-
Egypten – Sharm el Sheikh
Nyss hemkommen från en tripp till detta ställe med familjen tänkte jag dela med mig av lite erfarenheter. Innan jag åkte dit försökte jag hitta lite info om hur/om/var det går att vindsurfa där (i SeS, Naama Bay) men hittade väldigt lite.
Det finns ett par hotell som hyr ut brädor längst med stranden. Hilton, Marriot etc. Den största kedjan för vattensport heter Sun n fun. Deras bästa uthyrningsplats ligger på Marriots strand i norra delen av viken. Där hade de några hyfsat nya brädor i lite mindre storlekar (tex JP carve 117 2003 och Mistral Screamer 105 2005? etc). Övriga ställen hade mest stoooora nybörjarbrädor. Flertalet av dessa var dock av nyare/bredare slag. Riggarna var i allmänhet bättre. Även här med Marriots Sun n Fun som det bästa alternativet med 2006 års North Ice, 75% kolmaster osv.
Hängsele + linor finns men utbudet är begränsat. Ta med en shorty eller så. Neopren vet de knappt vad det är för något…
Priser runt 20-25 USD per timme. Ca 100 USD för 5 timmar.
Själva surfingen var helt OK när man kom utanför Naama Bay bukten. Kasst och byigt inne i bukten. Plattvatten är det som gäller. Det blåste 6-10 m/s från NO (Side shore) ca hälften av dagarna något mindre resten av tiden.
Slutsats: Inget ställe att åka till för att surfa men klart surfbart om man ändå är där.
Logga in för att svara.