Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › En kitesurfare flög bort…
-
Gott om fördommar och förutfattade meningar om kite. Många av er verkar inte ha en aning om vad ni pratar om.
”Själva hade jag nog dratt mig några kilometer väster ut badat i vågorna!”
Tex kitare kan ju inte surfa vågor. Vågridning är en egen diciplin inom kitesurfing men det är som bekannt ganska ont om vågor i Sverige sen är det svårt och kan vara ganska farligt, så därför är det sällan ni får se det. Tänk på att de flesta kitare ni ser bara hållit på 1-2år och fortfarande bara är ”nybörjare”.
http://www.tronolone.com/spacemonkeys2.htm?id=52 lite (vågridnings klipp från ”the zoo” i WA)”Kite går så långsamt”,.. nja speed rekordet ligger på 41 knop och för windsurfing är det väl typ 46. Men visst, tjusningen med kite är för de flesta inte ligga och pressa och bara köra fort. De flesta har utrustning som är anpassad för festyleåkning och farten blir därefter: Men visst är det bara fart man är ute efter så är nog windsurfing ett bättre alternativ.
”Ser fult ut att bara hänga och dingla.” Jag håller helt med, det refereras ofta till som tysk åkstil. Men det är relativt enkelt och det första man lär sig men det är jävligt kul. Hur många kan göra meter höga hopp med en vindsurfing bräda efter hållt på med sporten några månader.
Sendan är det en grym känsla att slitas upp till 6-7 meters höjd(det är därför många kitare går iland med ett leende på läpparna.Tysk eller hänga o dingla stilen hör till den gamla skola inom kitesurfing och sedan några år tillbaka är det wakestyle och vågridning som gäller för värdseliten och andra duktiga åkare. Wakestyle är som namnet antyder influerad av wakeboardingen och det går ut på att man skall köra urkrokad och hålla kite lågt, vilket leder till mycket högre fart genom hoppen och betydlit hårdare landningar..svårare och ondare.. men betydligt snyggar och jävligt coolt
(innehåller lite exempel på wakestyle)
http://www.cabrinhakites.com/products/dvd/metropolis_trailer3.mov -
Svar till:
alltså kitesurfing är riktigt fattigt!
OK när dom kör rakt fram ser det rätt nice ut (får jag erkänna) men så fort dom börjar hoppa så är det bara skrattretande… alltså, det är bara ett dinglande i en jävla fallskärm.. WASSUP MED DET!???????????????????????????????????????????????[/ QUOTE ]
snälla,,,,tänk först skriv sen.
alla tycker vi olika…att slungas upp i luften gillar många! annars skulle väl dem inte göra det!???? -
Jag tycker mest det är kul att retas för folk är så känsliga!!!!
Vart är världen på väg om man inte får tracka kitesurfing på ett windsurfingforum???
Köp lite salt å ta en nypa vettja! -
sorry, men ser inte det roliga i det. om man vill skryta å klaga mm så kan man väl gå till göra de nån annanstas om de nu e så kul. värst va ja låter tjurig,,,nämen tycker faktist så..
-
Wowww han trodde det var en paraglider
Fast dom brukar ju ha betydligt mer säkerhets utrustning förstås…..
Logga in för att svara.