Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › eluttag tjeckien
-
eluttag tjeckien
Publicerad av alex_ på 8 maj, 2007 vid 15:23vill veta om man behöver el-adapter till vanlig hederlig väggkontakt när man ska till prag… det är ju trots allt ett gammalt kommunistland, man vet aldrig om de har rustat upp från stalins tid…
alex_ svarade 17 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Nu har jag ju aldrig varit i Tjeckien själv, men enligt Wikipedia så verkar det vara en strömplugg kompatibel med de vi har här hemma i Svedala http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_plug
-
på dom flesta ställena i tjeckien som jag har varit på har det funkat med våra laddar mm. det är inte säkert att dom ser ut som våra men det går allt som oftast att använda ojordade kontakter. tex mobilladdare, kameraladda mm, laptopen kan vara klurigare på vissa ställen.
-
gött, detär kort och gott bara att vålda in den om så behövs. täntke faktiskt lämna lappisen hemma men ljudsystemet ska med…
-
vad ska du göra där?
det är grymt i prag. se till att ta en fika nere på cafe europa i gamla stan och besöka adidasbutiken. riktigt feta grejer. Nationalmusum är grymt! hur mycket uppstoppade djur som helst, det finns en råtta där jag fan är rädd för.käka kinamat på nån av paralellgatorna till huvudgatan uppe i nya delen av stan eller potatispankakor vart som helst så kommer du billigt undan, mellan 1 och 3 euro. Nere i turistområdet i gamla stan kommer du bli skinnad på cash.
och bästa shoppingtipset för dej som väl gillar punkrock, vilket är grymt i tjeckien. Nu kommer jag fan inte ihåg vad gatan heter. Men när du går ner mot Karlovy Most ifrån torget i gamla stan (det med klocktornet och allt) och följer skyltarna så på ett ställe svängen vägen av sej själv, skulle du går rakt fram går du in i en husvägg om du förstår vad jag menar, det är ingen korsning. Tror det ligger nå märklig/häftig frisör i det huset. hela den här gatan (efter svängen så att säja) är rätt sjysst lite alternativ shopping. vid nån av T-korsningarna här så ligger det en trappuppgång i mitten av vägen som fortsätter rakt fram. gå upp i den, genom tatureingsstudion, genom klädbutiken och in i skivaffären. Grymmt mycket obskyr punk, hc/grind och Ska. den fanns där när jag var där första gången 2001 och den fanns där när jag var där senast i september så den borde kunna finnas kvar.
-
fan vad sweet! ska ´styra upp en lista på grejer jag måste göra. målsättningen är att supa ner ´mig till apstadiet och försöka kolla lite på sevärdheter. men jag har aldrig gillat klassiska sevärdheter (hur kul är en kyrka liksom) så ack för tipsen!
-
du fattar vad jag menar med korsningen va? om du svänger ner i t-korsningen, till höger och vänder dej om 180 grader igen så har du trappuppgången rakt fram. kolla upp på andra våningen så står det nog något med sound… i fönstret har jag för mej
-
haha jag har aldrig varit där, men jag har en polare som vet ungefär var det ligger. ska nog lösa sig!
Logga in för att svara.