Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Egypten, Safaga

• Egypten, Safaga

Publicerad av jojosurf på 16 juni, 2003 vid 09:13

Safaga

Vi var där under påsken 2003, en vecka. Precis efter Irak kriget, så det fanns gott om platser dit, men från Stockholm var det fullt, så det fick bli från Göteborg. Och det var tomt där också. Men i slutet av veckan kom det folk.. Men tack o lov så påverkades inte klimatet / vinden av Irak kriget. Jag kitesurfade 3 dagar och windsurfade 2 dagar av 7 dagar där så jag är hel nöjd!.
    Resten var vinden alltför svaga.

Det finns en svensk tjej Sara och fransk kille Alex som driver en surfcenter i Safaga 50 km söder om Hurghada. Stället är ganska nytt turist ort, Enligt andra om man jämför med Hurghada och Safaga så är Safaga lugnare, Vimlar inte så mycket av turister.

Resor:
    Jag bokade min resa via Apollo 2500 kr tur o retur. Endast flygstol. Apollo verkade ha många resor dit, hade letat efter resor dit via flera resebyrårer. Apollo verkade bäst då.
    Flygplatsen ligger ngt söder om hurghada, och med bil tar det ca 40 minuter till safaga surfcenter.

Boende:
    Vi trodde att vi skulle hamna i en hydda, med dålig standard, men det skulle inte jag bry mig om eftersom det var billigt att bo där. Men när vi kom fram, så trodde jag att taxi chauffören hade kört oss fel. Vi kom till en Holiday Inn Resort. En riktig lyx hotell. Bokar man via Sara som driver tornadosurf så får man bo i hotellet flera gånger billigare än om man bokar direkt.
    Kostar mellan 12-16 euro per person per natt om man är två stycken och då ingår frukost buffe.
    Normalt skulle det kosta 50-60 euro per person och natt!!.
    Vi bodde bara 10 meter från stranden och tornadosurfcenter. Så bra bodde vi, lite tur hade man också! Men det var långt att gå till frukost buffet J ca 3-5 minuter. Holiday Inn är stort.

Windsurfing:

I butiken tornadosurf fanns det olika typ av bräda man kunde välja. Nybörjare bräda till expert bräda. Liksom segel som är ”färdiga”, det är bara att ta seglet som passar er.
    Men man bör boka det i förväg, ifall det är många turister som kommer dit.
    Precis intill stranden så är vinden inte precis konstant eftersom det ligger en stor brygga till vänster, alltså kommer vinden från vänster. Som stör vinden lite grann. Men surfar man 20-30 meter ut så blir vinden hel konstant, jag kryssade så att man hamnade bakom bryggan och där fanns det stort grund vatten, där är det bra för olika övningar av gippar osv.
    Vattnet är platt där. Inga vågor, Inte vad jag vet i alla fall. Platt men mycket vind! wink.gif

Kitesurfing:

Tornadosurf har en cool fiske liknad båt, blå/vit. Som åker därifrån vid 09.00 tiden på morgonen. Norr, ca 30 minuter, till en oas, där det inte finns en enda hotell eller ngt, men vattnet är bara upp till knän eller höftet, rena drömmen för kitesurfarna!. 300 meter bredd och 500 (säkert mera) meter långa. Perfekt för nybörjare. Man är där fram till ca 15-1600 tiden. Och i priset ingår lunch. Man sitter upp på taket och käkar medan man har en fantastiskt utsikt!. Härligt!!
    Kostar 10 euro, då ingår transport och lunch.
    Utrustningar:

Bör man ta med om man tänker stanna längre än 2-3 veckor.. annars blir det dyrt med uthyrning.

Klimat:

Under påsken var det redan varmt där. Precis lagom. Man kunde ha jeans på kvällen och t-shirt. När solen försvunnit. Ibland kan vara ngt varmare tröja vara bra att ha. Och på dagen är det varmt. Cirka 25-30 grader. Och i vattnet, det är inte som in barbados, hawaii. Utan ngt kallare men inte lika kallt som i gran canaria. Utan mittemellan.. Jag använde inte våtdräkt när jag windsurfade eller kitade. Men surfar man länge så bör man ha ngt våtdräkt, shorts i alla fall. Det är ngt som rekommenderas. Vinden är som normalt bäst mellan 10:00 till ca 15:00.

Att göra:

Inte mycket, surfade för det mesta, och gjorde jag inte det så slöade jag för det mesta. Så skönt var det. Hade ju bara en vecka. Men det fanns aktivitet där nere. I Holiday Inn., tennis, basketboll, beach volleyboll. Mm. Där sover man tidigt på kvällen och stiger upp tidigt på morgonen.

Mat:

Billigt, återigen billigt. Och mycket god!. När man kollade ”food service” eller vad det nu kallas. Där man bara ringer och beställer mat till rummet. Kunde man inte tro att det är så billigt. En pasta rejäl portion. Kostade 20 kr.

Kontakta+hemsida: http://www.tornadosurf.com

Kontakta Sara (svensk) eller för mer upplysningar: perlerup@hotmail.com

Och till sist…..Ni som åker ner dit, ha det riktigt skoj där nere och hälsa Sara och Alex från mig så gott!.

/Jojo cool.gif

anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Egypten, Safaga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.