Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › EM Dungarvan 2009
-
Nu börjar Markus (tyska speedgeneralen) bli lite desperat. Idag fick vi sitta på vänt med besked varje timme från 8.00. Prognosen var det inget fel på 10m/s med byar på 15m/s. Så blåste det alldeles säkert uppe vid bergen nån mil bort. Irland är en hög ö, och vi kunde bara sitta och titta på kulingen 1 km ut. Helt vitt. Dunken (som har stora brädor och stora segel och är duktig på bl a tyska) tjatade hela dagen för att vi skulle dra ingång ett heat. Vinden mätte som bäst 7-10 m/s vid strandkanten. Till slut stack Björn ut (det var kallt idag, så det var nog inte så mysigt). Han lyckades dock aldrig beachstarta. Väldigt skönt att slippa simma en timme idag tyckte vi nog alla. Björn höll iallfall sin caddie Victor i arbete som fick rigga upp och ner fyra segel…
Nu ska det nog till ett mirakel för att få ett godkänt heat denna vecka, (proggen är kass resten av veckan). Martin Waldron som är den lokala arrangören gömde sig hela dan.PS Nu, 15.46 GMT, blåser det som f:n utanför hotellet… Dom här gubbarna behöver en meteorolog, och snart även livvakter.
-
Överhörde en konversation om hur fartmätningarna går till.
Våra GPSer är inställda på avarage 20 sekunder. Det gjorde igår att många var lite förundrade då vi seglade på 250 metersbana.
– dom läser in en separat fil med koordinaterna för start och mållinjerna (dom markeras som fasta koordinater)
– sedan läses samtliga tävlandes filer in
– man ställer in inom vilka klockslag som gäller
– programmet rangordnar själv resultatet, ut kommer en .txt-fil
– man använder “pro-versionen” av GPS Results
– sedan lägger man in ordningen manuellt i Sailwave som vanligt.Markus tycker det fungerar smidigt. Det enda som tar lite tid är att kolla så att allas filer ser OK ut och ibland sätta ihop 2 olika ifall någon har råkat stänga av sin under racet.
Nu ska vi snart samlas i baren för att titta på gamla speedfilmer och dricka öl, veckans höjdpunkt!
Ölen är förresten svindyr, men det är allt annat också för den delen här på ön. Och gillar man inte Guiness så har dom bara Heineken, Carlsberg eller Budweiser att välja på. hej hopp. -
Synd att du inte får bra vind att köra i Anders.
Tack för fina bilder och intressanta rapporter.Henrick.
-
Undra vad dom säger på pubben där på Irland, Dungarvan 2010 rockar fett. Eller har dom andra tourplaner.
Christoff Richaud är han med? -
Vad det gäller tour nästa år så är det mycket tveksamt vad dom får ihop.
Svårt att fixa fram prispengarna och även om dom skramlar ihop 10.000 euro hit nästa år med, så är alla tveksamma till att komma. (får vi inte till ett godkänt race så blir det inga pengar utbetalat) -
Quote:Markus tycker det fungerar smidigt. Det enda som tar lite tid är att kolla så att allas filer ser OK utan och ibland sätta ihop 2 olika ifall någon har råkat stänga av sin under racet.
Japp, det är samma observation som jag har gjort. Själva resultatbiten går ganska fort.
Slutsats: Ge f-n i o stänga av GPSerna under race! 🙂
-
Helt suveränt att du har haft tid/lust att skriva de här rapporterna!
Helskön läsning och sköna bilder!“Mange Takk!”
-
Tiden är inget problem, det är det enda vi har gott om. Lusten är det värre med!
Just nu cirka 3 m/s vind från sydväst. Rätt riktning för strippen, om man ska var positiv. -
Appropå inget så är det intressant att se att NP’s Dynamic compact clew verkar vara poulärt hos de flesta segelmakare inför 2010. Man ser ju klart på bilderna av Dunkens severne segel att de kommer att ha det precis som jag såg på några bilder av nya North warp 2010.
-
Tysk tortyr som slutade i EM i planing.
Det är en kort sammanfattning av den näst sista dagen på Europan Speed Championship 2009.
