Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › El Yaque – boende?
-
El Yaque – boende?
Publicerad av fimpi på 20 oktober, 2005 vid 17:53Hej tänkte åka till Isla Margarita i slutet av januari eller i februari. Finns det något billigt boende? Åker ensam vore sjyst om jag kunde hyra med några andra. Några som ska dit?
pepa svarade 19 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 36 Svar -
36 Svar
-
ett tips!
Åk så sent du kan, mars april är generellt mycket bättre än januari februari. 2004 fick vi typ 5 bra dagar av 5 veckor, under perioden nyår-7feb.! -
INstämmer. Vi är ett par dudes som åker jätte sent i feb. Och stannar i 2 månader. kan inte säga något om boendet än, för kompisen håller på att fixa det nu… Men det finns http://www.warmsurfing.com annars. Du behöver inte vara orolig över att bli ensam svensk på Margarita iaf!! Men som sagt åk senare!!
-
Okej Mars-April får det bli! Du kan väl meddela mig ifall ni hittar något, och har plats över. Det vore gött!!
-
Funderar på att åka till Margarita nästa år kring November/December. Någon som kan säga något om vinden då? Enligt “The Ultimate Travel Guide” är det kring 85% resp 100% av dagarna med 4 BF eller över i november resp. december.
(Var skulle ni annars rekommendera att man åker kring denna tiden på året?)
-
Här du statistik ifrån Elyaque.. http://www.happysurf-elyaque.com/PrivateEnglish/Homeenglish.htm
Bedöm själv.. Annars är det väl många som åker till sydafrika den perioden?! -
Jag skrev följande någon gång här på reskonfen, men fick ingen respons på det (ännu ett bevis på att folk ger blanka f-n i mina inlägg, men skam den som ger sig… ;-):
Ibland, för att inte säga alarmerande ofta, känner jag mig sådär oroväckande trögtänkt.
Och nu gör jag det igen.
En grej som jag inte fattar med att åka till Margarita och El Yaque och stanna där en längre tid än ett par-tre veckor är, hur skall jag uttrycka det här på ett fint sätt så alla fattar utan att jag framstår som jobbigt överdryg, hmmm – VARFÖR?
Alltså, svaret är ju enkelt iofs – det blåser, är varmt och rätt billigt att leva där.
Men om man nu skramlar ihop tid, pengar och allt det däringa ordnandet, varför inte välja ett ställe som liksom erbjuder lite mer?
OK om man siktar på att bli en överdängare på fristalj och det är det som gäller punkt slut. Men är det inte roligare att dra till ställen som bjuder på lite mer variation? Och även om man siktar på att bli the Fristalj Kung och Presidente så är det väl kul att någon gång under fem månader kunna plocka en hygglig våg?
Vad jag förstår av El Yaque (både av att ha läst och pratat med folk som varit där) så finns det inte mycket alternativ utanför freestyleseglingen. Inga vågor. Liten ö. Få alternativa sporter, förutom dykning. Rätt så isolerat, får man väl säga. Ganska outvecklat. Varmt som fanken kan det bli.
Skulle JAG (som är så oerhört upplyst och begåvad och dryg) välja spot att lägga tid och pengar på så skulle följande finnas tokigt högt upp på listan:
– Bra vindstatistik (typ självklart)
– Olika typer av segling, men tillgång till vågsegling är ett klart måste
– Kul grejer att göra även om det inte blåser
– Bra dos av miljö, kultur och natur som man inte sett förut eller gärna vill se igen
– Någorlunda prisvärtSydafrika, Brasilien, Maui, andra ställen i Karibien, Chile, Australien och Mauritius känns ju alla potentiellt som bra mycket roligare vinterspots än El Yaque.
Jag skulle lätt kunna tänka mig (eller snarare bli hur glad som helst om det skulle bli av) att åka ett par veckor till El Yaque. Men att åka dit tre-fyra månader – njet.
Själv skulle jag nog fasiken typ hellre vara en månad på maui än fem i El Yaque. Även om det är samma pengar.
Fast jag kanske har missförstått El Yaque totalt, men i mina ögon så verkar det lite enahanda med tanke på hur pass långt bort det ändå ligger och den satsning som det trots allt innebär att ta sig dit om man tänker stanna några månader. Eller så är det bara konstatera att nu har det hänt – jag är skitgammal och tänker som en gubbjävel, ah!
Surfa På!
-
Dr Masse:
Det var faktiskt väldigt intressant det du skrev! Jag har skrivit en tråd där jag frågat efter ett ställe som inte bara erbjuder lite varierande surfing – men även surfkultur! Det enda som uppfyller detta tycks vara Maui, men det passar inte helt in i våra resplaner.
Just nu verkar vi åka mot (Nord/Central/Syd-)amerika nån gång under början på vintern, så det skulle vara schysst om man hittade ett ställe i de krokarna som funkade. Iofs tillhör ju Maui USA…kanske går att hitta något billigt flyg.
Men i artikeln om Margarita i SvD stod det att det faktiskt fanns vågsurfing även där? Eller är jag ute å cyklar?
-
vågsurfing på margarita är som tonårssex.. alla talar om det men ingen har gjort det
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst17 november, 2005 vid 00:09Bullshit sucker.
Jag testade det när vi var där sen hur det gick e en annan femmaen liten bild från wavsen.
-
Svar till:
gubbjävel!
[/ QUOTE ]
Jag delar tankarna med Masse, flyg till vågor för böveln, Rambos vågbild liknar ju en sketen dag med 5.7 i lejet
MEN….just Rambobamo är väl beviset varför en sån här resa ger så mycket, jag är JÄKLIGT imponerad av hans meritlista för 05, få har väl avancerat som han på ett år, du börjar bli grym Rambo och vågar knappt tänka på vad du/ni smackar in för trick efter nästa resa……..
//Glenn – som avancerar låååååångsamt
-
Men hur är det egentligen på Margarita – finns det vågsurfing? Enligt artikeln i SvD så påstår Emma att det finns det…men inte Dr. Masse?
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst17 november, 2005 vid 23:36Nej det finns inte, lyssna på Masse.
-
Svar till:
Nej det finns inte, lyssna på Masse.
[/ QUOTE ]
Okej, det var ju tråkigt.Lite kul då att de klart å tydligt skriver att det finns vågsurfing i Margarita
(Vad är det för ställen som gäller kring central-/sydamerika om man villa ha både vågor och platt vatten då?)
Logga in för att svara.