Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En fråga…

• sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 10:29

Visst kan det vara lite förnärmande om någon kommer och bitchar på en på stranden när man tror sig göra rätt men jag blir hellre förnärmad än invalidiserad. Har man gjort sig en ovän för livet genom att hjälpa någon så är personen i fråga förmodligen en idiot så det är ingen större förlust. Är det bara minsta smula vett i kokosnöten på personen så kommer han/hon i sinom tid inse att det du sagt varit för personens eget bästa. Sen kan man såklart säga saker på olika sätt också.

• beamon

Medlem
    23 juni, 2008 vid 10:44

Jag är en av alla dessa nybörjare som utgör en risk för oss själva och andra men personligen ser jag alltid till att rådfråga andra surfare på stranden innan jag riggar.
    Själv tror jag att många nybörjare är lite blyga och osäkra speciellt då de kommer till en ny spot så ni som är mer erfarna kan nog göra en hel del för att förenkla kontakten. Själv skulle jag uppskatta om någon kom fram till mig och sa hej och kanske till och med frågade om jag hållit på länge eller är ny på spoten.
    Om jag är rutinerad så förstår jag varför frågan ställs och om jag är nybörjare uppskattar jag den. Erbjud er att hjälpa till vid launchningen, med andra ord – var proaktiv.

En sak jag aldrig sett någon göra, vare sig på kurser eller innan att man går ut med kiten, är att regelbundet öva release-greppen. Jämför gärna med fallskärmshoppning där man inför varje hopp och ofta även i planet innan uthopp övar reservdragsrutinen. Dessutom kliver man inte ens in i planet utan att utrustningen är checkad av någon annan.
    För egen del kör jag igenom alla moment innan jag launchar så hoppas jag att jag är bättre förberedd då jag behöver ta mig loss, helt eller delvis.

En annan sak som ni erfarna kitesurfare gärna glömmer är att ni är våra föredömen/utbildare. Vi nybörjare ser och lär, precis som ni har gjort, och själv förundras jag av att en del av er mer erfarna väljer att launcha kiten mitt bland andra människor (händer ofta i Landskrona) istället för att launcha ut över vatten. I mina ögon är det en helt onödig risk för omgivningen och även om ni är erfarna och klarar av det så lär ni få mindre erfarna efterföljare som när de misslyckas med det som såg så enkelt ut är utan insikt och utan överlevnadsinstinkt…

Om vi vill ha bort onödiga olyckor måste vi hjälpas åt att fokusera på riskminimering. Men, ärligt talat, hur många av er är beredda att släppa en del av de fräcka och småfarliga vanorna som kanske t.o.m. ger viss status och en del beundrande blickar, speciellt från nybörjare? 😉

• ankii

Medlem
    23 juni, 2008 vid 10:55

@Beamon 476930 wrote:

Själv skulle jag uppskatta om någon kom fram till mig och sa hej och kanske till och med frågade om jag hållit på länge eller är ny på spoten. Erbjud er att hjälpa till vid launchningen, med andra ord – var proaktiv.

Först och främst så är du INTE en av de som kommer att utgöra en onödig fara för andra eftersom du har koll på att du inte har koll. Man är inte automatiskt en fara bara för att man är ny till sporten.

Kanske kan du komma fram till mig och säga hej och kanske till och med fråga om jag hållit på länge eller om jag är ny på spoten. Fråga mig om hjälp vid launchningen. Jag har inte längre koll på vem som är nybörjare och inte. Då är det bättre att de som behöver hjälp frågar istället för att jag ska leta upp de som behöver hjäp.

• neven

Medlem
    23 juni, 2008 vid 11:49

Jag är inte helt övertygad om att det är nybörjare och folk med gamla prylar som skadar sig. Det skulle va grymt om nån skulle ha energi att ansvara för en fortlöpande sammanställning av skador som händer och hur det har gått till. Detta skulle vara grymt värdefullt.

Sen tror jag mycket på en hel del av vad Beameon skriver: att erfarna inte alltid är bra föredömen och att nybörjade ser och lär av oss. Sedan kan det finnas spots som helt enkelt inte är nybörjarvänliga och då borde erfarna helt enkelt rekommendera ett annat spot istället.

