Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En fråga…

• En fråga…

Publicerad av ankii på 21 juni, 2008 vid 11:48

Varför tror ni att det händer så många kiteolyckor i Sverige? I Skåne, där det hänt en del på sista tiden, finns bara bra förutsättningar för säker åkning. Stabil vind, bra stränder, fina launch-ytor…

Kiting ska inte innebära större risker än andra vattensporter. Men jag vet inte vad jag ska tro med tanke på antal utövare och antal olyckor.

Det är snarare regel än undantag att det händer olyckor, iallafall när jag är ute och kitar. Alla är inte lika ’allvarliga’. Ibland är det ’bara’ en flygtur som slutar med kiten i ett träd. Men det är ryyyysligt att se folk flyga med huvudet före in i sanddynor och staket. Det har jag sett. Mer än en gång. Man mår illa. Sista olyckan jag såg fick jag ringa till en ambulans som fick hämta stackarn. 112 sa att jag inte borde syssla med kiting. Det var för farligt tyckte han.

Mer än en gång har jag fått rätta åkare som har händerna fel på bommen när de launchar. Det blir inte bra. Det är ett stort problem jag ser. Okunskap.

Problemet med ökande antal kiteolyckor, förutom att det är trist för de skadade, är att kommunerna får mer ammunition att stänga ner stränder för kitesurfing.

What to do?
    Berätta vad ni ser. Är det bara jag som alltid finns på fel plats?

eg_self svarade 16 år, 9 månader sedan 24 Medlemmar · 54 Svar
  • 54 Svar
  • debkausf

Medlem
    21 juni, 2008 vid 13:18

Jag tror att vindstressen är en stor bov! Gäller o koppla av, vara noggran o köra på känsla!!

• surfmc

Medlem
    21 juni, 2008 vid 14:21

@ankii 476506 wrote:

Varför tror ni att det händer så många kiteolyckor i Sverige? I Skåne, där det hänt en del på sista tiden, finns bara bra förutsättningar för säker åkning. Stabil vind, bra stränder, fina launch-ytor…

Kiting ska inte innebära större risker än andra vattensporter. Men jag vet inte vad jag ska tro med tanke på antal utövare och antal olyckor.

Det är snarare regel än undantag att det händer olyckor, iallafall när jag är ute och kitar. Alla är inte lika ’allvarliga’. Ibland är det ’bara’ en flygtur som slutar med kiten i ett träd. Men det är ryyyysligt att se folk flyga med huvudet före in i sanddynor och staket. Det har jag sett. Mer än en gång. Man mår illa. Sista olyckan jag såg fick jag ringa till en ambulans som fick hämta stackarn. 112 sa att jag inte borde syssla med kiting. Det var för farligt tyckte han.

Mer än en gång har jag fått rätta åkare som har händerna fel på bommen när de launchar. Det blir inte bra. Det är ett stort problem jag ser. Okunskap.

Problemet med ökande antal kiteolyckor, förutom att det är trist för de skadade, är att kommunerna får mer ammunition att stänga ner stränder för kitesurfing.

What to do?
    Berätta vad ni ser. Är det bara jag som alltid finns på fel plats?

Du har rätt i att det är många mer eller mindre allvarliga incidenter som förr eller senare leder till olyckor. Vi får alla se till att inte vara rädda för att gå fram och prata med den som är fel ute.

För ett litet tag sedan fick jag räddat en norrman som flög fram över vattnet och stranden i riktning mot där jag och fler stod. Jag lyckades fånga upp honom i selen och få honom att släppa bommen som han drog stenhårt mot sig. Han sa att han ”bara” skulle testa lite i vattenbrynet med sina polare med sele utanpå jeans och t-shirt”. Hade det funnits solbadande på stranden den dagen hade det inte varit någon vidare positiv situation. De var rejält överrigade på sin 12:a, vi andra pumpade ett par kvm mindre kites.

• haze

Medlem
    21 juni, 2008 vid 14:34

Jag räddade nog ett par killar i A-bay idag. Vi andra körde 6-8 kvm drakar. De pumpade en 12 C-kite och skulle ut. Som tur var ändrade de sig så…

• henric

Medlem
    21 juni, 2008 vid 14:55

Jag tror att det är bra att göra som Anki och gå fram och säga till. Jag själv är rookie och skulle absolut uppskatta all hjälp jag kunde få.
    Det kanske känns lite ”besserwisser” att gå fram men det kan ju trots allt rädda liv.
    Så kom gärna fram till mig med pekpinnen:laugh:

• skejtar_henke

Medlem
    21 juni, 2008 vid 17:06

okunskap och övermod är nog rätt ord…

• denrica

Medlem
    21 juni, 2008 vid 21:23

Förstår inte att de inte har mer överlevnadsinstinkt…

/Dj

• nic

Medlem
    21 juni, 2008 vid 21:51
    Denrica;476588 wrote:
    Förstår inte att de inte har mer överlevnadsinstinkt…

