• Publicerad av mbkpeter på 27 april, 2004 vid 13:33

Hello folks.

Tänkte kombinera dykning/vindsurf (2 veckor) i augusti. Låter som egypten har lite att erbjuda på den fronten. Någon som vet var i detta land man får tag i båda delarna. Någon med erfarenheter…

/ Pistol Pete

larbe svarade 20 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Johan!!

Gäst
    27 april, 2004 vid 21:31

Jag var där i höstas i 2 veckor.
    Dykningen är helt otrolig!
    Vindsurfingen är också riktigt bra sålänge du inte vill ha brytande vågor.
    Jag vindsurfade i Dahab och det är väl också det stället som är mest känt.
    Dahab är riktigt bra för nybörjaren eftersom det först är en vik där det inte blåser särskilt mycket, därefter öppnar det upp och blåser på men det är fortfarande riktigt plattvatten (på grund av ett rev) och sedan längst ut går det stora dyningar. Man kan alltså helt välja om man vill speeda eller leka i dyningarna.
    Får du problem så kan du ställa dig på en liten plattform och hissa en flagga så kommer nån och hämtar dig.
    Det är bäst på sommaren har jag för mig då det tydligen ska vara ruggigt vindsäkert.

Mycket folk är väl den största nackdelen med Dahab.
    Egyptien är riktigt billigt fast att hyra utrustning är ganska dyrt.
    Har för mig att det låg på en 600kr/dagen ungefär.

Johan

• patrick356356

Medlem
    28 april, 2004 vid 05:35

Var i hurgada för ett par år sedan. Har både bra dykning och hyfsad surfing om man gillar plattvatten. Vi åkte lokalbussar till ett fint hotell som hette Sofitel (mest ryssar där). På stranden nedanför var det en ryss som hyrde ut schysta saker till ett överkomligt pris. Jag har för mig att jag betalade 2500 för “surfa 10 dagar av 14 möjliga”. I övrigt suger Egypten. Kul att se pyramider och dyl men det är inte kul att känna sig konstant lurad. Dålig mat, skitjobbiga försäljare och en allmän mentalitet att det är OK att lura turister.
    – Vad kostar colan?
    – 20 spänn!
    – Amen, i butiken bredvid kostade den bara 7.
    – OK, sju då.
    – Glöm det!
    Räkna med att tjata om alla priser oavsett vad du ska köpa. Se upp för taxiförare som kör dig till sin kusins fina souveniraffär med bara “äkta” saker. Dessutom är det riktigt dåligt med roliga ställen för att gå ut på kvällarna. Jag rekommenderar att du håller dig till vindsurfing, dykning och sedan gör några blixtvisiter till intressanta utflyktsmål. Akta dig för att kliva upp på en kamel bara. Har du otur ska de ha lika mycket till av det ni kom överens om för att släppa av dig. Detta är standardförfarandet runt pyramiderna, på andra ställen vet jag inte.
    Lycka till
    / Patrick

• kamaaina

Medlem
    28 april, 2004 vid 12:57

Kan intyga att kamelforfarandet ar sant, blev jsalv “kidnappad” av en kamelforare…hur som helst, vinden aer ok kring hurgada, dykningen fantastisk, som sagt inga vagor, men helt ok att spaetta pa i kristallklart vatten i shorts o haengsele…eller?

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 13:06

Vad jag har fattat så bjuder Bonaire på dykning i absolut toppklass (ett av världens absolt bästa ställen?) och vindsurfingen verkar ju inte helt fel heller, om vi säger så…

Lite dyrare resa, dock.

• larbe

Medlem
    29 april, 2004 vid 09:29

Dahab! Kommer precis därifrån efter 6 grymma veckor. Dykning i världsklass och samma med vindsurf. Vi hade lite otur med vinden men Augusti ska ju vara bästa månaden! Vi bodde på ett ställe som hette Auski Camp. [email=”auskicamp@hotmail.com.”]auskicamp@hotmail.com.[/email] Det rekommenderas å det varmaste! 20 spänn natten för två personer. Överkomligt. …å sen ska du givetvis hålla till på Club Mistral eller Fun Systems där de trevligaste snubbarna finns.

Ha de gött!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.