Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › EM Dungarvan 2009
-
Så sugen man blir med alla goa bilder det rycker i hela kroppen segla väl anders!!
-
andersbq;586426 wrote:Just nu smyger alla runt och lurar på hotellet, Prinsen bjuder alla på öl och försöker sälja in att vi ska på restaurang ikväll. Mysigt, men det blir troligen hyggligt med vind imorgon. Björn & Viktor tog tidigt middag. Holländarna dricker rejält med Heineken, Kriesel verkar segerviss. Blir intressant de närmaste dagarna.
Banan är optimal för sydväst, se fotot. Men progonsen är snarare 15 m/s väst och vridande mot 20 m/s nordväst på torsdag, får se hur de hanterar detta…Klart Hasse Knall firar, han kanske kan bjuda han som gav honom 2a platsen i totalcuppen på en Heineken.
-
Hittade en länk som kompletterar Anders spännande rapport
-
Om man börjar med det positiva. Badtvålen och schampot på rummet luktar väldigt gott. Det finns McDonalds bara 400 meter från hotellet och det finns yoghurt och branflakes till frukost. Idag har det inte regnat hela tiden. Ska försöka fortsätta lite positivt. Idag blåste det cirka 10-12 m/s fram till 14-tiden. Det var ju bra. Synd bara att de inte lyckades ha klar en bana förrän vid 12. Då tyckte Markus (tävlingsledaren som inte var ute själv och inte känner till spoten) att det var för grunt för att segla. Det är typ 3,5 meters tidvatten, så vi skulle vänta på att vattnet kom tillbaka. Jag väntande till 14.00 sedan skruvade jag på en weedfena och stack ut, ifall det skulle vara så grunt. Kan säga att det var skitdjupt överallt, men banan var lagd för läns. Jag åkte ett par rundor med maxfart på 32 knop med 7,8. (en annan historia, men nästan alla här har 6,8 som störst och har skruvat på raka 26 fenor, kan ju vara en anledning till att det inte blev nån start). Hursom helst när jag var längst ut på banan så mojnande det, och här bottnar man ingenstans. Jag fick helt enkelt ligga ochvänta på lite vind och då och då plana 10 meter. Men det äckliga var att tidvatten som nu kom in hade typ 7-10 knop. Grymt skönt ibörjan då jag kom högre upp i lovart hela tiden. Men det verkligt jobbiga var att min andra bräda låg långt ut på stranden på andra sidan, om jag inte kom över inom typ 15 minuter så åker den iväg med tidvattnet, ingen verkade reagera över att min bräda låg kvar… Fick till slut en riktigt bra by och hann tillbaka för att rädda grejorna. Vid 15.00 så avblåstes dagen. Skepparmöte riktigt tidigt imorgon, 09.00…
Jo en sak till som jag vet att många undrar om, GPSerna.
MAn får låna en numrerad GPS som är förinställd, man får bara sätta på den sedan lämnas den in i samma skick vid dagens slut. Inget pill är tillåtet.
Ljudet är på, om man vill ha det avstängt måste man låta ledarna fixa det. -
Du får sno med dig lite schampo hem som ett minne… 🙂
Gott att d lyckades komma hem, och med utrustning i behåll! Hoppas det blir lite vind imorron!
-
Spännande läsning, keep up th….
Och givetvis, lycka till!
Hela speedsverige håller tummarna för dig, ända ner till Klagshamn!!/Uffe
-
Morgonrapport: Just nu blåser det cirka 10 m/s VNV. Vilket är frånlandsvind, och tidvattnet rusat ut med säkert 10 knop. Man verkar inte vilka lägga banan eller köra i detta och jag vågar mig inte ut själv. Nästa skepparmöte vid 11.00 GMT.
-
Kl 11.00 fick vi besked att allt skulle flyttas till en annan strand ca 10 km nordost. Bara att rigga ner och omgruppera. (själv tyckte jag att det ordinarie tävlingsområdet såg bra ut blåste jämn vind på 10 m/s. Men det var bara att packa och åka. Väl framme visade det sig att det var en lång strand med frånlandsvind på ca 10m/s från VNV. Man la en bana på ca 250 meter plus en en mans zon. Sedan lång väntan på något (vet ej vad), och när det mojnat till cirka 6-7 m/s så drogs det igång ett 90 minuters heat. Precis i början av heatet så gick det att plana genom banan men efter 10 minuter försvann vinden och så började simmandet. De lokala irländarna hade lite större slalombrädor, även Björn som har 7 brädor med sig(körde på 105 liters och hade en max på 39 och avarage på 34). Vi andra simmade i 90 minuter, ibland kom det en körare på 12-15 m/s då gällde det att höjda för vad tygen höll, det var oerhört svårt att nå upp till startbojen, jag kom väl in 3 ggr i banan, dock ingen by hela vägen. Trösten är nog att de var samma för de flesta. Tror inte detta heat kommer klara fartgränsen. Efter cirka 40 minuter så dog vinden helt och alla fick simma iland 300-400 meter (i frånlandsvind). Värst var det för kajtarna, de flesta låg några kilometer ut innan båten kom och räddade dem.
Tyvärr ska vi segla på samma ställe imorgon… Ungefär samma prognos som idag.
Det lutar åt att alla som inte åkt hit har dragit en vinstlott.. -
Synd, verkar vara för mycket land ivägen. Allan de gent -typ ultimata speedstället med bra vind varje dag, stämmde ju inte riktigt.
Verkar vara viktigare att dom har nån fördelaktig sponsordeal med komunen, än att det blir bra seglingsförhållanden.
Tex Tarifa i september hade nog funkat lite bättre. -
Helt riktig analys Benke, de här stället är helt otestat. Jag vågar nog påstå att alla våra svenska tävlingsplatser är bättre. Här funkar bara sydväst och då vid storm. Irländarna har aldrig själva seglat här mer än ett fåtal gånger, då med rätt prognos. Rena lurendrejiriet att ta hit ett worldcup event om nån frågar mig. Dessutom ligger det på lä-sidan av Irland med höga berg över land.
-
SWE117;586642 wrote:Spännande läsning, keep up th….
Och givetvis, lycka till!
Hela speedsverige håller tummarna för dig, ända ner till Klagshamn!!/Uffe
Absolut, Håller med! Både spännande/rolig läsning och lycka till.
-
Ni hittar lite resultat mm på:
http://twitter.com/IKAclass
Tyvärr blev det inget igår
and the invalid race nr. 1 for the windsurfers here:http://www.speedworldcup.com/images/stories/documents/results/speed%20europeans%202009%20windsurf%20leg%201%20invalid.pdf
http://www.speedworldcup.com/images/stories/documents/results/speed%20europeans%202009%20gpsresults%20leg%201.pdfAnders har startnummer 133
Vad jag förstår var det bara 23 startande bland herrarna och två bland damernaVäntar med spänning på nästa rapport från vår Sverigerepresentant
-
Idag är dagen D som i Donnerstag, då skulle hela tävlingen “gå av”. Vi var upp extra tidigt och hade skepparmöte på “det nya stället”. Vinden var dock inte mätbar. Nästa besked kl 9.00 (lokal tid här är 8.34).
Logga in för att svara.