/Dj

de e nog inte instinkt som saknas utan insikt, tyvär

nic

• lina

Medlem
    22 juni, 2008 vid 09:49

Problemet jag ser är att när man påpekar för ett dum-arschle att det är farligt att launcha mitt i powerzone i 12 m/s, så lyssnar de inte, utan blir irriterade och tror inte man kan något. Men tveka inte att ingripa, jag har tom tagit kiten ifrån en snubbe på 50 + då han höll på att launcha sin 16 åriga son helt galet. Skit i sura miner, våga ingripa. Ibland får man ju ett tack tillbaka iaf.

• plattvatten

Medlem
    22 juni, 2008 vid 11:38

@lina 476643 wrote:

Problemet jag ser är att när man påpekar för ett dum-arschle att det är farligt att launcha mitt i powerzone i 12 m/s, så lyssnar de inte, utan blir irriterade och tror inte man kan något. Men tveka inte att ingripa, jag har tom tagit kiten ifrån en snubbe på 50 + då han höll på att launcha sin 16 åriga son helt galet. Skit i sura miner, våga ingripa. Ibland får man ju ett tack tillbaka iaf.

Håller med helt! Jag ångrar att jag inte har ingripit i vissa situationer där framtänder har flugit all världens väg eller de som har ritat sanden röd efter ett hundra meter bodydrag ( som dessutom har chansen att bli OS-gren). Största fara anser jag var blomkålsfronter med uppdrafts, som vi inte ser så mycket av här i Sverige, men där vinden lätt går ifrån 10 m/s till 25-30 på ett par sec. Låt skiten passera, ta en kaffebreak, o gå ut en kvart senare bara.

• langens_kite

Medlem
    22 juni, 2008 vid 21:39

@Henric 476528 wrote:

Jag tror att det är bra att göra som Anki och gå fram och säga till. Jag själv är rookie och skulle absolut uppskatta all hjälp jag kunde få.
    Det kanske känns lite ”besserwisser” att gå fram men det kan ju trots allt rädda liv.
    Så kom gärna fram till mig med pekpinnen:laugh:

Synd att inte alla är som du.

• skejtar_henke

Medlem
    22 juni, 2008 vid 21:47

Nej man blir fan arg när man ser oskuskap. Alla kan vi klata oss och göra fel. Men det är inge kul när folk flyger på stranden och skadar sig. Då mår jag dåligt.

Så alla ni nyböjare. Släpp hellre kiten när det skiter sig och kör med leach. Både för din egen del och andras hälsa..

• pjoter

Medlem
    23 juni, 2008 vid 05:09

en grej till som de flesta gör men tyvärr inte alla!
    Prata med surfarna på stranden innan ni ger er ut! ta reda på hur vinden är, kitestorlekar ute, byigt, turbulens, stenar mm. Det är skitviktigt att ta reda på info om spoten och förhållandena för dagen.

• neven

Medlem
    23 juni, 2008 vid 06:24

Är det verkligen mest nybörjare som råkar ut för olyckor då?

• stellan

Medlem
    23 juni, 2008 vid 06:41

Gamal utrustning är en orsak.

• ankii

Medlem
    23 juni, 2008 vid 07:43

Olyckor kommer alltid att ske oavsett nivå. MikeTK han suttit i träd han också. MEN många av de olyckor som jag har sett har varit så onödiga och hade aldrig behövt ske. I brist på ord så vill jag jämföra det med att sätta några 13-åriga moppekillar i en schysst bil. I Alperna. På vintern.

Nästa fråga…

Hur får vi stopp på alla dessa olyckor?

Jag vill inte vara en kitepolis på stranden, men vi kanske måste? Som Lina säger så är det inte lätt som tjej att säga till grabbarna hur det ska gå till. Alla är inte som Henric. Jag sticker till stranden för att jag vill kita och hänga med mina kitekompisar. Inte för att ha lektion och få dagen förstörd av nån otacksam. Jag hjälper gärna om nån frågar, men det händer liksom aldrig. Om man kommer till stranden med sin utrustning får man fan veta vad man sysslar med (jag blir så upprörd)! Som Pjoter säger så är det sunt att fråga om spoten, det gör man väl? Jag tror som många andra att det är brist på respekt för kraften i en kite och vinden (’ska bara testa lite’). Gammal utrustning säger stellan… har inte funderat så mycket på det. Kanske är problemet att de som kör på supergammal utrustning har fått den billigt på blocket och bara ’ska testa’. Men såklart så är den inte like säker som nyare kites med bättre safety-system. Men en release finns även på gamla kites.

Jag vet bara att något måste hända för att få ordning på allt skit som händer.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En fråga…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.