Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Elda upp era kites!
-
@patrikol 397669 wrote:
Ok i denna tråd har jag sagt.
Att om vi slutar att skänka bort våra beg. kites till sjuka beg. priser så tjänar vi alla på detta i längden..
Patrikol – vänligen förklara för mig hur vi alla tjänar på att inte sälja våra kites som vi inte längre använder oss av. Själv kommer jag att köpa beg. kites i framtiden. Min plånbok mår betydligt bättre av det. På vilket sätt tjänar jag INTE på det?
mvh // Henke
-
Material i en kite, bom, linor bag…komplett kostar ca 200:- i China. Att sy ihop en kite av detta kostar ca 500:- i China…köper du 20st kites får du dem för 190 USD/st. … De har inga utvecklingskostnader för att de bara kopierar det andra spenderat flera år med tid och pengar på att utveckla….att säga att kites är billiga i china p.g.a. att det inte råder marknadsekonomi är inte helt rätt! Hur många design´s på kites somanvänds för kitesurfing är gjorda i China?
-
Ok – om jag fattat detta rätt så skall man elda upp kiten istället för att slumpa den billigt. detta lönar sig mest för vem? När nån pajar sin kite så jäkla illa att den inte är lagbar och man behöver en ny, Oh shit va dyra alla begangade kites är helt plötsligt, va fan jag köper ny istället.
Skit bra, för då kommer distrubitöretna skrika av glädje för dom får mer kunder och lottlösa står de som inte säljer billigt.
Fortsätt slumpa för ju mer nybörjare som köper begangat och alla andra som som väljer den marknaden, så slutar det med att nypriset antingen stannar där det är eller sjunker.
Men finns inga andrahands kites som är billgare på marknaden, eller om ni smart nog inte säljer dom alls utan eldar upp alt kommer Paradise och alla andra surfbutiker hoppa sig glade och höja priserna.Peace y´all!
Wall -
@henkeman70 398119 wrote:
Patrikol – vänligen förklara för mig hur vi alla tjänar på att inte sälja våra kites som vi inte längre använder oss av. Själv kommer jag att köpa beg. kites i framtiden. Min plånbok mår betydligt bättre av det. På vilket sätt tjänar jag INTE på det?
mvh // Henke
Vår moderator har någon illusion om att priserna skulle stiga om vi inte sålde våra begagnade kites, och att priserna sedan skulle ligga kvar på den högre nivån när vi sedan bestämde oss för att sälja dom efter den enorma prisuppgången som skulle bli om begagnatmarknaden försvann.
-
@MCDPLB 398121 wrote:
Material i en kite, bom, linor bag…komplett kostar ca 200:- i China. Att sy ihop en kite av detta kostar ca 500:- i China…köper du 20st kites får du dem för 190 USD/st. … De har inga utvecklingskostnader för att de bara kopierar det andra spenderat flera år med tid och pengar på att utveckla….att säga att kites är billiga i china p.g.a. att det inte råder marknadsekonomi är inte helt rätt! Hur många design´s på kites somanvänds för kitesurfing är gjorda i China?
Dude, det var ett skämt…
-
Rent generellt kan man säga som så att dela ”slutkundspriset” med mellan 2.5-3 så har du inköpsris exkl moms….Så en kite för 12000 i butik kostar ca 4500 ”in”…
@Telekiter 397932 wrote:
Jag har ingen uppfattning om det är dyrt eller billigt med de ordinarie priserna. Jag påpekar bara vad jag tror är orsaken till prisraset på begade saker.
Men jag vill påstå att påslaget på inköpspriset följer marknaden i övrigt. Så gissningsvis kostar en komplett kite ca 7500 kr (komplett). Åsså lägs det på 25-35 %. Vipps är vi uppe i ca 10-12 lök. Folket som får köpa för inköpspriset säljer ett åt senare för 5000 kr har ju inte förlorat så mycket. De får ju dessutom köpa nytt av ”polaren” för inköpspris 7500kr. Å karusellen år igång.
Jag vill bara påpeka att dessa siffror inte är undersökta på nått sätt utan bara exempel på hur det ser ut, enligt min upfattning.
/Urban.
-
Här är priser om man vill köpa en kina-kite, direkt från fabrik (Bow och C-shape,) Addera frakt, tull, moms och eventuell förtjänst. Minsta kvantitet är 30 st, men tror det är förhandlingsbart.
Skillnaden mellan dessa är att man inte betalar för märket samt att man bara får en kopia av en redan etablerad kitemodell.
BOW
9 sqm USD$245
12sqm USD$275
16sqm USD$305
45cm carbon bars USD$48
53cm carbon bars
60cm carbon bars
four lines USD$48
27m five lines USD$57C-shape
6sqm USD$165
8sqm USD$185
10sqm USD$205
12sqm USD$225
14sqm USD$245
16sqm USD$265
18sqm USD$285
45cm carbon bars USD$48
53cm carbon bars
60cm carbon bars
27m four lines USD$48
27m five lines USD$57 -
bohm;398179 wrote:Skillnaden mellan dessa är att man inte betalar för märket samt att man bara får en kopia av en redan etablerad kitemodell.
