Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › En enda rigg…storlek?
Taggad: racing
-
En enda rigg…storlek?
Publicerad av anonym-anvandare på 23 februari, 2002 vid 15:10Om man har tänkt att börja tävla lite i Formula men bara har råd att köpa en rigg, vilken storlek rekommenderar ni proffs? 10 eller 11 m2. Brädan förutsätts vara ca 95 cm bred.
188cm/85 kg.swe876 svarade 22 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Killar i din storlek har satsat på 9,8:or och det har funkat bra.
/Per -
Lyssna inte på Per, 9,8 är alldeles för litet. De flesta tävlingar avgörs i lättvind. Då har du inte en chans med en 9,8 om du väger 85kg.
Du måste ha en 11kvm. De går att hålla enda till över 10 m/s.Jag har både 11kvm och 9,8 kvm rigg till salu, Neil Pryde RS1 segel, NP Mast R7 carbon 520, NP Race Carbon boom 240- samt NP carbon förlängare från aug 2001 i top skick. Ring mig om du är intresserad.
Sebastian
0733 116846 -
Sebastian kanske har rätt…85 kg kanske inte är så lätt. De jag tänkte på väger kanske snarare 75…
Sorry…allt under 90kg är flugvikt för en som väger 105 😉
mvh
Per -
Hallå!!? Nog för att sebastian har riktigt bra grejor till salu, men har ni överhuvudtaget tittat i resultatlistan? På sjunde plats i totalen före erkänt duktiga seglare som Per Boström, Conny Brusewitz och Daniel Schönemann som dessutom är sponsrade, ligger Emil Hedrén utan sponsorer med en två år gammal Mistral RTX som är 78cm bred och han äger endast ETT segel på 9,3 kvadrat. Det säger en del om segelstorlekar tycker jag.
De flesta som har tre segel inregistrerade på tävling drar dessa till max för att kunna hålla de så länge som möjligt och för att få ut max speed. Har man bara ett segel måste man trimma om nedhalet mycket mer för olika förhållanden (och byta fena). Gör man detta rätt så har dagens racesegel ett mycket stort vindregister.
Ska man ha ett segel som passar alla vindar så tror jag att det skall vara runt 10 kvadrat. Har man inte en teknik som Marcus Liljeheden så klarar man kanske att hålla det till 10 m/s och man planar redan i 4 m/s (med rätt trim och teknik), och vid den vindstyrkan blir det knappast något godkänt race. Då har man täckt in 80% av alla tävlingsföhållanden på svenska vatten.
För att få ut maximalt av en tio-nolla och en 95cm bäda behöver du en bra 70 och 65cm fena.
//Jimmy
-
Hej
Jag såg din fråga här på konfen i slutet av förra veckan och efter det har jag gått och grunnat på vilken segelstorlek som är
optimal som ettsegelsalternativ. Svaret baserar sig på Gaastra Nitro2 av 2001 års modell.svar: 10.4 är optimal segelstorlek om man bara har ett segel
motivering: Eftersom det inte finns några absoluta sanningar i windsurfing så lägger jag till; TYCKER jag! 🙂 Jag seglade Gaastra
2001 och kan bara relatera till det loftet.Med ett 10.4 planar man i princip lika tidigt som ett 10.9 som var förra årets största Gaastra. Dock så kan man hålla seglet i
märkbart mycket mer vind. Nitro seglen tål dessutom mycket vind, mer än många andra fabrikat verkar det som.I de vindar som vi på östkusten oftast tränar i så använder vi oftast det största tillgängliga seglet. Att kunna segla mycket är
viktigt för att utvecklas. För att kunna segla mycket behövs ett stort segel. 10.4 kan man gissningsvis hålla till 10m/s. På
västkusten kanske ett mindre ettvalssegel kan vara aktuellt?I några race i förra årets svenska cupen så blåste det riktigt mycket och då hade 10.4 varit för stort. Det är en del av förklaringen
till varför Emil som tydligen hade 9.3 som största segel klarade sig riktigt bra (inte att förglömma att Emil är en superstar!!!). Han
hade dock stora problem att hänga med i de race där det blåste mer normala vindar. Det går bevisligen att placera sig bra med
bara ett segel men man måste ha en del tur med vinden.Jaja, nog tjatat om det. Kan du få tag på ett Gaastra Nitro2 10.4 så tycker jag att du ska slå till direkt. Med segel från andra loft
så kan du antagligen välja ett något mindre. Jag har tyvärr inget 10.4 till salu! När du köper segel så kom köp inte äldre än 2001
års modell, detta gäller särskillt på storlekar över 10m!Fråga ställdes till proffs och jag är på intet sätt ett proffs. Jag har aldrig tjänat en spänn på segling men tog mig friheten att svara
ändå. Jag hoppas du tycker att det är ok..?/Jona – SWE876
Logga in för att svara.