Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › En liten fråga.
Taggad: racing
-
En liten fråga.
p-malmkvist svarade 14 år, 10 månader sedan 16 Medlemmar · 59 Svar
-
Okej tackar!!!, kan en 85 cm bred freeride/freerace klara 20-25 knop i halvvind med rätt segel vid ca 5-6 m/s, vad tror du?
Egentligen är jag ej ute efter fart men brädan får ju inte vara alltför slö…
(är ju så sugen på att plana vid 5 m/s när det är varmt o gött)
-
JohanOeberg;585074 wrote:Aha, jo den har jag sett förut. Imponerande. MEN, som jag ser det så är ju inte seglet speciellt långt från midskepps (det hade kanske inte varit möjligt med mindre skotning i de omständigheterna som råder i klippet?)
Vilken vindvinkel är den optimala för att få maximal fart? 45 grader om aktern?
Vet inte den exakta teoretiska vinkeln för optimal fart om man snackar speed segling men gissar på runt 130 – 140 graders vinkel från vinden.
I Formulasegling är det VMG som är mest intressant både på kryss och undanvind och det är inte samma sak som högsta fart.Mer info om VMG: http://knol.google.com/k/john-navas/why-vmg-matters/qefv1b2dsnit/2#
Anledningen till att seglet inte är speciellt långt från midskepps när du ser någon segla fort är att du bygger upp en relativ vindhastighet som ökar ju fortare du seglar. Detta resulterar i att vinden kommer mer framifrån än vad den sanna vinden gör. Seglar du med en gammal hederlig segelbåt på undanvind i tex 7 knop så genererar det i bra mycket mindre relativ vindhastighet än om du seglar en bräda i 25 knop. Ett annat exempel är isjakterna som ofta seglar i farter uppåt 100 km/h (ungefär samma fart som Antonie har på videoklippet), även när de rundar kryssmärket och går ner på undanvind är seglet fortfarande skotat i centrum av jakten.
Eller enklare uttryckt: Apparent wind is the sum of two vectors. The first vector is the true wind speed. The second vector is the velocity of the observer. By adding these two vectors together, one can determine the apparent wind.
Hoppas du förstod.
-
Zurfman;585084 wrote:Okej tackar!!!, kan en 85 cm bred freeride/freerace klara 20-25 knop i halvvind med rätt segel vid ca 5-6 m/s, vad tror du?
Egentligen är jag ej ute efter fart men brädan får ju inte vara alltför slö…
(är ju så sugen på att plana vid 5 m/s när det är varmt o gött)
Har ingen koll på freeridebrädor men en modern lättvindsslalom kommer helt klart upp i de farterna med ett stort segel. Tydligen planar de lika tidigt som en formula men går inte lika högt på kryssen och lågt på undanviden. På halvvind borde den vara snabbare än en formula.
Seglar man mestadels i Stockholmsområdet och inte vill köra formula skulle jag nog satsa på en lättvindsslalom. Du kan väl köra tricks med en sådan också? -
JohanOeberg;585007 wrote:Hmm, Det låter som motsatsen till hur jag känner mig på brädan jag åkt på mest (SB GO, 280×80, 180L, 54 racefena med segel tex. 7.5 Gaastra GTR -01). Alltså, desto mer det blåser, desto svårare har jag att segla läns eller närma mig läns. Att hålla emot och balansera seglet (med centrumvindpunkten eller vad det kallas i mitten) framför sig med vinden rakt i ryggen och INTE vara i stropparna tycker jag är en svår manöver. Kan inte tänka mig hur det skulle kännas med 12.5 m2 segel :crazy:
Konstigt nog så kan jag inte komma ihåg att jag sett någon film på youtube där man seglar djup slör/läns utan endast halvvind. Någon som kan länka?
Hänvisar till svaret ovan om relativ vindvinkel. Att som du beskriver plattlänsa med en bräda som kan plana är inte effektivt och du skall alltid stå i stropparna vid undanvindssegling.
Om det blåser apa och du är toköverriggad kan man sätta bakre foten i en sk chickenstrap (bakre stropp som är mer placerad mot centrum av brädan). Detta gör det enklare att segla lägre. Vindvinkeln är då kanske 150-160 grader.
-
JohanOeberg;585007 wrote:Konstigt nog så kan jag inte komma ihåg att jag sett någon film på youtube där man seglar djup slör/läns utan endast halvvind. Någon som kan länka?
Ytterligare en film där det slöras mest hela tiden: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=ZXJjtfsg590″]YouTube – Speed worlds 2009 Karpathos[/ame]
Man skotar inte ut som man gör i en segelbåt när man surfar. Och det beror bla på att man åker snabbare än vinden, och skapar därmed ett “eget” flöde av vind över riggen. Jag skotar alltså hem ungefär lika mycket på en slör som jag gör på halv-vind.
-
sailorstiffrigg;585081 wrote:Med bra teknik planar du vid 3,5 – 4 m/sek. Kryssfart ca 14 -18 och vinkeln ca 55grader mot vinden.
På undanvinden ligger du förmodligen mellan 20-25 knop och 115-120 graders vinkel från vinden. Om du tittar på det här diagramet ser du hur vindvinkeln ändras i takt med att vinden ökar. http://www.carbonsugar.com/wp-content/uploads/2008/05/downwind-angles-chart.jpg
Tack för väldigt många bra svar. Ska försöka ta till mig allt.
