• Eh Rippehr

Publicerad av linnuz på 13 juni, 2010 vid 08:43

Nu är de såhär att jag har en liten fråga.
    Jag har en Eh Rippehr 12 kvm, från 07.
    Jag har endast gått en kurs förra sommaren, lyckades då åka på brädan utan problem, och körde en gång i vintras med snowboard.
    Det jag undrar nu är, när de blir första gången jag ska pröva Eh Rippehr på vattnet, kommer det gå åt helvete?

Det som får mig att fundera är att överallt läser man att det är en kite för avancerade åkare, betyder det att den är svårkörd i vattnet för nybörjare?
    Det var inga problem att styra den när man körde med snowboard, men det är somsagt rätt stora skillnader.

Sen sista frågan, man har även läst att den är svår startad från vattnet, hur pass svår startad är den jämfört med en Cabrina Crossbow vilket var det jag har för mig jag använde på kursen.

(Edit: Kanske passar bättre i ”Kitesurfing for Dummies”

linnuz svarade 14 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • nundy

Medlem
    13 juni, 2010 vid 09:21

Jag tror det kommer att gå åt helvete!!

• flle

Medlem
    13 juni, 2010 vid 09:45

jag lärde mig med en eh rippehr, det gick bra. är lite svårt att vattenstarta den i början men när du väl lärt dig det så går det snabbt.

• linnuz

Medlem
    13 juni, 2010 vid 09:50

OKej, då blir det nog bra 🙂

• ristarpen

Medlem
    13 juni, 2010 vid 10:58

lägg inte den draken i vattnet… Riktigt jobbig att vattenstarta

• linnuz

Medlem
    13 juni, 2010 vid 11:00

En till fråga, då man säger att den är svårstarad, pratar man sekunder, minuter , timmar innan man får upp draken igen?

• walle

Medlem
    13 juni, 2010 vid 11:03

rippern e jevligt tråkig att vattenstarta och bara därför absolut ingen nybörjarkite!

ju längre tid man får hålla på liggandes i vattnet ju fortare tröttnar man och det tar längre tid att lära sig surfa!

• ristarpen

Medlem
    13 juni, 2010 vid 12:21

Om det blåser bra och du bottnar så går det hyfsat fort med rätt teknik (som du kommer att lära dig). men blåser det lite och du inte bottnar så är det jävligt jävlig jävligt..

Men det är nog den enda nackdelen med rippehr för det är jäkla go drake att kita me när den är i luften.

• linnuz

Medlem
    13 juni, 2010 vid 12:27

Haha en väldans massa frågor från mitt håll, men undrar då bara, är den svårare att starta än en C-kite?

• johanw

Medlem
    13 juni, 2010 vid 14:10
    Linnuz;616846 wrote:
    Haha en väldans massa frågor från mitt håll, men undrar då bara, är den svårare att starta än en C-kite?

C-kites e inte svåra att vattenstarta

• jakobb

Medlem
    13 juni, 2010 vid 14:46
    Linnuz;616846 wrote:

eftersom den inte har en 5:e lina så är den det

• haze

Medlem
    13 juni, 2010 vid 16:29
    jakobb;616855 wrote:
    eftersom den inte har en 5:e lina så är den det

Och alla C-kites har femte lina???

• nundy

Medlem
    13 juni, 2010 vid 16:36

Hoho detta här kommer gå till heeellvedde!!

• haze

Medlem
    13 juni, 2010 vid 16:38

JA det gjorde det för längesedan 😉

• lima-ko

Medlem
    13 juni, 2010 vid 16:45
    JohanW;616849 wrote:
    C-kites e inte svåra att vattenstarta

Precis, om de är relativt nya det vill säga.

Haze;616875 wrote:
    Och alla C-kites har femte lina???

Frågar du för att du inte vet eller bara för att du vill vara dryg Hasse?

• skotten

Medlem
    13 juni, 2010 vid 18:13

Its a hard kite to start from the water, but once you get good, its not going to be an issue in the future. I can promise you will be a little frustrated in the beginning : )

In the air the kite really shines though, its bitchin good, you will learn fast not to crash your kite hehe.. and well thats a good thing right?

NEW!!!! – Follow us on FB and Twitter!!

http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

sig2.jpg

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.