte om du kommer lika lätt undan med en T5 som med T4 men här finns det i alla fall retrofit-kit.
https://www.carmediauk.com/store/Retrofit-solutions/Volkswagen/T5/
Logga in för att svara.