Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En kul händelse i landet upp å ner

• En kul händelse i landet upp å ner

Publicerad av andersbq på 21 december, 2010 vid 07:38

Sedan några dagar så befinner jag mig i Wollongong, en dryg timme söder om Sydney. Är här med fru och barnen för att ta igen all tappad kvalitetstid som speedtävlandet tagit de senaste åren. (Hemma är jag oftast ute och seglar eller märker stenar all ledig tid som jag inte jobbar och sedan blev det ju typ 10 helger med tävlingar också. Så nu är vi alltså på badsemester. Vi har varit här förr och det brukar sällan blåsa över 10 m/s så det var ingen idé att plocka med grejor ner.
    Igår var första hela dagen. Tittade ut genom fönstret och såg att det blåste cirka 15-25m/s frånlandsvind… Dagen spenderades med att åka och hämta hyrbilen på Hertz (en Holden Commodore med 3,8 liters sexa). Sedan några timmar på shoppingcenter, hem och luncha sedan upp på ett utsiktsberg, botaniska trädgården och avslutningvis en sväng till hamnen och fyren med tillhörande fotografering. EN stadig tursitdag mao. hemma igen 17.45. Då smet jag iväg med min stora fullpackade Naishväska. Åkte med GPSens hjälp till Illawara Yacht Club. Och som jag förväntade så var det cirka 5 gubbar ute. Vinden var byig runt 8-15m/s. Dom körde på risiga våg- och freeride brädor med segel runt 4,2-5,8.
    Efter en stund kom en kille in med något som liknade en slalombräda och ett lite större Severnesegel från ca 2005. Han hade en GPS på armen. Jag försökte snacka med honom men det var trögt värre. Till slut tog jag mod och frågade om jag fick ta en tur. Aldrig i livet sa han. Men du får 50 dollar för 5 minuter? (inte ens hela kittet var värt en tusing på köp&sälj). Men han sa att jag skulle bara förstöra det, och hänvisade till en uthyrning norr om Sydney… Usch vad jag blev sur. Tänkte dra direkt, men satt kvar några minuter. Då kom resten av gubbarna in, alla med små segel och eländiga brädor. Var inte så värst sugen länge men alla var trevliga. En kille hade ett stort hål på typ 30cm i seglet. Kom inte ihåg om jag frågade eller om han bara frågade, men plötsligen var jag ute på hans kit. När jag skulle låsa knapplåset på GPSen så tryckte jag dock in fel knapp så inget blev regad. vinden la sig men jag tog 5 rundor till. ENORMT mycket sjögräs, och det satt en ganska rak freeride fena på cirka 36-37 cm under, så det var trögt med allt gräs och stadiga spinouts. Hur som helst, fick till 5 rundor och toppade på strax över 33 knop. Det är bra med 5,3 i 10m/s med 50 cm chop. (och 30 cm hål vid nedhalet). Men JP och Loft är ju fina grejor även förr och trots för lite nedhal och svampig bom kändes det bra.
    Jag sa till killen att när jag kommer hem så ska jag skicka ett rejält paket med weedfenor, jag har ju spons från Tekkno på Leasscher och TT-projects weedfenor.

Men det bästa var synen på killen med Severneseglet, han stod bredvid när jag visade mina medhavda C3 Slingshots och venom. Riktigt kul att inte han får paketet om några veckor!

Bilder om detta finns på min blog, länk se nedan:

andersbq svarade 13 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tobhed

Medlem
    21 december, 2010 vid 09:05

Så det första du gjorde på din badsemester där familjen skulle umgås för att du hade surfat lite mycket under året, var att du stack iväg och surfade…? 😉

Ni hade tur med resan, min syster och hennes familj skulle ha åkt till NZ i lördags morse, men ett jättesnöoväder över hela norra Europa gjorde att nästan alla flyg ställdes in och det blev kaos överallt. De lyckades till slut komma iväg 2,5 dygn senare och tur var väl det eftersom det föll ca 2 dm snö (till) hos oss i natt

• jester

Medlem
    21 december, 2010 vid 10:52

Tobhed: Läste på fru BQs blogg att deras resa inte var helt problemfri heller. Tog 58 timmar att komma fram, typ.

• andersbq

Medlem
    21 december, 2010 vid 13:06

Mja det snöade i Paris (2 cm) när vi bytte plan vilket gjorde att vi fick sitta på startplattan 3 timmar, (så turen till Kina blev 16 timmar lång), och då missade vi nästa plan och fick vänta 12 timmar där, men det var helt OK. Resan tog därför 48 timmar istället för 27. men jag rekommenderar inte Kinesiska flygbolag, och jag bävar för hemresan…

• macedu

Medlem
    21 december, 2010 vid 16:40

Again……

Som vanligt levererar ABQ en ny story ala real life med en härlig slutknorr, där man anade vid att den snåle utlånaren skulle få smaka på lite “fan oxå varför såg jag inte detta komma”. Fan man skulle stå och peka finger åt snålkillen när paketet öppnas för den andre……………:santa:.

Tror dock att familjen kände “skakningarna” i ABQ när det brallade på 😀

Härligt med lite storys på väg hem under den dagliga 2+2timmars pendlingen……

/mac

• lasso

Medlem
    22 december, 2010 vid 19:19

Riktigt bra berättelse

• andersbq

Medlem
    23 december, 2010 vid 01:04
    tobhed;642684 wrote:
    Så det första du gjorde på din badsemester där familjen skulle umgås för att du hade surfat lite mycket under året, var att du stack iväg och surfade…? 😉

Nu har jag bytt till en barnsport istället, vad gör man inte för barnen…

• mattias-j

Medlem
    23 december, 2010 vid 07:34

Ahhhh, spleshe die welle mit dem boogieboard :cool2:

• lasso

Medlem
    24 december, 2010 vid 07:28

Slår vad om att du kan göra 25knop på den, tiger Woods lär ju slå 180m med putter…

• seve1000

Medlem
    24 december, 2010 vid 13:11
    Lasso;642869 wrote:
    Slår vad om att du kan göra 25knop på den, tiger Woods lär ju slå 180m med putter…

Tiger Woods är en jävel på annat också;-)

• andersbq

Medlem
    5 januari, 2011 vid 12:20

Hade en skön dag igår. 5-10 m/s men ändå planing…
    Läs mera på bloggen. http://bjorkqvist.blogspot.com
    Jag säger bara SP…!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En kul händelse i landet upp å ner

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.