Jag vet inte om jag svamlar nu, men jag har hört att det inte är tal om direkta kopior – ofta är det den ’riktiga’ fabriken som säljer exakt samma drake men utan loggor. Det vill säga att du får tex en Nova2, men utan serienummer, utan logga och ofta med bara enfärgad duk – men att det hela är gjort på precis samma lina av samma kineser som gör den riktiga Nova2. Någon som vet om det stämmer?
I övrigt – det där ’etablerad kitemodell’ låter lite farligt. Betyder det att man inte kan välja? Det vore ju surt om man skulle få en drake som man inte tycker om! Eller handlar det bara om att hitta rätt fabrik?
Dessutom – jag tror aldrig att jag har sett en kina-drake, även om jag tycker att man hör om det en hel del. Är det någon här som någonsin har köpt en?
Är det någon som vet var de här fabrikerna ligger någonstans?
Christian
-
@christian12345 398185 wrote:
Är det någon som vet var de här fabrikerna ligger någonstans?
Christian
Förslagsvis i Kina mannen 😉
-
Det finns kanske flera fabriker och de har kanske lite olika utbud, men den som jag mailade och frågade hade 4 modeller, C-shape, Bow, Hybrid I, och hybrid II.
De erbjöd mig att köpa en eller två drakar för att testa, innan jag köpte en hel uppsättning på 30st…. Egen färgsättning och logo ingår i priset. De enfärgade drakarna som du sett är kanske en demodrake.Det jag menar med ”redan etablerade kitemodeller” är att kina-kitesen inte har någon utvecklingsavdelning, utan de kopierar modeller som andra märken har släppt.
Jag har kört några stycken s.k. kina-kites och de jag har testat är det inget större fel på, eller rättare sagt jag ha varit väldigt nöjd. (jag har en 9a bow av märket MrA & DrM och jag har tidigare ägt en flat 12m2 och har även testat deras c-shape, http://www.kite-surf.se/ )
Jag läste på kiteforum att topy hade köpt en kina-kite för ganska många år sedan och att han var missnöjd därför det var inget drag i alls. Men jag tror att de kitesen som släpps idag håller jämförbar standard med ”riktiga” kites.
Jag känner till två svenska märken som säljer kites, Bowrider och MrA & DrM. Bowrider har jag bara sett en gång i ett byigt Habo så de vet jag inget om. Men jag har fått lite frågor då och då om MrA & DrM och så här tycker jag;
Det är svårt att rangordna Naish, Best, Cabrinha, Slingshot eller någon annan stor tillverkare på ENDAST prestanda och kvalitet. Omedvetet väger man in hur ”coolt” märket är, hur bra representerat märket är, vilka pro-åkare som kör med märket o.s.v. Det handlar mycket om individuellt tycke och smak.
Eftersom kina-kiten inte har några pro-åkare, de syns inte i tidningar eller är sponsrare av tävlingar så kommer de alltid att anses vara sämre. Skulle man göra ett blindtest med kina-kites och andra märken skulle det inte vara helt självklart vad som är vad rent prestandamässigt och kvalitetsmässigt. De ligger alltså i samma liga som övriga kites, tycker jag.
Ekonomiskt är det helt klart fördelaktigare med kinakites eftersom de kostar drygt hälften av vad de dyraste kitsen kostar. Andrahandsvärdet på kites vet vi alla är uselt, så även på kina-kites, MEN har du bara lagt ut, låt säga 5000 för en drake och säljer den för 2000 året efter har du bara förlorat 3000. Låt säga att du köper en Cabrinha för 11500 och säljer den året efter för 5000 har du förlorat 6500 kr….
Jag har generaliserat alla kina-kites, men har som sagt bara testat MrA & DrM ´s drakar.
Är någon sugen på att testa min Bow 9:a så är det bara att fråga så löser vi det.
-
Skit i att elda upp era kites! Det bästa att verkligen utrota kitandet är att gå direkt på källan… Vi eldar ner kitefabrikerna i Kina istället!
Kitefabriksbrännande i kombination att fler ornitologer ligger med varandra är nog enda lösningen om vi skall få bukt med kite-plågan. Bra tänkt annars Patrikol.
Mvh
Mikael -
@patrikol 397593 wrote:
Sälj inte eller bränn up skiten tjänar vi alla på i längden.
Nja, det är kanske inte sant. Visst är det trist för den som vill sälja en drake att begagnatpriserna är låga, men man måste ju inte sälja, eller hur? Kanske behöver man inte köpa nytt varje år?
Med en stor begagnatmarknad med låga priser hålls nypriserna eventuellt nere en aning. Det ska man inte glömma.Kollar man vindsurfingpriser är ju till exempel engelska begagnatpriserna ofta högre än svenska, men så är också nypriserna högre. Det balanserar alltid ut i slutändan, efterfrågan och tillgång styr.
Men visst, jag skulle jättegärna få massor av betalt för nästa drake jag säljer, men så länge vi är övertygade om att varje årsmodell är så hiiiimla mycket bättre än förra årets modell som oxå var så hiiiimla mycket bättre… ja, ni fattar… så kommer hetsen att fortsätta och beg.priserna att vara i botten.Men allvarligt talat, vem vinner på att ngn eldar upp en drake?
Det var bland det dummaste jag hört! Bättre att ngn köper den billigt och vi får en till utövare. Ju större marknad desto bättre för konsumenten i slutändan!
Logga in för att svara.