Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Elfel, startar med kablar med dör sen?

• judo-freddan

Medlem
    27 juni, 2006 vid 18:47

Det låter som ditt laddningsrelä också behöver bytas. Om det funkar dåligt så att spänningen blir för hög så börjar blyplattorna i batteriet avge vätgas, batteriet kokar. Det här gör att vattnet succesivt försvinner och batteriet torkar ut. Kan tänka mig att det var så det gick till i ditt fall. Ett laddningsrelä är inte dyrt.

• tabi

Medlem
    27 juni, 2006 vid 19:14

Aha så det va det som var felet med de första batterierna alltså?
    Fuck nu vill jag ju inte att det ska bli samma fel med det nya….

Faan då, jag som ska upp till sthlm imorrn! Klarar man en sån resa eller pajjar det direkt?

Laddningsrelä eller regulator är det som gäller asså? fuck!

• surfridern

Medlem
    28 juni, 2006 vid 06:21

laddregluator eller laddrelä. samma sak. inte nån dyr grej och inte svårt att byta. har aldrig bytt på just en disel buss som du har. men, det brukar vara en enhet som sitter ihop med kolen och är lätt att ta ur med bara två bult. se för fan till att du inte råkar komma åt B+ på generatorn med mejseln om mejseln är jordad i andra änden så gör det ont.. hur som helst så bör detta inte vara något problem för dig. det finns bilar som har externt laddrelä (t ex volvo amazon) men det är inte så jättevanligt på nyare bilare men det förekommer peugot har det bland annat..

lycka till!

• svenne

Medlem
    28 juni, 2006 vid 07:08

Är laddningspänningen så hög är det inte konstigt om dina gamla batteriet säckade ihop. Det har funnits regulatorer på Biltema, men de verkar inte ha längre.
    Är inte säker på om bilden stämmer hos Mekonomen, men du har säkert en sån som sitter på generatorn. Kostar typ 150-200 spänn.

20-130507.jpg

• tabi

Medlem
    28 juni, 2006 vid 07:15

Yes, precis en sån är beställd och kommer om två timmar. =)

Skruvade bort generatorn o kollade på min regulator men den verkade hel, mne det spelade tydligen ingen roll enligt en kompis. Det va bara att byta ändå.

Kom åt B+ med skiftnyckeln men slapp stöten med blixten kom o jag ryggade tillbaka, med huvet ner i marken… 🙁

Men nu ska det funka hoppas jag!
    Är det nån som har kundnr på Meca förresten?
    Vore ju sjyst att ha det med tanke på att samma regultator kostar 143 där och 335 på mekonomen!

tack återigen för all hjälp!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Elfel, startar med kablar med dör sen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.