-
En fotosession som kunde slutat RIKTIGT illa…
Jag börjar med att tacka Henrik Fahlén och Nicola Hervy, utan deras insats hade denna historia kunnat slutat riktigt illa, tack ni är mina hjältar!!!
Lördagens fotosession i Åsa, med våra allas kitefotograf Mat började riktigt bra, upp till en meter stora vågor, bra tryck med 16m2 och sidvind, vilket ställe! Vågridning av toppklass! En stenig ”strand” varslar om att detta inte är ett nybörjar ställe. Och ett hastigt väderomslag gjorde inte saken bättre. Drygt 200 meter från land dog vinden och vred mot NV, d.v.s frånlandsvind.(allt enligt prognosen hm..) Och jag hamnade i plurret. Trots mina 28 år som surfare så kan inte ens jag segla utan vind. Hade det varit sommar hade man haft nån timmas paddling framför sig. MEN nu var det vinter och ca 5 grader i vattnet, DÅ är det allvar! Detta trots att man har en Pyro dräkt på sig, så kan man inte ligga länge i vattnet utan att bli kraftigt nedkyld. Som tur var hade jag också varma tumvantar på mig, varma händer är en förutsättning för att kunna hantera en liknande situation. Det var dock svårt att reda ut lintrasslet med tumvantar, så snart hade jag stora nystan av linor runt mina fötter som gjorde att jag inte kunde ”bensprattla” mig in. Strömmen var också starkare än väntat, jag kom inte en meter närmare land, men däremot sidledes. Viftade med armarna och hoppades att någon på land insåg allvaret i min situation. Eftersom jag inte visste hur länge jag skulle bli liggades i vattnat insåg jag det var viktigt att hålla så mycket av kroppen ovanför vattnet som möjligt för att bibehålla värmen, så jag vek ihop kiten under mig. Och efter ca 30 minuter kunde jag till min stora glädje se Nicola (nic) och Fahlén paddlade ut på en surfbräda och i en mindre båt. Väl i båten, som vara i minsta laget, visade det sig att strömmen även var för stark för en ro-båt. Som tur var hade dom ringt Sjöräddningen innan dom lämnade land. Dessa goa gubbar och en tjej plockade upp oss efter ytterligare 15 minuter, och tog oss och den ”stulna” jollen i land, Jehooo!!! land under fötterna, även om känseln i fötterna nu var långt borta och en amputation mer närstående.
Tack Grabbar I LOVE YOU…Och er andra på land Ewa och Jan & Co…
Vad har ni lärt av detta? Förhoppningsvis något.
Själv har jag lärt mig mycket. Vinterkiting bör ske i säkra laguner eller liknande
Hoppas du fick några bra bilder Mat, annars stryper jag dig
God Jul kite lovers
/Kent Z
Logga in för att svara.