Men varför ökar vindvinkeln med vindhastigheten? (är det för att det blir svårare att hålla vinden i 90 grader?) Jag tror jag upplever det som att jag “får svårt” att inte ta (mer) höjd när vindstyrkan ökar, inte att jag faller av mer.
-
JohanOeberg;585176 wrote:Tack för väldigt många bra svar. Ska försöka ta till mig allt.
Men varför ökar vindvinkeln med vindhastigheten? (är det för att det blir svårare att hålla vinden i 90 grader?) Jag tror jag upplever det som att jag “får svårt” att inte ta (mer) höjd när vindstyrkan ökar, inte att jag faller av mer.
Vindvinkeln ökar på undanvinden därför att den högre vindhastigheten gör att du kan segla lägre med samma fart pga att den skenbara(relativa)vinden kommer mer framifrån (hänvisar till isjakten igen för ökad förståelse). Således blir ditt VMG bättre.
Ett grovt exempell: Du seglar i undanvind i ca 8m/s med 135 i vindvinkel i ca 23 knop. Den relativa vindvinkeln är då förmodligen runt 90grader. Nu kommer det en vindby på 12m/s vilket gör att du acelererar upp till ca 26 knop. Om du bibeåller vinkeln mot den sanna vinden kommer förmodligen den relativa vinvinkeln minska till kanske 85grader. Men du vill ju komma till märket så fort som möjligt, därför faller du av med vindbyn till ca 140 grader med bibehållen fart och återigen runt 90graders relativ vinvinkel. Den relativa vindvinkeln har således inte ändrats trots att du seglar lägre.
Känns inte jättepedagogiskt men hoppas du hajar lite mer. Prova segla isjakt i vinter så komer du tydligt få känna på “Apperent Wind” segling. ett måste att kunna behärska om du skall tävla, framförallt inom flerskrovssegling, ultralätta båtar, jollar och brädor.
När du känner att du får svårt att inte ta mer höjd ligger du förmodligen på halvvind eller bidevind. Är du då överriggad kommer brädan att vilja vandra upp mot vinden. På kryss och toköverriggad med formula blir det så att man man går riktigt högt för att bibehålla kontrollen.
Häng löst!
-
Om inte annat så känns det när man seglar. Skota ut bara en liten aning på slören så backvindar seglet. När en vindby kommer så ökar farten om man skotar ut lite, håller man sen samma skotvinkel när vindbyn avtar så får man backvind.
-
Rasmus_W;585319 wrote:Om inte annat så känns det när man seglar. Skota ut bara en liten aning på slören så backvindar seglet. När en vindby kommer så ökar farten om man skotar ut lite, håller man sen samma skotvinkel när vindbyn avtar så får man backvind.
Backvind?
-
En (alvarlig) ordlista hade inte varit fel här på surfzone…
-
Ja alltså, när man får vind från “fel” sida av seglet (eller när det känns så), kallas det backvind.
-
Rasmus_W;585488 wrote:Ja alltså, när man får vind från “fel” sida av seglet (eller när det känns så), kallas det backvind.
Karakteriseras det av känslan att man får trycka emot mer än skota in?
Isåfall har jag fått det när jag varit TOOOKöverriggad, men det kanske är en annan orsak.
-
Ja det kan man säga.
Däremot är det nåt annat än det där som händer när man är toköverriggad och måste trycka med framhanden och dra med den bakre (eller flytta bägge händer + linor bakåt på bommen), det brukar kallas för inslag i seglet.
-
Det som händer på kryss när man blir över riggad är att man får bukvandring i seglet. Tryckpunkten flyttas bakår pga av att seglets form ändras, lattorna är för mjuka och orkar inte bibhålla tryckpunkten på samma ställe i seglet.
Med tryckpunkten långt bak måste man kompensera med att drycka mot med framhanden. Ett styvt cambrat segel händer det inte så ofta på men ett lite mjukare free race segel händer det lättare på.
Lösningen är mindre segel eller styvare lattor.
På formula blir man ibland nedtryckt i startka byar på kryss, det går väldigt fort. Att segla hela tiden med framhands mot tryck är inget att rekomendera.
In byt segel. Mm du inte kan det, mer nedhal och döda seglet med mycket uthal. Men har man för mycket uthal blir det ofast bukvandring då seglet inte hittar sin naturliga tryckpunkt. Trim är oerhört viktigt på stora segel. 1 cm hit eller dit kan vara helt avgörande om det ska gå att segla eller inte.
Med 9.0 klara man 14-16 m/s rätt så ok på en formula. Vissa kan till och med segla 10.0 som Lökken och Robban
-
Så det är det bukvandring som gör att man ibland bara trycks ner i vattnet. När tryckpunkten flyttas bakåt hamnar hängselelinorna för långt fram och det blit tungt/omöjligt att skota in. kraften i det “utskotade seglet trycker ner en i vattnet. Är själv formula och vindsurfing nybörjare, men jag har en känsla av att trycket ner i vattnet är starkare om man har seglet lutat mycket över sig, stämmer det? Eller är det bara så enkelt att det är närmare till vattnet då?
Tryckpunkten borde väl ligga ungeför vid den maximala buken, var ligger den maximala buken på ett formula segel? 40%från masten??
Är denna bukvandring bara till ondo? Ett segel med buken längre bak får en lägre entry vinkel och kan gå högre mot vinden (men tappar samtidigt acc) luftmotståndet minskar väl också en aning och man kan segla lite snabbare, det är ju ganska bra egenskaper vid en vinby… Eller?
Logga in för att svara.