-
En dag I vattnet och några lärdommar
Söndagmorgon, solsken, och frisk västlig vind. Nu skall jag äntligen få testa min gamla SPEEDY BABY från 1985.
Brädan har inte använts på många år men när jag var i Holland såg jag ett annat hembygge som oxå hade rejäla konkaviteter på undersidan. (bild 1)
Jag mejlade till Roger van Tongeren och frågade om han visste något om brädan jag sett och vad han trodde om min SPEEDY BABY. Så här svarade han:
The board you saw is a hydrodynamic board from Martin van Meurs from a few years ago.
It also looks a bit like the Starboard Hypersonic. I have done quite good speeds on the Hypersonic 111 (77cm wide…) . My max speed was 73 km/hour!
So your Speedy Baby should also do over 30 knots easily……..När vi anländer Klagshamn vid tio tiden är där redan många surfare på vattnet.
Jag börjar lasta av och då händer det. När jag lossar spännremmarna och lägger ner bommarna på marken ser jag till min förtvivlan att min nyinköpta F2 SXM lyfter. Flyger snyggt över takboxen för att med nosen före landa bakom bilen. Förmodligen har fodralet dämpat smällen för brädan är helt oskadd.
Lärdom 1 Lämna aldrig en bräda ospänd på biltaket.När jag riggat och bär ner min Speedy Baby hör jag hur folk skrattar och talar om antikrundan. (I dubbel bemärkelse)
Kör några repor och kollar GPS:en. Otroligt har gjort person bästa 37 knop.
Tycker det verkar konstigt och upptäcker att det är 37 km/h. När vi var i Holland räknade man i km/h och jag hade glömt att ställa om till knop.
Lyckas dock till slut komma upp i 47,48 km/h (25,64 Knop) med den gamla häcken trots att mastfoten sitter alldeles för lång fram. När vi sedan jämförde mot modernare brädor ser jag att mastfoten skall ca en halv meter längre bak vilket blir ett nytt vinterprojekt. (Bild 2 o 3)
Lärdom 2 Kolla att din GPS är rätt inställd innan du går ut.
Lärdom 3 Gamla brädor fungerar inte optimalt med nya segel.Det blåser bra och jag plockar fram min F2:a. Nu skall det bli lite nya PB. När jag kommer ut i vattnet möter jag Putte som säger ”Klang ligger där ute, riggen har lossnat från brädan”
Putte hämtar båten och jag kör ut till Klang och berättar att hjälp är på väg.
Kör vidare och ramlar i när jag jippar och då händer följande: Riggen lossnar från mastfoten och brädan sticker. Två gånger lyckas jag simma ikapp brädan men får inget grepp utan vågorna sliter loss den och sen orkar jag inte simma längre. Ligger väl tre fyra hundra meter från Klang och när jag simmar in mot grundare vatten med riggen ser jag båten komma.
Jag skriker och viftar allt vad jag orkar men ingen upptäcker mig. Dom plockar upp Klang och kör tillbaka till land.
Lärdom 4 Tro inte att du hörs eller syns när du ligger ute i vattnet.Där ligger jag som en dj-la badanka ute i Sundet med min rigg. Helt plötsligt finns ej heller en enda surfare på vattnet. Efter en simtur på nästan 400 meter ser jag en av bojarna vi lagt ut för att märka sten. Här binder jag fast riggen och simmar vidare i riktning mot brädan. Äntligen bottnar jag och påbörjar en lång havspromenad. Söder om Dynan hittar jag min bräda. Där står den och guppar på två dm djup med fenan nertryckt i sandbotten.
Nu är det bara att påbörja den långa havspromenaden hem. Det är jobbigt att gå i vatten men de vet väl alla. När jag kommit halvvägs ser jag en av våra skolbrädor komma mot mig. Det är Klang och han skall leta efter sin bräda som oxå ”rymde” när han fick sitt haveri.
Simning och promenad tog mer än en och en halv timme och det känns i kroppen idag.
Bild nr 4 visar området.
Allt slutade dock lyckligt. Vi återfick våra prylar i oskadat skick. Men vad hände egentligen?
Jo när jag nu i efterhand inspekterar mastfoten visar det sig att frigörningsknappen hade fastnat i intryckt läge (bild 5)
Lärdom 5 Kolla att riggen sitter riktigt fast i brädan.Utöver vad som hände mig och Klang skar Uffe sönder sin tå men eftersom det var så kallt märkte han inget förränn han kom upp och såg allt blodet. Hoppas han slapp vänta för länge på akuten för att sy ihop den.
Sista bilden visar dagens olyckskorpar.
Log in to reply.