Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › En fråga…
-
Mycket bra idéer Johan. tror nog att jag ska försöka ta tag i någon av dem när jag blir lite mer varm ikläderna och kan uttala mig ordentligt i ämnet.
Just försäljningen av grejorna är ju en bra knut att komma åt. Klart att alla som säljer vill sälja så mycket som möjligt men visst hade det varit bra med någon form av etisk linje för försäljare att hålla sig till. -
Tycker vi ska skaffa ett grönt kort. Där man får avlägga teori och praktiska övningar. Annars får man inte köra. Bara basic grejor… Som rigga rätt, väjningregler. kunna ta höjd, inte stå rakt upp med draken och vara ivägen, kunna landa själv och strata och veta vad man ska göra om det går åt helvete.
Kanske inte genomförbart i verkligheten men hade minskat olyckorna.
-
Hur ställer ni er inför ett kiteförbund? Jag har ingen åsikt eftersom jag vet förlite om saken. Men jag vet att ämnet har debatterats friskt här på steffo.
(det förbjudna ämnet, ät inte upp mig)
-
Håller med Henke. Problemet är ju bara att det inte är olagligt att gå ut själv utan att veta ett skit. Man kommer aldrig kunna vägra folk ifrån att göra det. Däremot kan man ha en etik som säger att man inte rekomenderar människor att testa utan kurs. Ett grönt kort som du säger som man kan visa upp vid inköp av utrustning. Det kräver att handlarna går efter detta också.
-
Kör själv kurser men tycker faktiskt att kunskapen man hinner lära ut på en dag är kraftigt begränsad. Det är mycket man ska lära ut till personer som mest är sugna på att få köra kiten. Hade gärna sett att vi börjar köra 2 dagars kurser så man i ett lugnt tempo kan lära ut det viktigaste. Fördelen med detta är att deltagarna hinner smälta det man säger och hinner ändå testa på mycket. Nackdelen är att det bir dyrare kurser vilket troligtvis leder till att fler testar på själva.
Tror också på en organisering tyvärr, hade varit bra med samlad kunskap både om säkerhet och miljö. En haverikommision måste nog också finnas, tror nästan alla på steffo råkat ut för tillbud nångång men som genom tur eller skicklighet stannat vid endast några blåmärken. Den kunskapen vi fått genom dessa misstag bör samlas och spridas så vi kan ha med det i utbildningar mm.
-
Ja något måste nog göras snart innan förbuden på de olika spotsen börjar hagla!
En första regel borde vara att INGEN ger sig ut på vattnet utan att ha gått kurs.
De har inte där att göra och tillför bara problem! -
Kjello
Gäst23 juni, 2008 vid 21:30liknar något man inte vill ha längre, hoppas jag hinner testa det jag köpt, jag kommer verkligen inte ta några risker.
köpte en paraglider och lästre om alla regler inför kursen, sen sålde jag skiten, ingen frihet i att flyga insåg jag.
köpte nya riggar till mitt vindsurf istället, frihet viktigast för mej.lärde mej hantera kiten i cabs 2005, men friårs-pengarna räckte inte till kurs så jag åkte hem.
säljer allt om 2 år då jag pensionerar mej och flyttar till Cap Verde för att vågsurfa resten av livet, nöjd så. -
Nästa gång du ska ut i Lundåkra eller Habo är du välkommen att ringa mig… Kan vara med dig när du sätter upp och launchar kiten samt gå igenom lite av det du bör tänka på igen.
Jag tycker det är kul att hjälpa till (ibland iaf *s*) och kan jag inte svara på alla dina frågor eller känner mig själv allmänt osäker så kollar vi tillsammans med några andra som vet bättre.
Bara så du vet.
Tel: 0733-451195
@Henric 477080 wrote:
Håller med Henke. Problemet är ju bara att det inte är olagligt att gå ut själv utan att veta ett skit. Man kommer aldrig kunna vägra folk ifrån att göra det. Däremot kan man ha en etik som säger att man inte rekomenderar människor att testa utan kurs. Ett grönt kort som du säger som man kan visa upp vid inköp av utrustning. Det kräver att handlarna går efter detta också.
-
Wibban;477167 wrote:Nästa gång du ska ut i Lundåkra eller Habo är du välkommen att ringa mig… Kan vara med dig när du sätter upp och launchar kiten samt gå igenom lite av det du bör tänka på igen.
Jag tycker det är kul att hjälpa till (ibland iaf *s*) och kan jag inte svara på alla dina frågor eller känner mig själv allmänt osäker så kollar vi tillsammans med några andra som vet bättre.
Bara så du vet.
Tel: 0733-451195
Låter helt kanon! Man blir lite orolig att man kommer vara överriggad när man väl får sina grejor. Släng iväg ett mail med ditt nummer så hamnar det i tryggt förvar:laugh:
-
@Kjello 477153 wrote:
********************.
”vågsurfa resten av livet”
Ja då hade jag garanterat varit nöjd jag med!
Lycka till!
-
Kjello
Gäst23 juni, 2008 vid 22:33Gadget;477135 wrote:Ja något måste nog göras snart innan förbuden på de olika spotsen börjar hagla!
En första regel borde vara att INGEN ger sig ut på vattnet utan att ha gått kurs.
De har inte där att göra och tillför bara problem!Ingen förbjuder mej att ge mej ut på vattnen, vindsurfat i 30 år & i värsta stormen.
tar inga risker, och har aldrig råkat ut för surfolycka.
Köpte nytt Cabrinha paket 2004, aldrig hänt något, inget riskfritt tillfälle att kita i sverige.
Jag lämnade Cabs i förtid betalade extra 1000kr för att boka om hemresan.
gillade inte risken att kita på den farliga stranden mellan Cabarete & kite-beach.
Blev lite fucked up av ditt ordval bara, går över. -
Efter loftningen i habo så kan man ju enkelt lägga till en regel på de lappar som finns för kite i habo: ”Blåser det mer än xx m/s så launcha på stranden/ i vattnet”
-
@ankii 477076 wrote:
Hur ställer ni er inför ett kiteförbund? Jag har ingen åsikt eftersom jag vet förlite om saken. Men jag vet att ämnet har debatterats friskt här på steffo.
(det förbjudna ämnet, ät inte upp mig)
Om nu lösningen på problemen är organisation och samarbete, tror det finns tre sätt att lösa det hela. Alternativ ett är att starta ett förbund. Där löser man alla frågorna ideellt och centralt. Ämnen som skulle kunna behandlas är utbildning, säkerhet, skador, försäkringar, tävlingar, access, etc. Frågan är om några har lust att avsätta tid och resurser för detta. Alternativ två är att olika lokala skolor/företag tillsammans med markägare styr upp vad som gäller på deras spot. Alternativ tre är att skita i allt, vi behåller frihetskänslan och accepterar att det blir förbud på de citynära spotsen eftersom vi låter andra bestämma åt oss.
-
En andra man eller kvinna som håller i selen som bakup om något blir fel.
-
Dags att ta tag i Svenska Kiteförbundet kanske? Och se till att informera allmänhet och alla aktiva..
Logga in för att svara.