• En fråga?

Publicerad av mangs på 1 november, 2004 vid 12:25

Tjenare.

Har ett 5.5 segel som jag hade tänkt köpa ny mast till. När jag kollat på luffstorleken så ska den max vara 453. Men kollar man rekommenderad mast så står det 460. Hur går det ihop? Känns ju inte riktigt logiskt eller? Så vilket ska det vara? Nån som vet?

Magnus

adde svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • memnoch

Medlem
    1 november, 2004 vid 12:47

Finns ju en hel del segel med så kallad variotopp. Det kan ju vara ett sådant segel du har. Det innebär att du i praktiken antingen förlänger eller förkortar uppe i toppen. I ditt fall innebär det att din mast kommer “att sticka upp” en bit ovanför mastfickan och längst uppe finns den “plupp” som du sticker in masten i. Om du talar om vilket segelmärke, segelmodell och årsmodell så kanske det finns någon som kan tala om ännu mer specifikt.

• ola-h

Medlem
    1 november, 2004 vid 12:49

Det betyder att seglet från början är designat till att köras på en 460-mast, som är styvare än en 430-mast. Du får helt enkelt köra med lite variotopp (jag antar att seglet har en sådan).

Min gissning är att detta segel har några år på nacken. Den fanns en tid, den så kallade variotoppsåldern, då man i princip klarade sig utan mastförlängare och bara förlängde mer eller mindre i toppen på seglet. Sedan några år har detta “ofog” mer och mer försvunnit och segelmakarna designar nästan alla sina segel för en mast som är något kortare än vad “mastfickan” (luff:en) är. Detta hänger delvis ihop med en trend mot mjukare master. Det är idag inte ovanligt att ett segel med luff 440 har en 400 mast som “bästa val” och således behöver 40cm förlängning.

Min personliga gissning är att ditt segel i praktiken funkar bra med en 430-mast, troligen till och med bättre än med en 460. Speciellt om masten du väljer är lite “högprestanda”.

• mangs

Medlem
    1 november, 2004 vid 14:20

Ok, då förstår jag. Tack för svaren. Seglet har ju som ni redan gissat några år på nacken, är ett neilpryde slalom från slutet av 90-talet nån gång. Mycket riktigt med variotopp också. Men då borde det vara lugnt med 430 mast om man bara drar in variotoppen så mkt man kan eller?

Magnus

• gurra1978

Medlem
    1 november, 2004 vid 14:35

Svar till:

Min gissning är att detta segel har några år på nacken. Den fanns en tid, den så kallade variotoppsåldern, då man i princip klarade sig utan mastförlängare och bara förlängde mer eller mindre i toppen på seglet. Sedan några år har detta “ofog” mer och mer försvunnit…

[/ QUOTE ]

Simmer Crossover 2004 (som förövrigt fått jättebra kritik i test) har ju variotopp i vissa storlekar. Min 5,0:a har 430 rekommenderat men 422 i luffen. Varför är det enligt dig ett “ofog” och varför kör vissa då fortfarande med det?

• drakglenn

Medlem
    1 november, 2004 vid 14:45

Svar till:

då borde det vara lugnt med 430 mast om man bara drar in variotoppen så mkt man kan eller?

Magnus

[/ QUOTE ]

Ja, om du samtidigt smackar in en förlängare på 23 cm wink.gif

//Glenn

• dr-masse

Medlem
    1 november, 2004 vid 15:05

Ola gillar inte variotoppar. Det gör jag. Finns en tidigare diskussion om detta.

Just Crossover femnoll är ju lite av en särling. Funkar med både 430 och 400, faktiskt.

Ola H. menar, om jag förstått honom rätt, att varitopp gör att måtten sällan (aldrig) stämmer helt och argumenterar för att man lika gärna kan köra med fast topp i alla moderna segel, vilket jag i stort sett håller med om.

Jag menar att man ibland vill ha variotopp. Dels så kanske man lånar ut sitt segel till någon som inte har mast i rätt längd på maste men som vill segla (det har jag gjort ett flertal gånger), men kanske framförallt vid de där tillfällena då man kör av exempelvis sin 400-mast och bara har 430 kvar. Långt till närmsta butik och en fin-fin surfdag kan vara räddad tack vare variotoppen (har räddat mig två gånger).

Det bästa, tycker jag, är fast topp med möjlighet till vario om/när det behövs.

Vario På!

• manno

Medlem
    1 november, 2004 vid 15:08

Du kan få köpa min 450 mast om du vill, borde passa perfekt! Du kan få den billigt. Läs mer här

• adde

Medlem
    1 november, 2004 vid 15:11

Det finns flera exempel, Boxer 2005 tex. 5.8 har 425 i luff men rekommenderar 430, 5.0 har 395 men rekommenderar 400. I detta fall så handlar det om att använda en något styvare mast för att stadga upp det stora huvudet. Tidigare modeller hade en abnorm mastkurva för att skapa denna styvhet i riggen – men då hamnade å andra sidan buken och CE lite långt bak i mångas tycke. Med lite rakare mast men styvare mast kan man åstakomma detta utan att flytta bak buken… Dock så lär de fungera bra även med den kortare masten, bla testade Boards 5.8:an med “fel” mast utan att klaga.

/adde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.