En annan fråga är angående informationsspridning till dom som inte är på Steffo? Hur når man dom? Skyltar? Via skolorna?

• henric

Medlem
    23 juni, 2008 vid 11:49

Jag har följt denna tråden noga nu ett par dagar. Det låter som om vi alla är överens. Vi nybörjare och erfarna. Kanske är det så att inte vem som helst ska få hålla kurser. Det är kanske så att man ska ha genomgått en särskild utbildning innan man ger sig på att utbilda andra. Jag vet att det finns något som kallas IKO. Skylta med et och rekomendera ingen annan.
    Sen är det ju så att alla människor inte kan utbilda andra. Bara för att man är duktig betyder inte det att man kan lära ut. Måste ge Johnny i LA en eloge för sin pedagogik.
    Håller med om att det borde övas mer leach än vad det gör på nybörjarkurserna. Jämförelsen med fallskärm är klockren. Jag utbildades själv i hoppning av FJS i Karlsborg. Det tog två hela veckor av slit dag och natt innan vi kom i närheten av ett flygplan.

Anki, om jag hittar en gul liten fågel på stranden i LA så lovar jag att be om hjälp. Det är lite så att man känner sig utanför och skäms lite för att gå fram till okända människor. Så fungerar vi nog alla. Jag hade blivit superglad för hjälp att launcha osv.

• sourra

Medlem
    23 juni, 2008 vid 12:17

På kursen som jag gick med Che_riff så tycktes det friskt i quickreleasen och vi körde självräddning på det. Jag trodde faktiskt att alla kurser innefattade det momentet men om så inte är fallet så kanske det är något som borde tas upp på ”checklistan”. Jag brukar testa lösa ut min QR (=quickrelease) ibland men bara då kiten är på land eller i vattnet. Man är ju lite för bekväm av sig för att lösa ut under åkning bara för att testa. Jag räknar helt kallt med att min QR jobbar lika bra under åkning och hittills har den aldrig svikit mig då jag löst ut. Det är en mycket bra poäng du har där.

• ankii

Medlem
    23 juni, 2008 vid 12:43

@Neven 476956 wrote:

En annan fråga är angående informationsspridning till dom som inte är på Steffo? Hur når man dom? Skyltar? Via skolorna?

Den frågan behöver vi också svara på iom att de flesta inte hänger på steffo…

• henric

Medlem
    23 juni, 2008 vid 12:52

Jag skrev på enn annan tråd om detta för ett tag sedan. Jag tror att kitesurfare (vi) snart måste plocka upp vapnen ifrån marken och ta striden innan det är för sent. För varje gång det står i tidningen om olyckor blir det ett minus till på tavlan. Jag personligen har aldrig läst eller sett ett reportage i positiv anda om kite. Å andra sidan har jag sett en hel del om skate. Man kan serva en tidning med bilder och möjlighet till ett bra reportage. Eller varför inte TV4 skåne eller Sydnytt?
    Skulle man få till ett något sånt har man alla chanser i världen att få ut sina budskap. Tex. hur viktigt det är med säkerheten osv.

• beamon

Medlem
    23 juni, 2008 vid 13:18

@ankii 476971 wrote:

Den frågan behöver vi också svara på iom att de flesta inte hänger på steffo…

Själv hittade jag Kitenation.se långt innan Steffo och kunde konstatera att deras Startzon, http://www.kitenation.se/kn/content/blogsection/6/59/, är ett riktigt bra ställe för en nybörjare. Ett samarbete med Kitenation.se för att sprida info kanske är en idé?

• gadget

Medlem
    23 juni, 2008 vid 13:46

Jag tror man är som farligast när man
    ”tror” man vet hur det funkar men ännu inte gjort något större misstag!
    (Vet det av egen erfarenhet… :blush: )

När det första gången händer något aväntat som t.ex att man kopplar linorna fel, en styrlina går av, ofrivilligt loopar kiten etc. inser man vilket jävla monster som sitter i andra änden på bommen!
    Det är bara att hoppas att det tillfället inte slutar alltför illa och att man inte gör om samma sak.

Tyvärr ser man också ibland omvänt att kitare med bristande kunskap utgör fara då de t.ex försöker landa din kite i trailing edge (har sett detta vid 3 tillfällen senaste veckan), släpper din kite innan tummen upp, inte känner till väjningsregler m.m.

