Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En fotosession som kunde slutat RIKTIGT illa…

• En fotosession som kunde slutat RIKTIGT illa…

Publicerad av kentz på 19 december, 2004 vid 19:17

Jag börjar med att tacka Henrik Fahlén och Nicola Hervy, utan deras insats hade denna historia kunnat slutat riktigt illa, tack ni är mina hjältar!!!

Lördagens fotosession i Åsa, med våra allas kitefotograf Mat började riktigt bra, upp till en meter stora vågor, bra tryck med 16m2 och sidvind, vilket ställe! Vågridning av toppklass! En stenig ”strand” varslar om att detta inte är ett nybörjar ställe. Och ett hastigt väderomslag gjorde inte saken bättre. Drygt 200 meter från land dog vinden och vred mot NV, d.v.s frånlandsvind.(allt enligt prognosen hm..) Och jag hamnade i plurret. Trots mina 28 år som surfare så kan inte ens jag segla utan vind. Hade det varit sommar hade man haft nån timmas paddling framför sig. MEN nu var det vinter och ca 5 grader i vattnet, DÅ är det allvar! Detta trots att man har en Pyro dräkt på sig, så kan man inte ligga länge i vattnet utan att bli kraftigt nedkyld. Som tur var hade jag också varma tumvantar på mig, varma händer är en förutsättning för att kunna hantera en liknande situation. Det var dock svårt att reda ut lintrasslet med tumvantar, så snart hade jag stora nystan av linor runt mina fötter som gjorde att jag inte kunde ”bensprattla” mig in. Strömmen var också starkare än väntat, jag kom inte en meter närmare land, men däremot sidledes. Viftade med armarna och hoppades att någon på land insåg allvaret i min situation. Eftersom jag inte visste hur länge jag skulle bli liggades i vattnat insåg jag det var viktigt att hålla så mycket av kroppen ovanför vattnet som möjligt för att bibehålla värmen, så jag vek ihop kiten under mig. Och efter ca 30 minuter kunde jag till min stora glädje se Nicola (nic) och Fahlén paddlade ut på en surfbräda och i en mindre båt. Väl i båten, som vara i minsta laget, visade det sig att strömmen även var för stark för en ro-båt. Som tur var hade dom ringt Sjöräddningen innan dom lämnade land. Dessa goa gubbar och en tjej plockade upp oss efter ytterligare 15 minuter, och tog oss och den ”stulna” jollen i land, Jehooo!!! land under fötterna, även om känseln i fötterna nu var långt borta och en amputation mer närstående.
    Tack Grabbar I LOVE YOU…Och er andra på land Ewa och Jan & Co…
    Vad har ni lärt av detta? Förhoppningsvis något.
    Själv har jag lärt mig mycket. Vinterkiting bör ske i säkra laguner eller liknande smirk.gif
    Hoppas du fick några bra bilder Mat, annars stryper jag dig wink.gif
    God Jul kite lovers
    /Kent Z

nic svarade 20 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • luuddee

Medlem
    19 december, 2004 vid 19:20

tur det gick bra iaf..

• patrikol

Medlem
    19 december, 2004 vid 19:35

Ja bara att instämma! Detta visar ju vikten av att inte kitea ensam.

• rambo_johnson

Medlem
    19 december, 2004 vid 19:43

fan ni är ju inte riktigt kloka ut o kita mitt i vintern i frånlandsvind

• michel

Medlem
    19 december, 2004 vid 19:55

Glad att du kom iland utan blessyrer.

Hoppas fler som läser inlägget tränar in självräddning,
    inte sådumt att ha testat innan man befinner sig i situationen!

/Michel

• anonym-anvandare

Medlem
    19 december, 2004 vid 19:58

Det är vid dessa tillfällen som en tjock våtdräckt är betydligt säkrare och varmare än denna typ av torrdräckt.Om man inte är klädd för en skoterfärd i -20 under den.Krya på dig Kent och God Jul
    Peter

• nic

Medlem
    19 december, 2004 vid 20:50

Svar till:

fan ni är ju inte riktigt kloka ut o kita mitt i vintern i frånlandsvind

[/ QUOTE ]

nil vind, frånlandsström däremot…
    Fast sideshore, som det var tidigare, är tillräckligt farligt i 5-gradigt vatten.

Väldigt glada att vi ringde sjöräddningen _innan_ vi tog oss ut även om inte situationen såg så svår ut då. Det visade sig att det var näst intill omöjligt att ro sig in å roddbåten var verkligen i minsta laget för tre pers i 1-meters dyningar.

Pyro är naturligvis ingenting utan varmt under. Tror inte jag hade föredragit tjock våtdräkt framför underställ och fleece. Vattnet i roddbåten påminde mina våtdräktskodda fötter om var jag inte ville ha dem.

Nu blir det nog snökiting ett tag framöver … eller i nån lagun med pålandvind smile.gif

nic

• anonym-anvandare

Medlem
    20 december, 2004 vid 07:21

Hallå
    Skönt att allt gick bra grin.gif
    God jul och Nytt år
    Hälsningar Roger Ö

• surfineurope

Medlem
    20 december, 2004 vid 08:51

Riktigt otäck historia! Skönt att den slutade lyckligt! Dagen började som sagt bra med lite skön vågridning, men så här i efterhand får man väl ändå erkänna att hela idén med att segla Åsa så här års var ganska dålig. Stenudden är tillräckligt farlig på sommaren med ojämna vindar, strömmar, och mycket sten. Bilderna blev dock bra, så det är ju i alla fall lite plåster på såren!

• kaiser

Medlem
    20 december, 2004 vid 11:12

En liten eloge t killarna som ringde sjöräddningen.

Tacka vet jag habo.

• pet

Medlem
    20 december, 2004 vid 13:53

Fanken, Kenta. Sköt om sig!!! Skönt att höra att du kom iland ok. Klapp på axel på grabbarna Nico o Falle.
    Det var därför jag flyttade till Sthlm, för att utesluta alla möjligheter för att kunna surfa. Farlig sport!

• samhansson

Medlem
    20 december, 2004 vid 20:12

bra att allt gick ok! skulla hatt en liten ytis dar kanske….
    Men vafan 16kvm o bra vogridning? Nott som inte stammer.

• nic

Medlem
    20 december, 2004 vid 20:22

Började med 7 och slutade med 16. Roligast hade nog Jonas i början och Falle på rena vågbrädor.

nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En fotosession som kunde slutat RIKTIGT illa…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.