Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Elfrågor
-
Elfrågor
Publicerad av gurra1978 på 3 augusti, 2004 vid 15:041. Hur mycket brukar en generator ladda batteriet?
2. Följdfråga: Hur räknar man då om man undrar hur fort man kan ladda upp ett batteri? Antag att jag har ett 60 Ah 12 V batteri i personbilen och ytterligare ett inne i kupén. Om jag sätter en laddare via en spänningsomvadlare i cigguttaget och vill ladda (antag att batteriet inne i bilen är helt slut) upp det. Hur lång tid tar det?
rille svarade 20 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
tjenare…
1, det är väldigt olika på bilar, ex så laddar en diesel mkt mer eftersom det behövs större batteri å en ny laddar mer då det är en massa elektronik till allt..
men en vanlig till t ex en 240 ligger runt 60A.60A i ett 60Ah batteri tar 1h om det är helt tomt och det ska bli helt fullt.. men sen får man ju räkna med hur mycket som drar ström under tiden.
resten har jag ingen riktig koll på..
-
Normalladdning (batteriladdare)
En äldre laddningsmetod är att ladda med konstant spänning. Nu har tekniken gått framåt och det finns bättre metoder där man även reglerar laddningsströmmen. Vanligen startar laddaren med en högre ström för att sedan fortsätta med en lägre för att batteriet ej skall bli överladdat. Som lämplig laddningsström brukar batteritillverkarna ange en siffra som är en tiondel av batteriets kapacitetstal. Det betyder att den ideala laddningsströmmen för ett 60 Ah (amperetimmar) batteri är 6 A och att laddningen ska pågå i drygt 10 timmar.För en generator till bil: gäller biltillverkarens värden för din modell.
Tvåkretssystem
För att inte råka ut för att startbatteriet är helt urladdat efter en natt när man ska starta motorn brukar man även ha ett förbrukningsbatteri. Dessa måste kopplas ihop över en omkopplare, ett skiljerelä eller dioder så att startbatteriet ej påverkas av uttag från förbrukningsbatteriet. Startbatteriet kan då inte lämna ström till övriga förbrukare ombord och man har alltid ström till start av motorn. Men båda batterierna laddas samtidigt. -
Ni har ganska rätt angående laddning.
Att ladda upp ett batteri till fullt är inte lika lätt som man tror.
Parametrar som vilken laddström i detta fallet 60A och sedan spänningen måste vara angivna.
Batterityp är mycket avgörande i detta fallet ett vanligt öppet bly/syra batteri troligtvis typ startbatteri.
En sak är säkert att ladda upp ett 60Ah batteri på en timma med en 60A generator är omöjligt.
Batteriet tar inte emot 60A mer än några minuter och laddströmen sjunker trotts att man har 60A att tillgå detta beror på att den inre resistansen i batteriet ökar ju fullare det blir.
Man brukar enkelt räkna att den tid det tar att ladda upp ett batteri till 80% kalla den tiden Xh tar det ytterligare 80% av Xh at toppfylla Bettriet.
Men då frågar man sig hur lång tid tar det att ladda upp det till 80% och det kan man bara veta genom att ladda i olika lång tid låta det stå och mäta spänningen eller mäta syravikten.
I alla fall om vi säger att Xh=1 så tar det 1h och 48 minuter att ladda upp betteriet till 100% om laddningspänningen är 14,4V men det är inte realistiskt.
Det tar troligtvis uppemot 4timmar att få batteriet laddat till 100% i bästa fall.En generator laddar oftast på äldre bilar och äldre batteriladdare med konstant spänning.
Detta är inte en optimal metod men fungerar.
I dag laddar man i olika faser med elektroniska laddare med mikroprocessorer i.
I en vanlig laddningskurva begränsar man enbart spänningen och inte strömmen.
Strömmen behöver inte begränsas om man begränsar spänningen.
10-15% av batteriets Ah tal är en lämplig Laddningsström alltså 6-9A på ett 60Ah bettri.
Laddningsspänningen bör inte överstiga 14,4V då det kommer att utveckla mer knallgas då.
Det finns laddare och applikationer där man behöver begränsa strömmen men det gör man när man avsulfaterar batterier i truckar mm och i applikationer där man använder mycket av batteriets kapacitet.
Så om du ska ladda batteriet med en laddare välj en runt 6-9A och kanske större om du kommer ha belastning på batteriet samtidigt som du laddar.
Det surfen skrev att laddare sänker laddningströmen för att det inte ska bli överladdat stämmer mycket sällan och är mer än undanflykt från tillverkaren då laddaren inte orkar hålla strömmen uppe när spänningen stiger.
Man reglerar spänningen i två olika faser normalladdning (tex14,4) och underhållsladdning (tex 13,6)
Att använda dioder i ett system är bra men man måste tänka på att kompensera för det spänningsfall som dioderna har och det kan variera.
Ett annat sätt är att använda ett relä som kopplar bort det ena batteriet när generatorn inte går.
Det är inte så dumt men reläet måste tåla höga strömmar då en strömrusning kommer att ske fån det batteri som har en lägre spänning och grova kablar är ett måste.
I dag finns det även modernare laddningsfördelare tex: http://www.primepower.se/rwdx/files//CDB100.pdf -
Intressant läsning. Tack för era svar. Är detta något liknande? En Booster från denna site. Är de prisvärda? Finns det billigare alternativ?
-
Det måste finnas budget alternativ. Jag vill komma under 500 kr. Ett 60 Ah batteri får man för 349 kr på biltema. Lite sladd + annat borde vara billigt. Ska man köra på surfens förslag då eller? Var får man tag på diodkoppling?
-
Varför inte köra med ett manuellt relä/switch?
Koppla in förbrukningsbatteriet när motorn är igång och koppla isär när den är avstängd. Eller ännu säkrare koppla in ett vanligt relä som går på tändningen och bara ger kontakt när tändningen är på? -
Relä funkar men då måste det vara ett mycket bra relä som tål mycket ström eftersom det fulla batteriet kommer att kopplas samman med det tomma och då blir det en strömrusning reläet måste tåla minst 75A konstrant och det går på typ 600 kr bara reläet.
-
Jag jobbar heltid med teknisk support kring detta och vi tillverkar den undre Boostern här i växjö och jag kan varmt rekommendera den.
Vi har fler lösningar på vår hemsida http://www.primepower.se -
Angående boostrarna så fattas lite info.
PBU 1412 Är ingjuten och därmed helt vattentät vilket medför att kretskort mm inte blir fukt/vattenskadade dessutom tål den mycket tuff miljö och skakningar.
Den har ett Boost läge som gör att om spänningen är under 12V så öser den på med lite mer ström upp till 20A sedan minskar strömen alteftersom spänningen stiger och det är inte för att batteriet kan ta skada utan för att effekten ökar i Boostern och den skulle bli för varm om man öste på 20A 14,4V.
Den är tillverkad i sverige och har man problem med inkoppling går det bra att ringa och få hjälp på svenska.
Helt enkelt en svensk kvalitetsprodukt som har tillverkats i många tusen ex. -
Med fler lösningar menar du 75 resp 100A reläerna? Vad kostar ett 75A relä? Och vad kostar en booster ifall man beställer direkt från er?
Logga in för att svara.