Dagen började med skepparmöte på de gamla sajten (Abbeyside vid kyrkan inne i stan). Det var bara jag och makarna Davids som var där vid 9.00. Blåste cirka 3-4 m/s tyckte alla utom jag. Visst går det att bevisa genom att snabbt sträcka upp vindmätaren lä om kyrkan i 15 sekunder och sedan läsa av 7 knop i medelvind. Men ute på vattnet så man tydliga byar på cirka 10 m/s. Skulle kunna sluta skriva här men från 9.00-14.00 blåste det byig frånlandsvind på 10-13 m/s. Alltså att sitta på stranden och vänta på besked medans dagen bara flyr iväg när det är soligt och blåser bra är faenmig tortyr. Ett tag mellan 12-12.30 var det stadiga 15 m/s. Den tyska tävlingsledningen var dock helt oförmögen att ta något beslut. Inga banan las ut. Istället skickades Markus (tävlingsledaren) lilla springpojke ut i en båt med vindmätare i en timme, medans han själv stack iväg med bil till Gold Coast Hotel som ligger 5 km längre ut i bukten. Så där höll det på. Till slut riggade jag 7,8, synd att låta en sån här fin dag förgås. Men precis när jag skulle hoppa i dräkten, så kommer Martin Waldron, den Irländske arrangören och säger ”be prepared to leave within 10 minutes”. Alltså skulle vi vara beredda att flytta till en annan strand igen. Bara att rigga ner och packa in allt i bilen igen. Men inget hände. Vid 15.00 kom Markus tillbaka. Vid det laget hade holländaren Dirk Jan Knol tröttnat och stack ut på en slalombräda. Såg ut att åka åtminstone 32-33 knops repor hela tiden.
Jag frågade Markus om man verkligen inte kunde få ett besked, så jag åtminstone fick segla lite idag och göra Dirk sällskap. Jodå, bara att sticka ut. Så jag riggade och just som jag skulle bära ner brädan så var det extra skepparmöte. Nu med ett helt oväntat besked. Ändrade regler; ingen bana utan fri segling från valfri bog, inom cirka 1 km (ett sjömärke österut begränsade banan). Hoppsan, bra beslut men starten var först 15.30 och då brukar det alltid mojna. Full fart på riggandet och alla vid strandkanten. Vinden droppade från stadiga 12 till cirka 3 m/s medans vi väntade. Sedan började EM i planing. En försvårande omständighet var att tidvatten kom in med full fart, motströms segling. Hur det gick, jo jag lyckades både ta mig över till andra sidan och tillbaka, helt utan att simma. Jag måste nog vunnit i klassen speedbrädor. Irländarna hade stora slalombrädor och kunde bara glida runt och plana. Jag hade runt 22-24 knop, tror ingen var så mycket snabbare än typ 27. Men ungefär 15 minuter in i det 90 minuter långa heatet kom ett stort moln från väster. Kanske det skulle kunna komma en stormby med det? Det är med GPS segling inom ett område är ju lite av vår specialitet, vi svenskar och holländare. De andra åkte runt ungefär som Paddy brukar göra, medans jag tog mer Jesper-strategin, positionera sig på rätt ställe och vänta på vinden.
Det gjorde jag resten av heatet, som tur var på rätt sida av kanalen. När heatet var över kom förstås både vinden men även regnet och mörkret. Hej hopp; lite bilder från dagen kommer snart:
PS Dunken är grym på att segla som en ubåt. -
Alltså tacka vet jag proffsiga arrangörer såsom Haga, Klagan och TT, de vet att man inte ska spilla med folks tid, utan bara ta ett snabbt beslut “fri segling” och så är nästan alla nöjda.
-
Windguru säger lite mer vind i morgon, västligt. Håller tummarna att det blir åka av. Lider med er som lägger så mycket tid och inte får nåt åka för det…
-
Nu ska jag ut med dunken, prinsen och first caddie och äta finmat.
Hälsning från Andrea:
Just shittyyyy pictuuures you take. (italienskt uttal)
Logga in för att svara.