Jag säger alltid till om något ser konstigt ut, sen får de bli hur arga de vill!

• henric

Medlem
    23 juni, 2008 vid 13:58

Jaha här ser man ju vilken rookie man är. Trailing edge?

• gh0st

Medlem
    23 juni, 2008 vid 14:04

motsatsen till leading edge, alltså den som inte är längst fram utan längst bak på kiten.

• gadget

Medlem
    23 juni, 2008 vid 14:28
    Henric;476989 wrote:
    Jaha här ser man ju vilken rookie man är. Trailing edge?

Bättre att man vet hur man ska göra än att man vet vad det heter! :laugh:

• lina

Medlem
    23 juni, 2008 vid 15:34

ja det har faktiskt hänt mig, att jag blev launchad av en kitekille (nybörjare)innan jag gjort tummen upp, slutade med att jag löste ut kiten och fick trassla linor ett tag. Surt men det kunde ju varit 7 resor värre. Dubbelkolla alltid om det är ett nytt ansikte som ska hjälpa dig ut att de vet att det är tummen upp som gäller. Tror den killen vet vad det är för regler som gäller nu iaf.. 😉

• chohoo

Medlem
    23 juni, 2008 vid 17:45

Generellt tror jag att det hela beror på att de flesta är lite för kåta på att komma ut och börja köra, innan de behärskar utrustningen till fullo. Okunskap, som du säger Ankii. Nu känns det ju som om kulturen i kitevärlden trimmad på att alla bör gå en kurs. Men jag uppfattar att många går en kurs på 6-8 timmar, för att sedan låta den klassiska gör-det-själv-mentaliteten ta vid. Jag tror inte ens att jag själv skulle behärska allt jag behöver för att själv börja och lära mig säkert på 6-8 timmar.

För att komma till rätta med problemen kan man ju titta på hur andra sporter agerar. De har ofta någon form av organisation och samarbete. Några exempel på vad vi skulle kunna göra är att:

1) Initiera ett samarbete mellan skolor och utbildare som jobbar mot den svenska marknaden. Då skulle kitevärlden kunna kommunicera med en gemensam röst om att det kanske inte räcker med en enkel kurs för att börja själv. Vissa kanske behöver mer kurser innan de kan sticka ut själv. Vi skulle kunna komma överens om någon form av nivå som krävs innan man rekommenderad att köpa utrustning. Det skulle vara bra för kitevärlden som både får en ökad säkerhet och en större möjlighet att nära dem som vill jobba med kitesurfing.

2) Ta fram en kitesurfingguide eller spotguide där generella regler för kitesurfing finns. Men också unika regler och beskrivning av olika förhållanden för varje spot. Denna kan också finnas i skyltformat på respektive spot.

3) Uppföra någon slags haveri- och skadekommission. Dit man rapporterar allehanda olyckor. Där kan man samlat ta reda på varför, hur och vem. Det här ger oss möjligheten att svara på medias frågor ur ett kitesurfarperspektiv och kan seriöst möta krav på förbud ur ett olycksperspektiv.

4) Införa ett faddersystem där man första gången/erna på en ny spot följer med någon mer erfaren kitesurfare. Detta kanske kräver någon slags forum där ”faddrar finnes” kan möta ”faddrar sökes”.

5) Ta fram ett kitekörkort som man sen kan hänga på selen. Detta skulle certifiera en minimumnivå som krävs för att få köra utan instruktör på en officiell spot. Det här är kanske inte något som går att följa upp till 100 % men det borde i alla fall få en nybörjare att kanske inte rusa ut i onödan.

6) Med ett numrerat kitekörkort borde man också kunna bygga in funktioner för att registrera sitt nummer för att få köpa såväl begagnat som nytt.

Observera att allt ovan endast är idéer på vad man skulle kunna göra. Allt kanske tiden inte är riktigt mogen för ännu och en del kanske kräver onödigt mycket jobb. Och även om jag själv ryser vid tanken på ett svenskt kitekörkort är det är åt det organiserade hållet vi måste ta oss. Och gör vi inte det själva kommer nog någon annan organiserad struktur göra det åt oss.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

16 av 54 svar juni 2008
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA